کد مطلب: 48382 درج نظر
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم ما همه گناهکاریم در شبکه نمایش خانگی

نقد فیلم ما همه گناهکاریم در شبکه نمایش خانگی

نقد فيلم ما همه گناهكاريم در شبكه نمايش خانگی-we are all sinners movie review نقد فیلم از لاله عالم پست اختصاصی...
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نقد فیلم ما همه گناهکاریم در شبکه نمایش خانگی-we are all sinners movie review نقد فیلم ما همه گناهکاریم در شبکه نمایش خانگی-we are all sinners movie review

نقد فیلم از لاله عالم پست اختصاصی آسمونی

فیلم ما همه گناهکاریم به کارگردانی "حسن ناظر" و نویسندگی "پیمان عباسی" اگر چه موضوع جالبی دارد و حرف برای گفتن بسیار اما در پرداخت ان ، دچار مشکلات بسیاری است که باعث می شود ، حتی سوژه جالب فیلم نیز نتواند به بهبود کیفیت فیلم کمک کند. داستان فیلم درباره مردی است به نام فرهاد، با بازی "امیر آقایی" ،که با مشکل مریضی دخترش نهال ، با بازی "رایا رحیمی" ، مواجه می شود و برای زنده ماندن وی تلاش می کند. "فرهاد" مسلط به زبان است و از راه خلاف یعنی تکثیر، ترجمه و پخش فیلم های بدون مجوز زندگی می کند. تا اینجا یک ایراد منطقی به فیلمنامه وارد است ،چطور شخصی که تا به این حد به زبان وارد است ، نتوانسته شغل دیگری پیدا کند که به چنین کاری روی آورده، قطعا کسی که توانایی ترجمه فیلم دارد می توانسته مشاغل خوبی داشته باشد که بتواند از پس مخارج زندگی بر بیاید. اگر مشکل یا مشکلات دیگری داشته که نتوانسته به شغل آبرومندی روی بیاورد، باید در فیلم مطرح می شد. بنابراین همین قضیه اولین ایراد فیلمنامه است که به غیر باورپذیری داستان فیلم منجر می شود.

در فیلم می بینیم که فرهاد زندگی روزمره اش را می گذراند و کارهای وی عبارت است از فیلم بردن برای تعداد مشتری خاص و همکاری با یک ویدیو کلوپ رسمی . او به علاوه گویی به تدریس خصوصی زبان نیز مشغول است. البته در فیلم مشخص نمی شود که آیا وی فقط به یک نفر خاص، دیبا، با بازی نیوشا ضیغمی تدریس می کند یا شاگردان دیگری نیز دارد. دیبا نیز در کار خلاف دست دارد و نهایتا نیز مشخص می شود که او نیز خود قربانی است. بحران در زندگی فرهاد از آنجا آغاز می شود که متوجه می شود ، دخترش به یک بیماری سخت مبتلا شده که عمل وی نیاز به صدمیلیون پول دارد. سوال دیگری که اینجا برای مخاطب مطرح می شود ، این است که آیا واقعا زندگی فرهاد، مردی متاهل با یک فرزند، با فروشندگی سیار فیلم تامین می شود؟! در فیلم نمی بینیم که همسرش ، با بازی الهام حمیدی، شغلی داشته باشد و خانه دار است. همچنین همسر وی می داند که او یک مشتری ثروتمند به اسم دیبا دارد که گاهی اوقات به وی زبان انگلیسی درس می دهد.

نهایتا فرهاد برای تامین هزینه های بیمارستان فرزندش مجبور می شود، علاوه بر اینکه با دیبا ازدواج کند، در کارهای خلاف وی نیز شریک شود. شخصیت دیبا که قرار است نمونه ای از زنان ویرانگر باشد که برگرفته از فیلم های نوار کلاسیک می باشد، در فیلم درست جا نیافتاده است و این نیز یکی دیگر از ضعف های شخصیت پردازی در فیلمنامه است. درحالی که این نقش در زندگی قهرمان یا به عبارت دیگر ضد قهرمان داستان، تاثیر زیادی دارد یا درحقیقت نابودگر زندگی وی است ؛ مثل بسیاری از چنین شخصیت هایی در فیلم هایی به این سبک. فراز و فرود های نقش ، درست پرداخت نشده و فقط با چند دیالوگ از زبان فرهاد به عصبی بودن وی اشاره می شود. این عصبی بودن نه در نوع بازی بازیگر مشخص است و نه اعمالی که در فیلم از وی می بینیم. همانطور که شخصیت زن دیگر، زن خانه دار با بازی الهام حمیدی نیز چندان جا نیافتاده است، تنها به یمن نوع بازی و نقش هایی که قبلا حمیدی ایفا کرده، برای تماشاگر قابل فهم تر از نقش آن دیگریست، آن هم وجه معصومیت و مظلومیت وی و نه پیچیدگی شخصیتش را. زیرا که اعمالی که در آخر فیلم از وی نشان داده می شود، ویژگی یی شخصیت پیچیده است که در طول فیلم نه به آن در صحبت ها اشاره می شود و نه در اعمال. و در حقیقت شناسنامه این نقش مشخص نیست.

در این میان فیلمنامه نویس و کارگردان گوشه چشمی هم به وضعیت و مشکلات درمان و پزشکی دارند، جایی که از زبان دکتر، با بازی همایون ارشادی، می شنویم او فقط در بیمارستان های خصوصی عمل می کند و در غیر از بیمارستان های خصوصی او فقط نظاره گر است. یا اینکه به فرهاد قول می دهد در صورت عمل ، کودک زنده می ماند اما خلاف گفته اش را می بینیم. همچنین در صحنه ای که فرهاد به منزل دوست دیگرش با بازی "مهدی سلوکی"می رود تا از وی پول قرض بگیرد و او می گوید که حتی پول درمان دندان دردش را هم ندارد. صحنه دیگری که از ایرادهای فیلم است، چندی بعد از عمل ، کودک را با موی بلند می بینیم، در صورتیکه مغز او را عمل کرده اند که مستلزم تراشیدن سر است. تنها نکته قابل تامل این فیلم بازی خوب امیر آقایی در نقش فرهاد است که با تمام نقاط ضعف فیلم، می تواند تا حدی به فیلم کمک کند و در حقیقت بار فیلم را یک تنه بر عهده دارد و البته این هم به تنهایی کافی نیست. این فیلم می توانست در تبدیل فیلمنامه به فیلم موفق تر عمل کند اگر شخصیت پردازی ها محکم تر بود و نقش ها شناسنامه داشتند. فیلم ما همه گناهگاریم در سال 1395 به روی پرده رفت و یک سال بعد به شبکه نمایش خانگی پیوست.

نقد فیلم از لاله عالم پست اختصاصی آسمونی

معرفی نویسنده:

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماى ايران (بازرس على البدل)
تحصيلات: كارشناس ارشد روزنامه نگارى
سمت ها: مدير مسئول نشريه پرونده تاتر، مشاور سردبير ماهنامه شهر سالم.،دبير سرويس فرهنگي روزنامه عصر ازادگان سرى اول مسئول صفحه فرهنگستان(حيات نو)، مدير تحريريه هاى دو نشريه فيلم و سينما و جشنواره. مسئول بخش چهره ها و اهالي سينما(دنياى تصوير) ، مسئول ستون گپ و گفت (آسيا)

ثبت نظر درباره «نقد فیلم ما همه گناهکاریم در شبکه نمایش خانگی»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

4 * 6 = ?