زمان مطالعه: 7 دقیقه
راه هایی برای گذران معیشت در شرایط گرانی و کرونا

راه هایی برای گذران معیشت در شرایط گرانی و کرونا

بسیاری از مردم دور از خانواده خود زندگی می‌کنند. همه ما هم از هزینه‌ ها و خطرات سفر آگاه هستیم. برای صرفه ‌جویی و ایمنی تا

همه ما می دانیم که شیوع ویروس کرونا باعث شده که اوضاع اقتصادی در جهان و ایران، دارای دگرگونی های زیادی شود.

در همین مورد، روزنامه جوان به نقل از سایت thesimpledollar، مطلبی آموزشی درج کرده که در ادامه ی این پست آسمونی می بینید.

تعارف که نداریم، به هر دلیل درست و غلطی شرایط اقتصادی و معیشتی برای اکثرمان سخت و کرونا هم قوز بالا قوز شده است، پس باید راه‌هایی برای زندگی ارزان‌تر پیدا کنیم و سبک مصرف‌مان را کلاً تغییر بدهیم. باید به‌دنبال ایده‌های جدید در سبک زندگی بود و سبک زندگی خود را حداقل برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت تغییر داد.

یکی روش انتخاب راه‌های صرفه‌جویی، افزایش درآمد و حتی امکان سرمایه‌گذاری است که در این مقاله تمرکز روی گزینه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌هاست، البته صرفه‌جویی به‌جا در هزینه‌ها هم نوعی افزایش نقدینگی خواهد بود. بسیاری افراد علاقه‌مند به دانستن راه‌های عملی کاهش هزینه‌های خود هستند که اجرای هم آسان و هم مؤثر باشد. راه‌های پس‌انداز پول در هر چیزی و هر زمانی وجود دارد. اگر شما به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های ماهانه خود و پس‌انداز پول باشید، وقت آن است که کمی عمیق‌تر فکر کنید و برخی روال‌ها را کنار بگذارید.

تا می‌توانید از شر بدهی‌ها خلاص شوید

به هر شیوه مناسب و ممکن، بدهی خود را کم کنید. هر زمان که می‌توانید مبلغ بدهی خود را کمتر کنید. این اقدام به کاهش هزینه‌های جاری ماهانه شما کمک می‌کند. برای مبتدیان، تسویه بدهی به معنای صورتحساب‌های پرداختنی کمتری خواهد بود و می‌توانید پول بیشتری برای پس‌انداز کنار بگذارید. اگر دارای خانه یا ماشین هستید، با چند بانک که نرخ بهره پایین‌تری دارند و آن‌ها را پس از ارزش‌گذاری به روز به عنوان وثیقه قبول می‌کنند، مذاکره کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است وامی را با نرخ پایین‌تر دریافت کنید، اقدام کنید. اگر امکانش بود سایر بدهی‌های خود را با این وام تسویه کنید. نرخ بهره پایین‌تر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و در نتیجه جریان نقدی ماهانه خانوار افزایش می‌یابد. اگر حین کار، درس هم می‌خوانید از وام‌های دانشجویی استفاده کنید. نرخ بهره وام‌های دانشجویی معمولاً پایین است. برای کم‌کردن بدهی حتی اقلام بلااستفاده را بفروشید. داخل کمد یا انباری خود را مرتب کنید و به دنبال چیز‌هایی باشید که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و احتمالاً دارای ارزش هستند. سپس مشخصات آن‌ها را برای فروش در اینترنت قرار دهید. می‌توانید از پولی که به‌دست آورده‌اید برای پرداخت بدهی یا موردی ضروری استفاده کنید و یک بار و برای همیشه از آن خلاص بشوید.

به مکانی ارزان‌تر نقل مکان کنید

نقل مکان به مناطق ارزان‌تر. برای برخی افراد نقل مکان به مکان‌هایی که ارزان‌تر هستند کمی دشوار است، زیرا شاید نگران بافت فرهنگی منطقه باشند. گاه چاره‌ای نیست، باید کمی در مورد محله مورد نظر تحقیق کرد. بسیاری از افراد وقتی به دنبال کم‌کردن بودجه خود هستند این گزینه را کنار می‌گذارند، اما اگر می‌توانید با کمی زودتر از خواب بیدارشدن در چنین مناطقی ساکن شوید یا در منطقه نزدیک خانه خود کار پیدا کنید، شاید ارزش آن را در نظر بگیرد. حتی به مناطق دیگر کشور بروید که در آنجا می‌توانید شغلی پیدا کنید، ببینید حقوق شما در آنجا چگونه خواهد بود. سپس به هزینه‌های مسکن نگاه کنید. خیلی اوقات، با نگاه‌کردن به مناطق روستایی یا حومه شهرها، در مقابل گزینه‌های شهری، خود را به طور چشمگیری از دست هزینه‌های غیرضروری شهری خلاص می‌کنید.

تفریح و سرگرمی ارزان برای خودتان دست و پا کنید

هزینه‌های تفریحی و سرگرمی خود را کاهش دهید. بسیاری از افراد اولین چیزی که برای کم کردن هزینه‌های خود در نظر می‌گیرند، زدن از هزینه تفریح و سرگرمی است. تفریح و سرگرمی لازم است، ولی می‌توان سبک آن را تغییر داد و هزیته کمتری پرداخت. نباید اجازه داد که این موضوع تبدیل به یک هزینه ثابت ماهانه شود که خیلی آرام و بی‌صدا مبلغی از درآمد شما را از ماهی به ماه بعد ببلعد. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید رعایت کنید.

به هزینه‌هایی مانند عضویت در سالن بدن سازی، عضویت در باشگاه محلی و ... توجه کنید. چند بار واقعاً از این خدمات استفاده می‌کنید؟ عجالتاً عضویت خود را لغو کنید و ببینید که آیا واقعاً آن‌ها را از دست داده‌اید یا خیر. گزینه‌های ارزان‌تر مراقبت و سرگرمی کودکان را در نظر بگیرید. ما برای مراقبت و سرگرمی از کودکان پول زیادی پرداخت می‌کنیم، اما گزینه‌های خوب دیگری نیز در دسترس ما هستند. نقاشی، کاردستی و بازی‌های خانگی. آیا جایگزین ارزان‌تر و مناسبی به‌جای بردن به شهربازی‌های گران وجود ندارد؟ در صورت امکان برخی چیز‌ها را در خانه انجام دهید. گهگاه با مشاهده فیلم در کانال‌های اینترنتی می‌توانید از هزینه‌های سرگرمی خود بکاهید. به دنبال گزینه‌های سرگرمی ارزان قیمت باشید. آیا از کتابخانه محلی خود بهره می‌گیرید؟ آیا در برنامه‌های محلی مانند جشنواره موسیقی و نمایشگاه‌های هنری شرکت می‌کنید؟

در محل زندگی شما ممکن است گزینه‌های زیادی برای انواع مختلف سرگرمی ارزان یا رایگان ارائه شود؛ مانند کوهپیمایی، تور‌های یک روزه سیاحتی و... هر مقدار پولی که صرفه‌جویی کنید، یعنی پولی که لازم نبوده برای سرگرمی هزینه کنید. می‌توانید با تهیه وسایلی در منزل اشیا زینتی بسازید، هم سرتان گرم می‌شود و هم بابت زیباسازی فضای اتاق، کمتر هزینه می‌کنید. تا حد ممکن هزینه‌های سفر را کاهش دهید. بسیاری از مردم دور از خانواده خود زندگی می‌کنند. همه ما هم از هزینه‌ها و خطرات سفر آگاه هستیم. برای صرفه‌جویی و ایمنی تا حد امکان مسافرت خود را کاهش دهید. در این ایام، می‌توان تماس تلفنی یا ارتباط تصویری را جایگزین دیدار حضوری کرد.

سبک خرید خود را تغییر دهید

خرید لباس را کمتر کنید و برخی عادت‌ها را کنار بگذارید. اگر مثلاً در محیط کار باید لباس خوبی بپوشید، اشکالی ندارد. شما می‌توانید با خریدن البسه کمتر ولی با کیفیت‌تر بسیار صرفه جویی کنید. فرزندان خود را طوری تربیت کنید تا پوشیدن لباس‌های مختلف برای هر مهمانی دوستانه را برای خود یک الزام تلقی نکنند. اگر شامپو‌های گرانقیمت خریداری می‌کنید به گزینه‌های کم هزینه‌تر هم نگاه کنید. لازم نیست برای ظاهر خوب هزینه گزافی بپردازید.

کالا‌های گران‌تر مانند گوشت و مرغ را از فروش‌های تخفیفی خریداری کنید. بسیاری از مردم مجرد یا متأهل طبقه متوسط، حتی حوصله نگاه کردن به برخی از اعلان‌های فروش تخفیفی را ندارند. شاید هم به‌دلیل ترافیک‌کاری، خستگی اجازه نمی‌دهد کمی در صف بایستند. سعی کنید از قیمت‌های چند فروشگاه زنجیره‌ای محله خود اطلاعاتی داشته باشید و اقلام مناسب‌تر را از هر فروشگاه انتخاب کنید. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که هزینه خرید مقداری لبنیات و روغن و رب گوجه و امثالهم که پرمصرف‌ترند از فروشگاه سوپرمارکت نزدیک خانه‌تان در طی ماه بسیار بیشتر خواهد شد، نسبت به اینکه کمی دورتر بروید و آن‌ها را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنید. به تمام غذا‌های غیرقابل تهیه در خانه خود فکر کنید، از نمک و شکر گرفته تا صابون و شامپو. اگر بتوانید آن‌ها را از فروش‌های تخفیفی و مصرف ماهانه را یکجا خرید کنید، هزینه کمتری پرداخت می‌کنید. برخی شرکت‌ها در صورت خرید سبدکامل محصولات‌شان تخفیف مناسبی ارائه می‌دهند. پس از اطمینان از کیفیت آنها، می‌توانید این روش را هم مورد توجه قرار دهید.

اعتیاد به تلفن و اینترنت و دخانیات، ممنوع!

صورتحساب تلفن همراه خود را پایین بیاورید. از خود بپرسید که واقعاً از برنامه داده تلفن همراه خود استفاده می‌کنید؟ به دنبال راه‌هایی برای پایین آوردن هزینه تلفن همراه باشید. اگر زیاد از آن استفاده می‌کنید به سبک استفاده از آن در صورتحساب خود نگاهی بیندازید و ببینید کدام ویژگی آن را می‌توانید تعدیل کنید. هنگام صحبت کردن راه نروید، زیرا تجربه نشان داده موقع راه رفتن، بیشتر صحبت می‌کنیم. صورتحساب خرید حجم اینترنت را کنترل کنید. بسته‌های ارزان‌تر را خریداری کنید یا بسته‌های بلند مدت با حجم نامحدود بخرید. عادات مصرف دخانیات را کاهش داده یا کنار بگذارید. حساب کنید در سال چه مبلغی بابت خرید سیگار هزینه می‌کنید؟ این مبلغ جدای از ضرر‌های جسمانی خواهد بود که به شما وارد می‌شود. هرگونه عادت مصرفی بیش از حد چه سیگار، نوشابه زیاد و امثالهم را ترک کنید که می‌تواند یک بودجه ثابت و بدون هیچ گونه فایده‌ای را از شما بگیرد.

در مصرف بی‌ملاحظه موادغذایی تجدیدنظر کنید

راه‌های صرفه‌جویی در هزینه موادغذایی را مرور کنید. یکی از رایج‌ترین محل‌های اتلاف هزینه در بودجه طبقه متوسط، هزینه خریداری موادغذایی است. آیا نحوه مصرف موادغذایی ما مناسب است؟ دور ریز موادغذایی نداریم؟ چرا به‌جای پوست گرفته می‌شوند درست می‌شوند و وزن مقدار هدر رفته، چقدر می‌شود؟! آیا نان و برنج اضافه بر مصرف خریداری یا طبخ نمی‌شود، مقدار دورریز آن‌ها را حدودی برآورد کنید و در 365 روز ضرب کنید.

آیا تمام حبوباتی که در وعده غذایی طبخ می‌شود مصرف می‌شود؟ عدس، لوبیا، لپه و امثالهم مثال‌های خوبی هستند که معمولاً اضافه آن‌ها دور ریخته می‌شود. غذا‌های خود را در خانه طبخ کنید و اگر بیشتر از مصرف یک وعده است، آن را بسته‌بندی کنید تا کیفیت آن در یخچال حفظ شود. هنگامی که در خانه آشپزی می‌کنید، مقدار بیشتری از غذایی که آماده می‌کنید را بپزید تا بتوانید مقداری از آن را برای وعده‌های غذایی بعدی استفاده کنید و برای ناهار سر کار هم ببرید. خوردن غذای بیرون از منزل را کاهش دهید یا قطع کنید. اتفاقی نمی‌افتد، بیرون رفتن و غذاخوردن بدون شک زمان خوشی خواهد بود، ولی هزینه آن می‌تواند بسیار زیاد باشد. در عوض، گزینه‌های دیگری را امتحان کنید. برای مثال، مواداولیه وعده‌های غذایی خود را همزمان کمی بیشتر آماده کنید و آن‌ها را برای پخت و پز آسان بعدی فریز کنید.

در زمان دلخواه از آن‌ها غذایی آماده کنید و برای صرف غذا از خانه بیرون بروید. در همین حال، بیشتر روی دستور غذا‌های ساده تمرکز کنید و غذا‌هایی بپزید که به صورت فصلی در منطقه شما استفاده می‌شود. یک باغچه کوچک خانگی درست کنید. اگر در محل زندگی شما فضایی وجود دارد، برای سرگرمی هم شده می‌توانید برخی سبزیجات مصرفی را خودتان در خانه پرورش دهید. اگر این کار به درستی انجام شود، می‌تواند کمی از نیاز شما را تأمین کند. تحقیق کنید و سبزیجاتی که به آسانی قابل رشد هستند و میوه‌های فراوانی مانند گوجه فرنگی ثمر می‌دهند را انتخاب کنید. یاد بگیرید که چگونه می‌توان اضافه آن را ذخیره کنید. باز کردن یک بسته گوجه فرنگی در زمستان که خودتان آن را در تابستان پرورش داده‌اید، تجربه‌ای خارق‌العاده‌ای خواهد بود. در واقع می‌تواند به تنظیم هزینه‌های غذایی کمک کند.

روال گذشته را کنار بگذارید

تلاش برای چند مورد از این راهکار‌ها می‌تواند موجب صرفه‌جویی زیادی شود. یا صرف‌نظر از اینکه برای دیگران هم درآمدی ایجاد کنید، ولی در شرایط فعلی و اگر تحت فشار اقتصادی هستید، غرور و روال گذشته خود را کنار بگذارید. مثلاً اگر کسی را برای نظافت خانه دعوت می‌کردید از این پس نظافت خانه را خودتان به‌صورت هفتگی انجام دهید. حتی می‌توانید هر یک از اعضای خانواده را مسئول قسمتی از خانه کنید. اگر کمی مهارت دارید، پیرایش کودکتان را خودتان انجام دهید. نه تنها در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه می‌فهمید که بسیاری از فعالیت‌ها می‌تواند تمام خانواده را درگیر کند.

نظر خود را درباره «راه هایی برای گذران معیشت در شرایط گرانی و کرونا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره راه هایی برای گذران معیشت در شرایط گرانی و کرونا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.