نقد فیلم نیلوفرهای آبی اثر مونه - جادوی آب و نور : امپرسیونیسم ، جنگ و نقاشی
نقد فیلم نیلوفرهای آبی اثر مونه - جادوی آب و نور : امپرسیونیسم ، جنگ و نقاشی

" نقدی بر فیلم سینمایی نیلوفرهای آبی اثر مونه جادوی آب و نور”
مرجان دلپسند
فیلم سینمایی " نیلوفرهای آبی اثر مونه -جادوی آب و نور " اثر کارگردان ایتالیایی " جیوانی ترویلو " می باشد که در بخش مستند زیر ذره بین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد . این فیلم درباره زندگی نقاش فرانسوی " کلود مونه " می باشد . " کلود مونه " نقاش فرانسوی ، در پاریس بدنیا آمد و در "ژی ورنی " چشم از جهان فرو بست . وی دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای پاریس و سبک هنری و امپرسیونیسم بود ‌. پایه های این سبک به آثار نیچه و هگل و فلسفه نسبی گرایی باز می گردد . این سبک نقاشی از ادبیات مدرن و داستان کوتاه و اشعار مدرنیستی وام گرفته شده است . در این سبک از نقاشی، هنرمند نقاش ابتدا در یک آن و یک لحظه به تصویری که میخواهد نقاشی کند نگاه می کند و در ذهن خود آن را تبدیل به سوژه خود می کند تا آن بر روی بوم رسم نماید . در سال 1874 نخستین نمایشگاه از آثار هنری مونه در پاریس به نمایش گذاشته شد و مورد انتقاد منتقدان و دوستداران هنر قرار گرفت اما به مرور زمان به ارزش هنری و خلاقیت به کار رفته در آنها و اینکه نقاش توانسته است جلوتر از زمان خود پیش برود، پی می برند . اکثر آثار نقاش هنرمند الهام گرفته از طبیعت و باغی می باشد که خود " کلود مونه " اقدام به ساختن آن نموده است . وی برای ترسیم اکثر آثار خود به ساختن گلهای متفاوت و منحرف کردن جریان رود و از عناصر آب ، نور و هوا در موقعیت های مختلف استفاده می کرد . یکی از خصوصیات وی داشتن چشمانی تیز بین بود . در واقع آثار "کلود مونه"، به دو دوره قبل و بعد از ابتلا او به بیماری اب مروارید تقسیم می شود . نیلوفرهای رودخانه یکی از عناصر اصلی نقاشی های وی بود . در کل تمام زندگی هنری"کلود مونه" برای حفظ ارتباطش با آب در کنار رودخانه " سن " می گذشت . آب مایه حیات آثار هنری "کلود مونه " بود به نحوی که حتی خشونت آسمان و رودخانه نیز تاثیر مستقیمی بر آثار وی داشت .

water-lilies-of-monet-the-magic-of-water-and-light
water-lilies-of-monet-the-magic-of-water-and-light

کارگاه نقاشی وی در قایقی روی آب ساخته شده بود . همه چیز خوب پیش میرفت تا اینکه " کلود مونه " با مرگ همسر خود روبرو شد . در سکانسی از فیلم می بینیم که همسرش روی آب است و به جای چهره او یک نیلوفر آبی را نشان می دهند . یکی از دوران افول وی زمانی است که به بیماری آب مروارید مبتلا شده است . در زمان جنگ جنگ جهانی اول همه مردم ، شهر را ترک می کنند اما "کلود مونه " تصمیم می گیرد که درخانه بماند و شهر را ترک نکند . پسر بزرگش به جنگ می رود و مجروح باز می گردد درست زمانی که پدر بسیار بیمار است . این نقاش معروف، به حدی تیز بینی چشمانش را از دست می دهد ‌که دیگر قادر به ترسیم اثر هنری دیگری نمی باشد . اما یکی از دوستانش ، ژرژ کلمانسو، باعث می شود که این نقاش معروف دوباره دست به قلم شود . او که همان نخست وزیر فرانسه در زمان جنگ جهانی اول است با حضورش نزد مونه او را به سمت نقاشی سوق می دهد.
" ژرژ کلمانسو "یکی از افراد مشهوری بود که این نقاش فرانسوی با وی در ارتباط بود . سالهای 1880 و 1890 ، زمانی بود که استادانه ترین آثار کلود مونه به تصویر کشیده شد . شروع دوباره برای "کلود مونه "، اما این بار رنگ و بوی دیگری است. این بار تصورات و برداشت های کلود مونه از رودخانه سن و نیلوفرهای آبی رنگ و بوی جنگ به خود می گیرد . از یک سو مرگ پسر بر اثر جراحات ناشی از جنگ و از سوی دیگر افول شدید بینایی چشمانش باعث شد که آثار جدید وی تلفیقی از هنر و جنگ باشند . اما دوستی" کلود مونه" و "ژرژ کلمانسو" که باعث شده بود این نقاش فرانسوی دوباره دست به قلم شود ، ناگهان رنگ می بازد ." ژرژ کلمانسو" طی نامه ای به این نقاش معروف از ادامه دوستی با وی سر باز می زند . این بار کلود مونه باز هم از لحاظ روحی آسیب شدیدی می بیند اما باز هم به نقاشی کردن ادامه می دهد .
از آثار معروف او می توان به طلوع خورشید و نیلوفرهای آبی اشاره کرد . وی در سال 1926 در سن 86 سالگی درگذشت.
 
مرجان دلپسند
نظر خود را درباره «نقد فیلم نیلوفرهای آبی اثر مونه - جادوی آب و نور : امپرسیونیسم ، جنگ و نقاشی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم نیلوفرهای آبی اثر مونه - جادوی آب و نور : امپرسیونیسم ، جنگ و نقاشی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.