زمان مطالعه: 9 دقیقه
کشور ولز

کشور ولز

ولز از پادشاهی‌های پیشین است که امروزه به همراه انگلستان و اسکاتلند و ایرلند شمالی کشور بریتانیا را تشکیل می دهد.

 ولز از پادشاهی‌های پیشین است که امروزه به همراه انگلستان و اسکاتلند و ایرلند شمالی کشور بریتانیا را تشکیل می‌دهند. مرکز آن شهر کاردیف است. ولز در جنوب غربی جزیره بریتانیا واقع است و از سوی شرق با انگلستان هم‌مرز است. ولز در غرب رودخانه سورن (Severn) واقع شده‌است.  ولز زبان ویژه خود را دارد که از ریشه سلتی است و منطقه‌ای است خودگردان با پرچم جداگانه خود اما اداره امور خارجه آن در دست بریتانیا است. بنابر این ولز، در معنای واقعی کلمه یک «کشور» نیست اما یک واحد سیاسی به‌شمار می‌آید که در امور داخلی خود خودگردانی دارد.

 از مهمترین شهرهای ولز می‌توان سوانزی، نیوپورت، پمبروک، ابریستویت و هالی هد را نام برد. شمال و مرکز ولز را رشته‌کوه‌های کامبرین فراگرفته، بقیهٔ نقاط نیز عموماً تپه‌ای می‌باشد. بلندترین نقطهٔ ولز، قلهٔ اسنودون با 1090 متر ارتفاع در شمال ولز واقع شده‌است. سواحل صخره‌ای، کوه‌های زیبا و قلعه‌های بی‌شمار، ولز را به یک جاذبه گردشگری ایده‌آل در انگلستان تبدیل کرده است. بنابراین این کشور زیبا گردشگران زیادی را جذب خود می کند. در ادامه مطلب آسمونی با کشور ولز بیشتر آشنا می شویم.

پایتخت کاردیف
حکومت مشروطه سلطنتی
زبان رسمی انگلیسی، ولزی
واحد پول پوند استرلینگ (GBP)
کد کشور 44+
جهت رانندگی راست
اختلاف ساعت با تهران 3 ساعت و نیم عقب تر از تهران
فرودگاه‌های بین‌المللی Wellsville Municipal Airport

کشور ولز کجاست؟

ولز یا وِیلز (به انگلیسی: Wales) کشوری عضو پادشاهی متحد است.  ولز یک کشور مستقل در جنوب غربی بریتانیای کبیر است. در واقع ولز انگلیس، بخشی متمایز است که فرهنگ، سبک زندگی و ویژگی‌های جداگانه خود را دارد. کشور ولز از شرق با انگلستان هم مرز است و شمال و غرب آن به دریای ایرلند منتهی می‌شود. شهر کاردیف پایتخت و بزرگترین شهر ولز است که در بخش شهری جنوب شرقی این کشور واقع شده است. 25درصد از کل وسعت ولز را جاذبه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند که شامل سه پارک ملی و پنج ناحیه طبیعی می‌شود. در بیش از 80درصد ولز، فعالیت‌هایی چون کشاورزی انجام می‌شود.
در داخل کشور انگلیس یک شهر کوچک به‌نام ولز (Wells) وجود دارد. که به دلیل دیکته یکسان با (wales) در فارسی ممکن است این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

نقشه کشور ولز
نقشه کشور ولز

آب و هوای ولز چگونه است؟

ولز تابستان‌ های کوتاهی دارد که در آن هوا عموما نیمه‌ ابری است. زمستان‌ های ولز سرد هستند و نسبت به تابستان طولانی‌ تر هستند و بیشتر شامل باد و باران می‌شوند. آب و هوای ولز اصولا در دسته آب و هوای معتدل اقیانوسی به شمار می‌رود. درست مانند سایر نقاط انگلستان رطوبت در این کشور بالاست و بیشتر روزهای سال شامل بارش باران، مه و هوای ابری می‌شود.

آداب و رسوم و فرهنگ کشور ولز

جمعیت ولز در حدود سه میلیون نفر است و به دو زبان انگلیسی و ولزی سخن می‌گویند. ولزی‌ها از ریشه هندواروپایی و زبان آن‌ها نیز از خانواده هندواروپایی است. نام ولز از واژه ژرمنی والها (Walha) آمده که خود آن نیز احتمالاً از نام قوم سلتی ولکی‌ها (Volcae) گرفته شده‌است. نام والونی در بلژیک، والاچیا در رومانی و والیس در سوئیس نیز از نام همین قوم گرفته شده‌است.  گرچه ولز با بقیه بریتانیای کبیر تاریخ مشترک سیاسی و اجتماعی تنگاتنگی دارد اما هویت فرهنگی جداگانه‌ای برای خود حفظ کرده‌است که بیشتر بر مبنای زبان شکل گرفته‌است. ولز رسماً دوزبانه است و زبان‌های ولزی و انگلیسی در سطحی برابر رسمیت دارند. بیش از 580 هزار ولزی‌زبان در ولز زندگی می‌کنند که حدود 20 درصد از جمعیت ولز را تشکیل می‌دهند.
از زمان آغاز به کار مجلس ملی ولز، تمایل برای آموزش زبان ولزی به کودکان این منطقه و احیاء فرهنگ ولزی رو به افزایش بوده‌است. با این وجود از میان جمعیت ولز تنها یک پنجم جمعیت قادر به تکلم زبان ولز هستند. سطح پایین‌تر قیمت مسکن و مواد غذایی در ولز، کم‌هزینه‌تر بودن تحصیلات دانشگاهی و همچنین رایگان بودن دارو از تفاوت‌های میان ولز و انگلستان است.
 مذاهب رایج در ولز شاخه‌های کالوینیست متدیست، کلیسای ولز، انگلیکان و کاتولیک از دین مسیحیت می‌باشد. واحد پول ولز نیز، پوند استرلینگ با واحد جزء (پنی) نام دارد. ولز در سده‌های گذشته وابسته به معادن فلزات و متالورژی و صنایع دیگر بود. از مهم‌ترین صادرات ولز می‌توان به ماهی، فراورده‌های کشاورزی و دامی اشاره کرد.
 شش درصد از جمعیت ولز در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند. از سال‌ها پیش دولت این کشور با احداث 50 زمین گلف استاندارد، دعوت از گلف‌بازان بین‌المللی و برگزاری تورنمنت‌های بین‌المللی به توسعه گردشگری گلف و جذب گردشگران ثروتمند گلف‌باز پرداخته‌است. دولت ولز قصد دارد با معرفی کلیساهای این کشور در کشورهای گوناگون جهان به ویژه کشورهای اروپایی، این کشور را به یک مقصد گردشگری مذهبی تبدیل کند که در این مسیر بر روی جذب گردشگر به کلیسای مشهور «سن وینفرد» برنامه‌ریزی شده‌است. این کلیسا که قدمتی در حدود 600 سال دارد، هرساله 30 تا 70 هزار بازدیدکننده دارد.

طبیعت ولز چگونه است؟

کشور ولز
طبیعت کشور ولز

با وجود تمام زیبایی‌های ولز، این کشور در بین گردشگران کمتر شناخته شده است. چه طرفدار جاذبه‌های تاریخی باشید و چه طرفدار جاذبه‌های طبیعی، ولز برای شما یک بهشت است. در ولز بیش از 400 قلعه وجود دارد که با باغ‌ها و مناظر بسیار زیبایی همراه شده‌اند. یک شبکه راه‌آهن تاریخی، بیشتر نقاط این کشور را به هم متصل می‌کند. کوه‌های خوش‌منظره و دره‌های حیرت‌انگیز و سواحل دلربای ولز انگلیس، به معنای واقعی فریبنده هستند.

دولت ولز

 ولز کماکان فرایند قدرت‌سپاری Devolution از سوی حکومت مرکزی را طی می‌کند و چشم‌انداز استقلال کامل آن از بریتانیا مشخص نیست؛ گرچه به نظر هم نمی‌رسد که بیشتر مردم این کشور در شرایط کنونی خواستار استقلال باشند.
 از سال 1999 که با تأیید مجلس عوام بریتانیا، مجلس شورای ملی ولز فعالیت خود را آغاز کرد، به تدریج روند واگذاری اختیارات از پارلمان در لندن به مجلس در کاردیف آغاز شد.
 هم‌اینک لندن علاوه بر تعیین بودجه سالانه ولز، مسئولیت تصمیم‌گیری دربارهٔ مسائل ملی مانند سیاست خارجی، امنیت و دفاع را برعهده دارد و حق تصمیم‌گیری دربارهٔ مواردی مانند آموزش، بهداشت، و خدمات اجتماعی به مجلس کاردیف اعطاء شده، هرچند کاردیف کماکان حق قانونگذاری ندارد و مفاد قانونی جهت تأیید به شکل پیشنهاد به مجلس عوام ارائه می‌شوند.
 از اقدامات مجلس ملی ولز طرحی منحصر به ولز، موسوم به «بازفعالی» React است که به کارفرماهایی که قصد استخدام کارمند جدید را دارند، بودجه‌ای اختصاص داده تا از طریق آن افراد بیکار شده را آموزش بدهند و جذب کنند.
با برگزاری یک همه‌پرسی در 18 سپتامبر 1997 و رای شهروندان ولز به تشکیل یک مجمع ملی در این منطقه، در سال 1999 تونی بلر از اعطای خودمختاری به ولز حمایت کرد، در اول ژوئیه 1999 مجمع ملی نیز در ولز گشایش یافت و نخستین حکومت خودگردان ولز پس از 600 سال در این ناحیه به وجود آمد. در سال 2000، رودری مورگان به عنوان رئیس مجمع ملی ولز انتخاب شد.  شاهزاده چارلز هنگامی که 9 ساله بود عنوان شاهزاده ولز به او اعطا شد. دیلان توماس از ادیبان نامدار ولز است.

اقتصاد ولز

انقلاب صنعتی اقتصاد سنتی ولز را که مبتنی بر کشاورزی و چوپانی بود تهدید می کرد. در قرن بیستم، اقتصاد ولز بر پایهٔ تولید زغال سنگ بنا نهاده شد. پس از جنگ جهانی اول قیمت زغال سنگ افت و سقوط چشمگیری داشت، همین مسئله موجب کسادی اقتصاد و بیکاری گسترده در ولز شد. طی سال های اخیر تجدید حیات زبان و فرهنگ ولزی در میان مردم ولز، قدرت و هویت فرهنگ مردم ولز را اثبات کرده است. با برگزاری یک همه پرسی در 18 سپتامبر 1997 و رای اتباع ولز به تشکیل یک مجمع ملی در این منطقه نخستین حکومت خودمختار ولز پس از 600 سال در این ناحیه به وجود آمد. 

زندگی و کار در ولز

زندگی و کار در کشور ولز
زندگی و کار در کشور ولز

 ولز کشوری دارای فرهنگی منحصر به فرد، مناظری زیبا و مردمی صمیمی با روح اصیلی است. مردم این کشور به دو زبان ویلز و انگلیسی صحبت می کنند. ولز با خوانندگانی معروف، گاهی به عنوان سرزمین موسیقی نیز شناخته می شود. ولز از مردم با فرهنگ ها، مذاهب و پیش زمینه های مختلف استقبال می کند. بسیاری از افراد با فرهنگ ها و مذاهب مختلف بدون هیچ مشکلی، بخصوص در شهرهایی نظیر کاردیف، نیوپورت و سوانسی در کنار یکدیگر با خوشحالی زندگی می کنند. شورای ادیان مختلف ولز توسط دولت مجلس این کشور تأسیس شده و نمایندگانی از حدود نه مذهب مختلف، از جمله هندوئیسم و اسلام در آن حضور دارند.

هزینه های کشور ولز چقدر است؟

  • هزینه اقامت در کشور ولز

هزینه های زندگی در ولز به محل سکونت، اشتغال و شرایط شما بستگی دارد. با این حال، ولز از نظر تاریخی، هزینه های پایین تری را برای اقلامی از جمله مسکن، مسافرت، غذا، سرگرمی، خرید و خدمات به شما تحمیل می کند. قیمت ملک، مالیات شهرداری و هزینه های اولیه در این کشور به طور کلی از میانگین بریتانیا نیز کمتر است. قیمت و رزرو هتل در کاردیف ولز و دریافت واچر در تاریخ های مختلف متفاوت است.
هزینه اجازه بعلاوه قبض ها: £87.82 (هزینه هفتگی)

  • هزینه غذا در کشور ولز

هزینه خوراک به صورت هفتگی در کشور ولز حدوداً £33.00 می شود.

  • هزینه حمل و نقل در ولز

سیستم حمل و نقل در کشور ولز
سیستم حمل و نقل در کشور ولز

کشور ولز هم مانند سایر کشورهای دارای سیستم حمل و نقل عمومی متنوعی است ازجمله، تاکسی، مترو، اتوبوس و غیره. فعلاً هزینه های حمل و نقل در کشور ولز در دسترس نمی باشد.

  • هزینه فعالیت های تفریحی در کشور ولز

شهرها و شهرستان های ولز پر از چیزهایی است که می تواند شما را در هر شب از هفته سرگرم کند. ولز از زندگی شبانه پر جنب و جوشی برخوردار است. مکان های بسیاری است که می توانید در آن با دوستان ملاقات و گفتگو کنید و یا حتی برقصید. در  کلوب های مرکز شهر و بارهای  کاردیف نیز می توانید بر روی تراس هایی در فضای باز نوشیدنی خود را میل کنید. و یا در Mumbles افسانه ای سوانسی می توانید در بارها و کلوب های کنار ساحل خوش بگذرانید. 

  1. هزینه های تفریح: £29.00 (هزینه هفتگی)
  2. تلفن/موبایل و مجوز تلویزیون: £8.50 (هزینه هفتگی)

تور ولز

تور کشور ولز
تور کشور ولز

قیمت بلیط کاردیف به متغییر های مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • زمان سفر به کاردیف 
  • بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت به کاردیف 
  • نرخ ارز
  • فصل مورد نظر برای سفر به کاردیف ( شلوغ یا خلوت )
  • پرواز چارتر یا سیستم
  • ایرلاین مورد نظر برای پرواز به کاردیف 
  • شهر مورد نظر برای پرواز از آنجا به کاردیف 
  • بلیط بزرگسال – کودک یا نوزاد
  • کلاس پروازی ..

توجه داشته باشید به دلیل وجود متغییر های زیاد امکان بیان قیمت دقیق برای پروازهای ایران به کاردیف وجود ندارد.

چیزهای جالبی که باید درباره کشور ولز بدانید!

  1. ولز در کل جهان بیش‌ترین تعداد قلعه را نسبت به وسعت خود دارد. دومین قلعه بزرگ اروپا نیز در این کشور است.
  2. دومین نام طولانی مکان به یک روستا در ولز تعلق دارد. نام لاتین این روستا از 58 حرف تشکیل شده است!
  3. کوه اورست به نام سر جرج اورست از کشور ولز نام‌گذاری شده است. او اولین نقشه‌بردار هیمالیا بود.
  4. آبشارهای سوالو در ولز با ارتفاع 42 متر، بیش‌ترین آمار بازدید از آبشار را در کل پادشاهی انگلستان به خود اختصاص داده‌اند.
  5. غار «دان ار اگف» عمیق‌ترین غار بریتانیای کبیر است که عمق آن به 308 متر می‌رسد. این غار سومین شبکه طولانی در انگلستان است.
  6. پل معلق «مِنای» در ولز، اولین پل معلق جاده‌ای در جهان است. این پل در سال 1826 ساخته شد که در زمان خود طولانی‌ترین پل جهان بود؛ طول این پل به 386 متر می‌رسد.
  7. بیل فراست یک مخترع در ولز بود که احتمال می‌رود هشت سال قبل از برادران رایت پرواز کرده باشد، او در سال 1895 یک ماشین پرواز طراحی کرد و همین اختراع باعث شد که زندگی او با تصادف با یک درخت به پایان برسد.
  8. یک چاه غنی از گوگرد در منطقه پویز ولز وجود دارد. یک تاریخ‌شناس به نام تئوفیلوس ایوانز در نوشته‌های خود در مورد شفابخش بودن آب این چاه سخن گفته است.
  9. خاندان سلطنتی انگلیس همیشه در مراسم‌ عروسی خود از طلای کشور ولز استفاده می‌کنند. این سنت قدیمی تا ازدواج شاهزاده هری و مگان مارکل در سال 2018 ادامه داشته است.
  10. جمعیت کشور ولز حدود 3.1 میلیون است. خوب است بدانید تعداد گوسفندهای این کشور به بیش از 10 میلیون می‌رسد! به همین دلیل اقتصاد این کشور وابستگی زیادی به پرورش گوسفند دارد.
  11. پایتخت ولز جوان‌ترین پایتخت در تمام اروپا است. این شهر در سال 1955 پایتخت ولز نام گرفت.

آیا امکان هم‌گروهی ایران با ولز در جام جهانی 2022 قطر وجود دارد؟

در صورت پیروزی ولز در پلی آف اروپا، این تیم با ایران، آمریکا و انگلیس در جام جهانی 2022 قطر هم‌ گروه خواهد شد
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کشور ولز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کشور ولز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.