زمان مطالعه: 4 دقیقه
لیگ ملت های والیبال از آغاز تا امروز ( بخش اول ) ؛ تورنمنتی که با 8 تیم آغاز شد

لیگ ملت های والیبال از آغاز تا امروز ( بخش اول ) ؛ تورنمنتی که با 8 تیم آغاز شد

 لیگ ملت های والیبال 2022 با حضور 16 تیم حاضر در این مسابقات آغاز شد. به همین بهانه مروری داریم بر آنچه در ادوار قبلی مسابقات اتفاق افتاده است.

1990 قهرمانی ایتالیا در لیگ هشت تیمی

مهدی زارعی- نخستین دوره مسابقات لیگ جهانی از 27 آوریل تا 15 جولای برگزار شد. هشت تیم شرکت کننده در دو گروه به رقابت پرداختند؛ برگزار شد و هر یک از تیم ها چهار مسابقه با هم برگزار کردند. در پایان دور گروهی و در گروه یک ژاپن و چین با 17 و 12 امتیاز قعرنشین گروه شدند. رقابت های نیمه نهایی در روز 14 جولای در ژیمناسیوم اوزاکا و به صورت ضربدری برگزار شد؛ ایتالیا (3-2) شوروی را برد و هلند (3-0) برزیل را. به این ترتیب شوروی و هلند راهی مرحله رده بندی شدند و یک روز بعد، برزیل با برتری (3-1) مقابل شوروی در رقابت ها سوم شد. ایتالیا هم (3-0) هلند را از پیش روی برداشت و اولین قهرمان مسابقات لقب گرفت. در اولین دوره لیگ جهانی، آندره آ زورزی ایتالیایی باارزش ترین بازیکن لیگ شد و سایر جوایز به رون سو ورور( هلند)،  آندره آ گاردینی و پائولو توفولی ایتالیایی رسید.

خولیو ولاسکو( وسط) مربی تیم رویایی والیبال ایتالیا

1991دفاع از قهرمانی در لیگی با حضور 10 تیم 

رقابت های دومین دوره لیگ جهانی والیبال برای اولین و آخرین بار با حضور 10 تیم و در دو گروه 5 تیمی برگزار شد، رقابت ها از 17 می تا 27 جولای در میلان ایتالیا برگزار شد و در دو گروه هر یک از تیم ها 16 بازی انجام داده، نتایج زیر رقم خورد:

گروه اول : کوبا (15 برد و 31 امتیاز)، هلند (12 برد و 28 امتیاز)، برزیل (8 برد و 24 امتیاز)، فرانسه (3برد و 19 امتیاز) و کانادا (2 برد و 18 امتیاز)

گروه دوم : ایتالیا (14 برد و 30 امتیاز)، شوروی (11 برد و 27 امتیاز)، آمریکا (6 برد و 22 امتیاز)، کره جنوبی (4 برد و 20 امتیاز)

نیمه نهایی لیگ جهانی در 26 جولای با پیروزی (3-2) ایتالیای میزبان در برابر هلند و برد (3-2) کوبا مقابل شوروی انجام شد. یک روز بعد، رقابت های نیمه نهایی و فینال انجام گرفت که شوروی با برتری (3-1) بر هلند سوم شد و ایتالیا با برتری (3-0) مقابل کوبا قهرمانی لیگ را برای دومین بار به خود اختصاص داد.

1992 تغییر در قوانین مرحله دوم : شش تیم در play-off

تعداد تیم های حاضر در لیگ جهانی والیبال به 12 تیم افزایش یافت و تیم ها رقابت های خود را از اول می تا پنجم سپتامبر برگزار کردند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سبب شد تا به جای این تیم، تیمی منتخب از جمهوری های تازه استقلال یافته برای اولین و آخرین بار در کنار هم حضور یابند. مسابقات در سه گروه برگزار شد و در گروه اول آمریکا با 22 امتیاز (10 برد) اول شد. تیم متحد با 21 امتیاز (9 برد)، چین با 15 امتیاز (3 برد) و ژاپن با 14 امتیاز (2 برد) جایگاه های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

در گروه دوم کوبا 21 امتیاز گرفت و هلند، کانادا و آلمان با 20، 18 و 13 امتیاز دوم تا چهارم شدند و سرانجام در گروه سوم ایتالیا (23)، برزیل (19) کره جنوبی (17) و فرانسه 13 امتیاز کسب کردند. مرحله دوم با حضور دو تیم برتر هر یک از گروه ها آغاز شد و این ششم تیم رقابت های خود را به صورت دوره ای و دو مسابقه ای برگزار کردند تا رقابت هر یک از تیم ها به عدد 8 برسد. دو تیم برزیل و تیم متحد پس از پایان این مرحله حذف شدند و چهار تیم برتر مسابقه نیمه نهایی را برگزار کردند. صدرنشین ( ایتالیا ) با تیم چهارم ( آمریکا ) مسابقه داد و در سه ست پیروز شد و تیم دوم ( کوبا ) در برابر تیم سوم ( هلند ) در چهار ست به برتری دست یافت.

کوبا و ایتالیا مسابقه نهایی را در ایتالیا برگزار کردند و ایتالیا با پیروزی در چهار ست قهرمان شد. آمریکا نیز با همین نتیجه هلند را شکست داد و سوم شد. ایتالیا در سال 1994 مجددا میزبانی این مسابقات را عهده دار شد این بار در شهر میلان تیم میزبان یک بار دیگر فینال را مقابل کوبا برگزار کرد  و با برد 3 بر صفر در این مسابقه چهارمین قهرمانی خود را جشن گرفت. اتفاقی که یک سال بعد  و در مسابقات 1995 نیز تکرار شد با این تفاوت که این مسابقات در ریودوژانیرو برگزار شد  و ایتالیا با برتری 3 بر یک مقابل برزیل قهرمان المپیک را در خانه خود مغلوب ساخت تا علاوه بر کسب پنجمین عنوان قهرمانی خودرا به عنوان مدعی جدی طلایی المپیک آتلانتا مطرح سازد.  

تیم ملی والیبال برزیل، یک سال بعد از قهرمانی در المپیک 1992، لیگ جهانی را هم از آن خود کرد.

پایان اقتدار ایتالیا

در سال 1993 شهر سائو پائولو برزیل میزبان چهارمین دوره رقابت های نیمه نهایی بود. از نکات جالب این دوره حضور تیم هایی همچون فنلاند و یونان از اروپا و چین و ژاپن و کره از قاره آسیا بود. دوازده تیم شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند و هر تیم چهار مسابقه با تیم های همگروه خود انجام داد. ایتالیا با آمار 19 برد و تنها یک شکست بهترین آمار ممکن را به جا گذاشت اما این تیم در روز 30 جولای مقابل برزیل میزبان حرفی برای گفتن نداشت و با شکست 3 بر صفر برای اولین بار از رسیدن به فینال باز ماند.

ایتالیا در مسابقه رده بندی 3 بر صفر کوبا را شکست داد و سوم شد. در حالی که برزیل روحیه گرفته از مسابقه نیمه نهایی در فینال پرقدرت تر از همیشه ظاهر شد و  در شرایطی روسیه را در سه ست پیاپی شکست داد که روس ها در اولین ست تنها دو امتیاز کسب کردند. این اولین باری بود که قهرمانی مسابقات از چنگ ایتالیا خارج می شد.

نظر خود را درباره «لیگ ملت های والیبال از آغاز تا امروز ( بخش اول ) ؛ تورنمنتی که با 8 تیم آغاز شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لیگ ملت های والیبال از آغاز تا امروز ( بخش اول ) ؛ تورنمنتی که با 8 تیم آغاز شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.