زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی ولادیمیر پوتین

بیوگرافی ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین چهارمین رئیس جمهور روسیه است او اواخر تیر ماه 1401 برای نشست سه جانبه سران آستانه به تهران آمد.
نام و نام خانوادگی ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین
تاریخ تولد 7 اکتبر 1952
سن 69 سال
محل تولد لنینگراد (سنت پترزبورگ فعلی)
محل زندگی نوو اوگاریوو، مسکو
ملیت روسی
سمت فعلی رئیس جمهور روسیه
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر لودمیلا پوتینا

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. وی 28 تیر ماه 1401 برای شرکت در نشست سه جانبه سران آستانه که در تهران برگزار شد به ایران آمد. وی در تهران با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و رهبر ایران دیدار کرد. در ادامه با آسمونی باشید و بیوگرافی ولادیمیر پوتین را ببینید.

دیدار ولادیمیر پوتین، ابراهیم رئیسی و رهبر ایران در تهران

درباره ولادیمیر پوتین

ولادیمیر  پوتین با نام کامل "ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین" هم اکنون رئیس جمهور روسیه می باشد. او دومین و چهارمین رئیس جمهور روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. همچنین رئیس حزب روسیه واحد (از 15 آوریل 2008) است. پوتین از اوت 1999 تاکنون همواره پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه را در اختیار داشته است.

ولادمیر متولد 7 اکتبر 1952 پوتین در لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) به‌دنیا آمد و حقوق را در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ مطالعه کرد و در 1975 میلادی فارغ‌التحصیل شد. رسم نامگذاری اسلاوی شرقی بدین صورت است که نام ولادیمیروویچ پدرنامی است و نام خانوادگی او پوتین است. او کوچکترین فرزند از سه فرزند ولادیمیر اسپیریدونوویچ پوتین (1911–1999) و ماریا ایوانوونا پوتین (نام تولد: شلمونووا؛ 1911–1998) است. اسپیریدون پوتین، پدربزرگ ولادیمیر پوتین آشپز شخصی ولادیمیر لنین و ژوزف استالین بود. تولد پوتین قبل از مرگ دو برادر او به نام‌های ویکتور و آلبرت بود که اواسط دهه 1930 میلادی متولد شده بودند. آلبرت در طفولیت و ویکتور نیز بر اثر دیفتری طی محاصره لنینگراد توسط قوای آلمان نازی در جنگ جهانی دوم فوت کرد.

مادر پوتین کارگر کارخانه و پدرش در نیروی دریایی شوروی خدمت وظیفه عمومی کرد. پدرش اوایل دهه 1930 میلادی طی وظیفه عمومی خود، در دسته زیردریایی خدمت کرد. اوایل جنگ جهانی دوم، پدر او در گردان تخریب NKVD خدمت کرد. بعدها به ارتش عادی منتقل شد و در 1942 میلادی به شدت زخمی شد. مادربزرگ مادری پوتین توسط اشغالگران آلمانی در منطقه تور طی 1941 میلادی کشته شده و دایی‌های او طی جنگ جهانی دوم در جبههٔ شرقی ناپدید شدند.

در 1 سپتامبر 1960 میلادی، پوتین شروع به تحصیل در مدرسه شماله 193 در «باسکوف لین» نزدیک خانه‌اش کرد. او یکی از معدود دانش آموزان کلاس تقریباً 45 نفره بود که هنوز عضو سازمان جوانان پیشتاز نشده بود. در سن 12 سالگی شروع به تمرین سامبو و جودو کرد. او در اوقات فراغت از مطالعه مارکس، انگلس و لنین لذت می‌برد. پوتین آلمانی را در دبیرستان شماله 281 سن پترزبورگ مطالعه کرده و به زبان آلمانی تکلم می‌کند.

پوتین حقوق را طی سال 1970 میلادی در دانشگاه دولتی لنینگراد که به نام آندری ژدانف نامگذاری شده بود (اکنون به نام دانشگاه دولتی سن پترزبورگ) مطالعه کرد و در 1975 میلادی از آنجا فارغ‌التحصیل گشت. تز او در مورد «اصل تجاری دول کامل الوداد در حقوق بین‌الملل» بود. همزمان با تحصیل در آنجا، او ملزم به پیوستن در حزب کمونیست اتحاد شوروی شد و در آنجا تا زمان از بین رفتن آن حزب (در اوت 1991 میلادی غیرقانونی اعلام شد) به عنوان یک عضو باقی ماند. پوتین با آناتولی سابچاک، استادیاری که قانون تجارت تدریس می‌کرد و بعدها مؤلف مشترک قانون اساسی روسیه و توطئه‌های فسادی که به هدف خرابکاری در فرانسه صورت می‌پذیرفت شد. پوتین بر حرفه سابچاک در سن پترزبورگ و سابچاک نیز به‌طور متقابل بر حرفه پوتین در مسکو اثرگذار بود.

در 28 ژوئیه 1983 میلادی، پوتین با لودمیلا پوتینا ازدواج کرد و با هم در آلمان شرقی از 1985 تا 1990 میلادی زندگی کردند. آن‌ها دارای دو دختر به نام‌های ماریا پوتینا، متولد 28 آوریل 1985 میلادی در لنینگراد و یکاترینا پوتینا، متولد 31 اوت 1986 میلادی در درسدن واقع در آلمان شرقی هستند.

زندگی سیاسی ولادیمیر پوتین

پوتین پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه لنینگراد از طرف کا.گ. ب دعوت به همکاری شد و بین سال‌های 1985 تا 1990 از سوی این سازمان در آلمان خدمت کرد، وی از سال 1990 تا 1999 پست‌های مختلفی را از مشاور رئیس دانشگاه دولتی لنینگراد تا دبیرکلی شورای امنیت ملی روسیه را تجربه کرد و سرانجام در اوت 1999 به مقام نخست وزیری روسیه رسید، در دسامبر همان سال و در پی استعفای بوریس یلتسین به عنوان رئیس جمهوری موقت روسیه برگزیده شد و در مارس 2000 طی انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور روسیه شد، وی در انتخابات سال 2004 نیز در سمت خود ابقا شد و سرانجام در ماه مه سال 2008 در دولت تازه به قدرت رسیده دیمیتری مدودف پست نخست وزیری روسیه را به عهده گرفت. وی در انتخابات سال 2012 روسیه نیز با کسب 63 درصد آرا به عنوان سومین بار رئیس جمهور روسیه گردید.

در دورهٔ تصدی پوتین از سال 2001 تا 2007، اقتصاد روسیه به طور متوسط 7٪ در سال رشد کرد، و تبدیل به هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر قدرت خرید شد. تولید ناخالص داخلی نامی روسیه 6 برابر شد و از رتبهٔ 22 م جهان به 10 م رسید. در سال 2007، جی دی پی روسیه از جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه در سال 1990 بیشتر شد، که به معنای غلبه کردن بر پیامدهای ویرانگر بحران مالی 1998 روسیه و رکود پیشتر در دههٔ 1990 بود. در هشت سال صدارت پوتین، صنعت، و نیز تولید، ساختمان، درامدهای واقعی، اعتبار و طبقهٔ متوسط به طور قابل توجهی رشد کرد. پوتین به دلیل محو دادوستد پایاپای گسترده و رشد دادن اقتصاد در پی آن ستوده شده است. به هر حال مشکل تورم همچنان پابرجا ماند.

  • پوتین در سایر سمت ها

رئیس جمهور روسیه 2018 تاکنون
نخست وزیر روسیه 2008 الی 2012
دبیر شورای امنیت 9 مارس 1999 الی 9 اوت 1999
سرویس امنیت فدرال روسیه 1998 الی 1999
  • نقش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیوستن کریمه به روسیه

به دنبال بحران کریمه در 16 مارس 2014 یک همه‌پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار گردید. 81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده و 96٫77٪ به جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاقش به روسیه رأی مثبت دادند. ولادیمیر پوتین در روز 18 مارس رسماً سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزء جدایی ناپذیر روسیه خواند.

حقایق و حواشی ولادیمیر پوتین

او جودوکاری ماهر است، روزانه یک ساعت در استخر محل سکونت‌اش شنا می‌کند و به بوکس، کونگ‌فو، موای تای و بسیاری دیگر از هنرهای رزمی علاقه‌منداست. او در راندن انواع و اقسام وسایل نقلیه مهارت دارد. وی زیردریایی هسته‌ای، هواپیما، لوکوموتیو و کامیونهای عظیم‌الجثه را نیز به تنهایی هدایت کرده است. پوتین از معتقدان کلیسای ارتدکس روسیه است.

زمانی که دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه بود، پوتین به سمت نخست وزیری او منسوب شد، و زمانی که پوتین به مقام ریاست جمهوری رسید، دیمیتری مدودف نخست وزیر او شد.

پوتین در سال 2013 پس از اتمام دیدار از یک نمایشنامه اعلام نمود بصورت توافقی قصد طلاق گرفتن از لودمیلا پوتینا را دارد. آنها ضمن اینکه جداییشان را متمدنانه خواندند عامل اصلی آن را نداشتن وقت برای یکدیگر قلمداد کردند. یکی دیگر از دلایلی که راجع به عامل این طلاق شایعه شد رابطهٔ پوتین با آلینا کابائوا ورزشکار و فعال سیاسی روس بود. این شایعات به حدی بالا گرفت که اظهار شد پوتین از این زن جوان دو فرزند نیز دارد اما این گفته‌ها از سوی دو طرف رد شد.

شایعهٔ دیگری نیز وجود داشت که اظهار می‌کرد پوتین دست بزن دارد و همسرش را مورد آزار و اذیت قرار می‌داده. این اظهارات از سوی سرویس اطلاعاتی آلمان ادعا شده است. این ادعا از سوی لنشن زن جاسوس آلمانی که در قرن گذشته توانست با همسر پوتین روابط نزدیکی برقرار کند اظهار شده. وی همچنین ادعا کرده پوتین زنباره بوده و به همسرش خیانت می‌ورزید. با این وجود این گزارش‌ها تأیید شده نیستند.  

در تاریخ 24 فوریه 2022 پوتین به اوکراین حمله نظامی کرد. آقای پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی که پس از نیمه‌شب پخش شد، گفت روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد و از نظامیان این کشور خواست سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند. تهاجم روسیه کمی پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

گالری تصاویر

لحظه ورود ولادیمیر پوتین به تهران 28 تیر ماه 1401
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه
پاپ فرانسیس و ولادیمیر پوتین
پاپ فرانسیس و ولادیمیر پوتین
پوتین و همسرش
پوتین و همسرش لودمیلا پوتینا
خانواده ولادیمیر پوتین
خانواده ولادیمیر پوتین
دیدار ولادیمیر پوتین با ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا
دیدار ولادیمیر پوتین با ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا
دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر جمهوری اسلامی ایران
دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر جمهوری اسلامی ایران
حسن روحانی در کنار ولادیمیر پوتین
حسن روحانی در کنار ولادیمیر پوتین
پوتین درحال تمرین جودو
پوتین درحال تمرین جودو
عکس جوانی پوتین در کنار همسر و فرزند اولش
عکس جوانی پوتین در کنار همسر و فرزند اولش
ولادیمیر پوتین، سوار بر متوتور در شوی گرگهای شبانه شبه جزیره کریمه
ولادیمیر پوتین، سوار بر متوتور در شوی گرگهای شبانه شبه جزیره کریمه
رئیس جمهور روسیه و ویرا گوریویچ، معلم دوران دبستان وی
رئیس جمهور روسیه و ویرا گوریویچ، معلم دوران دبستان وی
عکس قدیمی از ازدواج ولادیمیر پوتین
عکس قدیمی از ازدواج ولادیمیر پوتین و لودمیلا پوتینا

راه های ارتباطی

صفحه اینستاگرام: leadervladimirputin

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی ولادیمیر پوتین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی ولادیمیر پوتین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.