زمان مطالعه: 5 دقیقه
محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه

محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه

محوطه سازی ویلا یکی از بخش های مهم ساخت ویلا محسوب می شود. برای طراحی یک محوطه زیبا و اصولی حتما باید با یک...

محوطه سازی ویلا یکی از بخش های مهم ساخت ویلا محسوب می شود.

برای طراحی یک محوطه زیبا و اصولی حتما باید با یک معمار مشورت کنید تا شما را با نحوه محوطه سازی ویلا و زیبایی آن آشنا کند.

آسمونی در این بخش راهنمای کامل محوطه سازی ویلا به همراه تصاویری برای شما عزیزان منتشر می کند.

محوطه سازی ویلا
محوطه سازی ویلا

محوطه سازی ویلا

انتخاب خاک در محوطه سازی ویلا

در محوطه سازی در بخش های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آنها نیاز های متفاوتی برای زیر سازی دارند . همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی ،بررسی ، جمع آوری ، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب در محوطه سازی ، می تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو های ذکر شده داشته باشد .

مصالح ساختمانی در محوطه سازی ویلا

خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی روبروست ؛ اما شناخت وانتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی امرییست که علاوه بر حس زیبایی شناسی در محوطه سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی داراست . علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور تخصصی فقط در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی باشد.

ساخت المانها در محوطه سازی ویلا

با توجه به مساحت وخواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار میگیرند.

برخی از المانها عبارتند از آلاچیق ، رواق ، آّبنما ، برکه ، استخر ، باربیکیو و...

آلاچیق در محوطه سازی ویلا

آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده میشود ، اطلاق می گردد و حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمیکند . این در حالیست که در محوطه سازی برای انواع مختلف از آلاچیق ، بسته به کاربرد آن نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد .

آبنما در محوطه سازی ویلا

یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای  محوطه سازی شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته ، آبنما بوده است . ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد . در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب ، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی ، ایزولاسیون و سهولت نگهداری ، از اهمیت بالایی برخوردار است .

برکه در محوطه سازی ویلا

برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد . برکه در محوطه سازی معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش ، طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد . برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی ،می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند. گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند ، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه )  قادر به ادامه حیات اند.

استخر در محوطه سازی ویلا

از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است، به همین دلیل ساخت استخر سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته. امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود . ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی است.

 

محوطه سازی ویلا
محوطه سازی ویلا

نهر در محوطه سازی ویلا

در فرهنگ کهن ما همیشه آبهای روان چه در باغای ایرانی که ساخت آنها به بیش از 2000 سال میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده ، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه سازی می تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

کف سازی در محوطه سازی ویلا

همواره یکی از اثر گذارترین بخشها در محوطه سازی کفسازیهاست . کفسازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی(hard scape) است که می تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده کنندگان ، تقسیم فضا، زیبایی، القای حسی خاص و ... در محوطه سازی داشته باشد . استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی در این بخش برای حفظ امنیت ، زیبایی ، استحکام و .. بسیار دارای اهمیت است.

تاسیات برقی در محوطه سازی ویلا

استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی، نور پردازی و راه اندازی تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی امری اجتناب ناپذیر است . اگر چه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان سازی ، استفاده از استاندارد های مهندسی برق در ساختمانها نهادینه شده ؛ اما در محوطه سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه ها ، کمتر به این امر توجه شده.استفاده از روشهای صحیح در انتقال و بهره برداری برق در محوطه سازی ، نقش مهمی در ایمن سازی و کاهش هزینه های نگهداری داراست .

تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی ویلا

تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی شامل آبرسانی ، تاسیسات آبیاری اتومات ، تاسیسات استخر و تاسیسات آبنما ، بخشی از علم تاسیسات است که کمتر در  ساختمان مورد توجه قرار می گیرد . به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه سازی ،  آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آنها در محلهای مناسب امر اجتناب ناپذیر است.

محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه
محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه

 

حیاط سازی خانه

در اکثر شهرها، به دلیل حضور جمعیت بیش از ظرفیت، شاهد حضور هزاران و شاید میلیون‌ها واحد مسکونی کوچک باشیم.

خانه‌های کوچک یک طبقه، چند طبقه و آپارتمان‌ها، چشم انداز کلی شهرها را تشکیل می‌دهند.

اما هر کدام از آنها، از وسعتی کوچک یا بزرگ به نام حیاط بهره می‌برند.

جایی که فضای سبز راه به قلب مناطق شهری می‌گشاید.

 این وسعت‌های کوچک و بزرگ، هر کدام همچون ریه‌ی سبز کوچکی به پاکیزگی و تلطیف هوای شهرها کمک می‌کنند.

ضمن آنکه ساکنان بنا نیز از شادابی گیاهان و فضای سبز ایجاد شده لذت می‌برند.

اما چه کنیم که حتی فضاهای کوچک نیز همچون باغی بزرگ، چشم نواز و دوست داشتنی باشند.

با کمی حوصله، صرف وقت کافی، بودجه‌ی نه چندان زیاد و البته برخورداری از اندکی ذوق و سلیقه، می‌توان حتی کوچک‌ترین فضاها را نیز به محیط‌هایی متفاوت و جذاب تبدیل کرد. جایی که در هنگام خستگی، دمی آسوده و از سبزی اطراف و لمس زیبایی طبیعت لذت برد.

در واقع داشتن یک باغ کوچک یا یک فضای نشیمن خارج از منزل، نیازمند فضایی آن چنانی نیست.

تصاویری که برای شما جمع آوری کرده‌ایم، گواهی بر این مدعا است.

شاید این تصاویر، الهام بخش شما برای ایجاد یک محیط آرام برای خود و دیگر ساکنان منزل باشد.

گالری عکس های محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه

[gallery columns="6" ids="256596,256600,256604,256605,256606,256609,256610,256618,256619,256620,256621,256622,256624,256625,256626,256627,256629,256630,256632,256633,256634,256636,256638,256639,256640,256642,256644,256645,256647,256648"]

نظر خود را درباره «محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محوطه سازی ویلا و حیاط سازی خانه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.