زمان مطالعه: 4 دقیقه
تیم ملی ویتنام؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی ویتنام؛ از آغاز تا امروز

ویتنام یکی از تیمهای قدیمی فوتبال آسیاست. تیمی که حتی در اولین دوره این رقابت ها نیز به مرحله نهایی رسید.

ویتنام در یک نگاه

لقب: اژدهاهای طلایی

رتبه کنونی در فیفا: 94

بهترین رتبه در فیفا: 84( سپتامبر 1998)

بدترین رتبه در فیفا: 172( دسامبر 2006)

اولین مسابقه رسمی:

ویتنام جنوبی(2-3) هنگ کنگ( 20 آوریل 1947، هنگ کنگ)

ویتنام شمالی( 3-5) چین( 4 اکتبر1956، چین)

بهترین برد:

ویتنام(11-0) گوآم( 23 ژانویه 2000، هوشی مینه، ویتنام)

سنگین ترین شکست:

ویتنام(0-6) زیمباوه( 26 فوریه 1997، کوالالامپور، مالزی)

ویتنام(0-6) عمان( 29 فوریه 2003، اینچئون، کره جنوبی)

ویتنام(0-6) کره جنوبی( 17 اکتبر 2023؛ سوون، کره جنوبی)

اولین بازی در جام ملت‌ها

ویتنامی ها  در 9 سپتامبر 1956 برای اولین بار در جام ملت های آسیا به میدان رفتند . رقابت ها در استادیوم حکومتی هنگ کنگ برگزار می شد و ویتنام جنوبی در حضور 30 هزار تماشاگر در برابر هنگ کنگ میزبان به میدان رفت . دیدار دو تیم از ساعت 19 به وقت محلی آغاز شد و  تران وانتونگ در دقیقه 30 اولین گل را وارد دروازه میزبان کرد . در ادامه ویتنام یک بار دیگر در دقیقه 64 توسط لی هو دوک از میزبان پیش افتاد اما در پایان به تساوی(2-2) قناعت کرد . این اولین و آخرین امتیاز ویتنام طی دو دوره حضور در جام ملتها بود .

نخستین و آخرین امتیاز

در ادامه مسابقات ، ویتنام جنوبی در روز 12 سپتامبر مقابل اسرائیل قرار گرفت و با نتیجه (2 - 1) شکست خورد تا شانسی برای قهرمانی نداشته باشد . اما مسابقه پایان ویتنام جنوبی مقابل کره جنوبی می توانست رتبه هردوتیم را در جدول تغییر دهد . کره جنوبی برای قهرمانی در جام حتما باید برنده می شد و ویتنام هم در صورت برد در این مسابقه می توانست حتی تا جایگاه دومی مسابقات صعود کند . در روز 15 سپتامبر ، مسابقه دو تیم به نبردی سراسر هیجان تبدیل شد. دیداری که در آن ، ویتنام دو بار در دقایق 20 و 51 بازی را به تساوی کشاند اما پس از آن تا دقیقه 66 چهار گل دیگر زده شد که سهم کره دو گل بیشتر بود و سرانجام بازی (5 - 3) خاتمه یافت تا ویتنام جنوبی عنوان چهارم مسابقات را از آن خود سازد .

معرفی تیمهای جام ملتهای آسیا 2019 ؛ ویتنام
پرچم و نقشه ویتنام

 

تیم چهارم آسیا

چهار سال بعد ویتنام یک بار دیگر در مرحله نهایی جام ملت ها حضور پیدا کرد . این بار خبری از مسابقات پایاپای دوره قبل نبود و ویتنام جنوبی در روز 14 اکتبر در مسابقه با کره میزبان (5 - 1) در هم کوبیده شد . سه روز بعد نوبت به باخت (2 - 0) از تایوان رسید و سرانجام پایان بخش مسابقات ویتنام جنوبی ، شکست (5 - 1) این تیم مقابل رژیم اشغالگر بود و ویتنام بدون امتیاز عنوان چهارم مسابقات را از آن خود ساخت .

vietnam-national-football-team
انگوین ترونگ هوآنگ گلزن سابق تیم ملی ویتنام

 

صعود به یک چهارم نهایی به لطف میزبانی

47 سال گذشت تا ویتنام یک بار دیگر شانس حضور در مرحله نهایی مسابقات را به دست آورد . این بار میزبانی مشترک با اندونزی ، مالزی و ژاپن تن به شکست داد اما در دیداری همزمان امارات مقابل قطر پیروز شد و چنین بود که یک بار به جمع برترین های آسیا وارد شود . در یک چهارم نهایی یک شکست (2 - 0) مقابل عراق در انتظار این تیم بود و ویتنام برای 12 سال از مسابقات جام ملتهای آسیا کنار رفت .

معرفی تیمهای جام ملتهای آسیا 2019 ؛ ویتنام
لوگوی فدراسیون

 

در مسیر امارات

تیم ملی ویتنام، سال 2019 به عنوان یک تیم کم تجربه و ناشناخته وارد جام ملتهای آسیا شد. ویتنام برای صعود به جام ملت های آسیا مجبور شد در دو مرحله به میدان برود. این تیم در اولین مرحله گروهی نتایج زیر را به دست آورد:

ویتنام(0-3) تایلند/ ویتنام(1-1) عراق/ ویتنام(4-1) تایوان

تایلند(1-0) ویتنام/ عراق(1-0) ویتنام/ چین تایپه(1-2) ویتنام

به این ترتیب ویتنام در بین چهار تیم گروه، سوم شد و در مرحله بعد، نتایج زیر را به دست آورد

ویتنام(0-0) اردن/ ویتنام(0-0) افغانستان / ویتنام(5-0) کامبوج

اردن(1-1) ویتنام/ افغانستان(1-1) ویتنام/ ویتنام(1-2) کامبوج

ویتنامی ها قبل از جام ملت های آسیا مقابل فیلیپین(2-1) و(4-2)، مالزی(1-0) و کامبوج( 3-0) پیروز شدند و در برابر کره شمالی(1-1) و میانمار(0-0) به تساوی دست یافتند. نوسان نتایج این تیم نشان می داد که این تیم در جام ملتها هم می توانست درخشان ظاهر شود و هم ناکام. در امارات، نسل طلایی که در بازیهای آسیایی 2018 به مقام چهارم بازیها رسیده بودند، بیشتر به عنوان تیمی جان سخت و شگفتی ساز در مسابقات شرکت کردند تا تیمی ناکام.

 

در بین هشت تیم برتر آسیا

ویتنام در جام ملتهای 2019 در نخستین دیدار خود، دو بار از عراق پیش افتاد، اما سرانجام(3-2) بازنده شد. در دومین دیدار مقابل ایران نیز این تیم تا جای ممکن مقاومت کرد و سرانجام(2-0) بازنده شد. به این ترتیب نبرد با یمن برای این تیم به نبرد مرگ و زندگی بدل شد. در این مسابقه کوانگ هان انگوین در دقیقه 38 ویتنام را پیش انداخت و در نیمه دوم نوبت به انگوک های کوئه رسید که با پنالتی خود در دقیقه 64 برد(2-0) ویتنام را رقم زد. نتایج گروههای دیگر به گونه ای رقم خورد که ویتنام به عنوان یکی از تیمهای سوم، به دور بعد رسید و در این مرحله در روز 20 ؤانویه پس از تساوی(1-1) مقابل اردن، در ضربات پنالتی(4-2) پیروز شد تا این تیم ناباورانه در جمع هشت تیم برتر تورنمنت قرار گیرد. پنج روز بعد ویتنام در برابر ژاپن هم تا آخرین لحظه نبرد کرد و تنها یک پنالتی موجب باخت(1-0) این تیم و ناکامی در صعود به نیمه نهایی جام ملتها شد.

ویتنام- 2023

ویتنام برای رسیدن به جام ملتهای 2023 قطر، نتایجی درخشان کسب کرد. این تیم در گروه هفتم مرحله مقدماتی نتایج زیر را به دست آورد:

ویتنام(1-0) امارات/ ویتنام(1-0) مالزی/ ویتنام(0-0) تایلند/ ویتنام(4-0) اندونزی

ویتنام(2-3) امارات/ ویتنام(2-1) مالزی/ ویتنام(0-0) تایلند/ ویتنام(3-1) اندونزی

به این ترتیب ویتنام 17 امتیازی پس از امارات 18 امتیازی و به عنوان تیم دوم گروه، به صورت مستقیم راهی جام ملتهای آسیا شد.

این تیم در دور نهایی با تیمهای ژاپن، عراق و اندونزی همگروه است و به نظر می رسید شانس زیادی برای صعود به دور دوم دارد؛ ولو به عنوان تیم سوم گروه!

 

نظر خود را درباره «تیم ملی ویتنام؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی ویتنام؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.