زمان مطالعه: 4 دقیقه
ویدئو اینستالیشن چیست ؟

ویدئو اینستالیشن چیست ؟

حتماً تا به حال كلمه «اینستالیشن» یا ترجمه فارسی آن- چیدمان- به گوشتان خورده است. «اینستالیشن» (چیدمان)، یكی از انواع هنر مدرن است
ویدئو اینستالیشن چیست ؟
ویدئو اینستالیشن چیست ؟


آسمونی : ویدئو اینستالیشن چیست ؟

اولین هنرمند صاحب سبک ویدئو اینستالیشن «مارسل دوشان» در صاحب این سبک هست، است. او برای اولین بار به جای اینکه چیزی را به عنوان یک اثر هنری بسازد، چیزهایی را در یک اثر قرار داد.

یکی از معروف ترین هنرمندان این سبک، «جوزف کورنر» آمریکایی است با جعبه های شیشه ای معروفش که پر از اشیاء ریز و درشتی است که در زندگی روزمره به کار می رود و شاید هیچ کس توجه چندانی به آنها نکند. ولی او با مهارت و البته دانشی که قبلاً آموخته، آنها را در آن جعبه های شیشه ای می چیند و به نمایش می گذارد. شاید این سبک از هنر، باعث شود خیلی ها فکر کنند که ما هم می توانیم مثل آنها بسازیم، ولی چیزی که در مورد این نوع هنر (و دیگر شاخه های هنر جدید) مهم است، فکری است که پشت اثر هنری پنهان است.

و همینطور ، ویدئو اینستالیشن شیوه ای هنری در هنر معاصر غرب است که تکنولوژی ویدئو را با اینستالیشن آرت در هم آمیخته است. این شکل در دهه ی 1980 گسترش بیشتری یافت آن گاه که ویدئو پروژکتورهای کیفیت بالا ارزان تر و قابل اعتماد تر شدند . یکی از پیشگامان ویدئو اینستالیشن نام جون پایک (Nam June paik) بود که در آثارش از میانه ی دهه ی 60 از چندین مونیتور تلویزیون با آرایشی تندیس گون استفاده می کرد. پایک به کار خود در زمینه ی دیوارهای ویدئوی و پروژکتورها ادامه داد و موفق شد فضاهای فراگیر عظیمی ایجاد نماید.

video-installation
video-installation


گری هیل (Gary hill) ویدئو انیستالیشن های در هم بافته ای با استفاده از ترکیب مونیتورهای اوراق شده، تکنولوژی های پروژکشن و دیسک لیزری خلق کرده است که به کمک آنها تماشاگر می تواند با اثر تعامل کند. مثلاً در قطعه ای که نامش کشتی های بلند (tall ships) است و در سال 1992 تهیه شده تماشاچی وارد فضایی می شود که تصاویر شبح گون از اشخاص نشسته بر روی یک دیوار نقش بسته است. حرکت تماشاچی موجب می شود که آن تصاویر برخیزند و به طرف بیننده حرکت کنند.

آثار تونی آرسلر (Tony oursler) از تکنولوژی پیشرفته ی اوایل دهه ی 1990 استفاده می کند مانند ویدئو پروژکتور های بسیار کوچک که می توانند داخل مجسمه یا بناها تعبیه شوند و همچنین از پیشرفت در روشنی تصاویر که بنابر آن تصاویر می توانند در سطوح غیر از یک پرده ی تحت نمایش داده شوند.

در بریتانیا ویدئو اینستالیشن الگوی خاصی را بسط داد. این امر عمدتاً به خاطر وجود جشنواره های مرتب در لیورپول و هول و تمایشگاه هایی همچون موزه ی هنر مدرن آکسفورد است که معمولاً آثار را نمایش می دهند.
ویدئو اینستالیشن چیست ؟
ویدئو اینستالیشن چیست ؟
ویدئو اینستالیشن نام جون پایک (Nam June paik)
ژانر- کنتپری ری آرت(Contemporary Art ) با هنر معاصر در دهه 70 به وجود آمد ، اما ریشه های آن به دهه ها قبل و آثار کسانی همچون مارسل دوشامپ – کرت شویترز بر میگردد. این دو نفر کسانی بودند که اولین چیدمان های هنری را انجام دادند. بعد از آنها و در دهه 60 هنرمندان دیگری در قالب کانسپتچوال آرت اقدام به خلق آثاری کردند که بعد ها در ژانر اینستالیشن یا هنر چیدمان قرار گرفت. جالب است بدانید که در دهه 50 در ژاپن هنرمندانی اقدام به خلق آثاری کرده بودند که به سادگی در این ژانر جای گرفت.

به هر حال هنر چیدمان با اینستالیشن تعاریف بسیار زیادی دارد که به طور مثال می توانید تعاریف زیر را بخوانید.

هنر چیدمان یا Installation art استفاده کردن از عناصر مختلف است برای بیان تجربه هنرمند از فضایی مشخص . موادی که در چیدمان استفاده می شوند، شامل طیف وسیعی هستند : ازمواد و اشیای زندگی روزمره و طبیعت تا رسانه های جدید نظیر ویدیو ، صدا ،پرفورمانس ( هنر اجرا ) ، کامپیوتر و حتی اینترنت. هنر چیدمان لزوما در گالری های هنری اجرا نمی شود ، بلکه ممکن است در هر فضای عمومی یا شخصی اجرا شود. بعض از چیدمان ها فقط برای فضای خاصی طراحی شده اند .

سبک های استفاده شده در هنر چیدمان بسیار متنوع هستند ؛ از انتزاعی ( آبستره ) گرفته تا روایی ، از سیاسی تا صرفا نظری ، اثری موقتی یا ماندگار. نامگذاری این سبک هنری در دهه 1970 بود ، ولی پیشروان آن متعلق به اوایل قرن بیستم بودند . در اواخر دهه 1910 جلوه هایی از هنر چیدمان در آثار هنرمندانی که می خواستند فراتر از قرارداد های مرسوم هنر نقاشی و مجسمه سازی بروند دیده می شود. این افراد معتقد بودند هنرهای زیبا باید با معماری در آمیخته شود

اینستالیشن آرت ازلحاظ کاربرد وعمل بخش وسیعی ازهنر معاصرجهانی را دربر میگیرد.

این شیوه هنری از ایده (نمایشگاه ) یا نمایش برگرفته شده است. اینستالیشن عبارتی است مختلط که از تاریخ های چندگانه ای تشکیل شده است و شامل معماری – پر فورمنس آرت ( هنر اجرا ) – چیدمان و بسیاری از روش های برای بهم پیوستن روش های دیگر در هنر معاصر می شود. اینستالیشن به معنایی که ما هم اکنون می شناسیم از سال 1960 با برپایی نمایشگاه های جفت وجور کاری ( Assemblage ) و نمایشگاه های هنر محیطی به کار رفت . از خصوصیات اینستالیشن ، فعال سازی یک محیط با یک مفهوم یا یک مفهوم با برخورد های ظاهرا هنری است که باعث می شد اثر معنا و مفهوم و ارزش هنری پیدا کند . در سال 1989 – گالری واحد 7 – لندن به هنر اینستالیشن اختصاص یافت و زمینه ساز تاسیس موزه اینستالیشن گردید .
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ویدئو اینستالیشن چیست ؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ویدئو اینستالیشن چیست ؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.