زمان مطالعه: 3 دقیقه
محله ونک

محله ونک

ونک محله اصیل و مدرن است که در شمال غرب تهران و همسایگی شهرک غربی قرار دارد.

ونک محله‌ای واقع در شمال شهر تهران و منطقه 3 شهرداری پایتخت ایران است. محله‌ای است اصیل، مدرن با ساختمان‌های بلند، برج‌های تجاری و مراکز خرید متعدد که در اطراف میدان ونک، یکی از میدان‌های مهم و اصلی تهران که در خیابان ولیعصر قرار دارد، واقع شده‌است. در ادامه مطلب آسمونی با محله ونک بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه و نامگذاری

محله ونک کنونی در مجاورت یکی از قریه‌های قدیمی تهران به نام ده ونک که یکی از محله‌های قدیمی و سرسبز شمال تهران بوده‌است، بنا شده‌است. در دوره قاجار این ده و زمین‌ها و توتستان‌های آن توسط میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک به دلیل نفوذ در دستگاه فاسد حکومتی قاجاربه تصرف درآمده که بعدها زمین‌ها و قنوات به مردم بازمی‌گردد و دانشگاه الزهرا (فرح پهلوی نام قدیمی اش در زمان شاه) در آنجا تأسیس می‌شود. قبراو و چهار همسرش او نیز در مجموعه پشت امامزاده قرار دارد. او یکی از حامیان مالی لژ فراماسونری ایران بوده است.

نام ونک تشکیل شده‌است از دو حرف (ون) به معنی درخت و علامت کوچکی (ک) و معنی نام ونک «درخت کوچک» است.

اطلاعات عمومی و جغرافیایی

موقعیت ونک روی نقشه
موقعیت ونک روی نقشه

این محله در سال های اخیر شروع به پیش رفت کرده و از ویژگی های این محله می توان به ساختمان ها و برج های بلند و مراکز خرید متعدد اشاره کرد . ونک هم اکنون محله ای مدرن است. جمعیت این محله در حدود 22 هزار نفر است.

شمال این محله، محله اوین قرار دارد، از جنوب به محله امیر آباد راه دارد، در شرق این محله، آرارات قرار دارد، محله شهرک غرب هم در غرب این محله قرار دارد. خیابان های ملا صدرا و شیخ بهایی از مهم ترین خیابان های این محله هستند و میدان های ونک و شیخ بهایی نیز دو میدان واقع شده در این محله هستند.

مراکز تجاری متعدد، مراکز درمانی، ترافیک بسیار زیاد، وجود کافه رستوران ها و غذاخوری های متعدد و سازمان ها و نهادهای دولتی و جمعه های خلوت و آرام از جمله ویژگی های ونک است. میدان ونک، خیابان ونک، ده ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان برزیل، چهارراه جهان کودک و خیابان خدامی از اماکن شاخص محله ونک هستند. شرایط زندگی در ونک با دسترسی های بسیار خوب و مجاورت با بهترین مراکز خرید تهران و مراکز تفریحی بسیار زیاد و البته ترافیک مراکز تجاری ونک همراه است. قیمت خانه در ونک به دلیل بافت تجاری ونک بسیار گران بوده و این موضوع به دلیل قیمت واحد های تجاری این منطقه است که جزو گرانترین واحدهای تجاری شهر تهران هستند.

وجود انواع ناوگان حمل و نقل عمومی ، اعم از خطوط اتوبوسرانی ، خطوط تاکسیرانی و مترو برای ساکنین و کارکنان شرکت ها در این منطقه بسیار عالی است و این مورد از نقاط قوت محله ونک برای زندگی است. اما باید توجه داشته باشید که ترافیک ونک از جمله سنگین ترین ترافیک های محله های تهران است. ترافیک سنگین ونک در تمام قسمت های ونک و حتی در کوچه های این محله وجود دارد و تقریبا هیچ نقطه ای از این محله از این ترافیک سنگین در امان نیست و به همین دلیل این محله خوش آب و هوای سابق ، به خصوص در فصول سرد و آلوده سال ، از آلودگی شدید هوا در رنج است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید محله ونک که به دلیل تعدد مطب ها و کلینیک های بسیار زیاد آن مشهور است ، از کمبود کلینیک ها و مراکز درمانی دولتی مناسب گله مند است و همین موضوع درباره ورزشگاه ها و باشگاه های این محله نیز صدق می کند که تمامی موارد فوق جزو مشکلات ونک و نقاط منفی ونک برای زندگی است.

طبیعت ونک

 

مکان های دیدنی

بوستان باغ ایرانی
بوستان باغ ایرانی

از پارک های شاخص و مهم این محله می توان به بوستان باغ ایرانی در خیابان شهید پیروزان و بوستان خوارزمی در خیابان شیخ بهایی شمالی اشاره کرد. این محله فاقد ایستگاه مترو است ولی در عوض ایستگاه های اتوبوس نسبتا زیادی در این محله قرار دارد که ایستگاه بی ار تی میدان ونک ( خط 7 )، ایستگاه بی ار تی پل مدیریت و ملاصدرا ( خط 4 ) و ایستگاه اتوبوس شیخ بهایی از جمله این ایستگاه ها هستند. متاسفانه پمپ بنزینی در این محله یا در نزدیکی این محله وجود ندارد.

محله ونک دارای مراکز خرید زیادی است و برند های بزرگ و معروف پوشاک در این محله ساکن اند . برخی از این مراکز عبارت اند از مرکز خرید ونک درخیابان ونک، مرکز خرید آسمان ونک واقع در خیابان ونک و مرکز خرید آیینه. سینما واقع در مجتمع فرهنگی ورزشی ونک تنها سینما موجود در این محله است. از مهم ترین بیمارستان های این محله میتوان به بیمارستان بقیه الله در خیابان بهایی و بیمارستان آرمان در خیابان سئول اشاره کرد. مسجد بقیه الله در خیابان شیخ بهایی و مسجد جامع ونک از مساجد مهم این محله هستند .

نظر خود را درباره «محله ونک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محله ونک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.