زمان مطالعه: 3 دقیقه
معرفی دانشگاه ارومیه

معرفی دانشگاه ارومیه

معرفی دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه های دولتی ایران دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه های دولتی ایران است....

معرفی دانشگاه ارومیه
معرفی دانشگاه ارومیه



معرفی دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه های دولتی ایران

دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه های دولتی ایران است. دانشگاه ارومیه مانند دیگر دانشگاه های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه دانشگاه ارومیه شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف دانشگاه ارومیه می باشد. اگر می خواهید در مورد دانشگاه ارومیه بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی دانشگاه ارومیه و تاریخچه دانشگاه ارومیه و آدرس سایت دانشگاه ارومیه می پردازیم.

دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در شهر ارومیه واقع است. این دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی دانشگاه رضائیه نام داشت. سرپرستی این دانشگاه از 18 دی 1392 بر عهده دکتر رحیم حب نقی می‌باشد.

تاریخچه دانشگاه ارومیه

کالج پزشکی وست‌مینستر دانشگاه ارومیه

بنای ابتدایی دانشگاه ارومیه توسط جوزف کاکرن٬ پزشک امریکایی متولد ارومیه٬ در اواخر قرن نوزدهم در محل فعلی پردیس شهر دانشگاه ارومیه بنیان نهاده شد. مؤسسه کاکرن با نام وست‌مینستر یک کالج پزشکی بود که به آموزش علوم پزشکی به دانشجویان ایرانی می پرداخت. مدارک این دانشجویان بطورت مشترک توسط مظفر الدین شاه و جوزف کاکرن امضا می‌شد. فعالیت‌های این مؤسسه تا زمان مرگ ناگهانی دکتر کاکرن در سال 1905 میلادی ادامه داشت. بعدها پردیس شهر دانشگاه ارومیه در محل کالج پزشکی جوزف کاکرن تأسیس شد.

دانشکده کشاورزی و دامپروری دانشگاه ارومیه

به عنوان یک مرکز آموزش عالی در استان آذربایجان‌غربی ابتدا در قالب آموزشکده در یک باغ 15 هکتاری در مسیر جاده بند به ریاست مهندس شیبانی در سال 1344 تأسیس گردید. در آن زمان تعداد اعضای هیئت علمی بسیار معدود بوده و در هر دوره تعداد 20 آلی 30 نفر دانشجو برای آموزش در علوم کشاورزی پذیرفته و با درجه کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شدند. دانشجویانی که مایل بودند می‌توانستند تا درجه کارشناسی در دانشکده کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه دهند.

در سال 1348 موافقت نامه‌ای بین بنیاد خاور نزدیک و وزارت فرهنگ وقت جهت افزایش دوره دانشکده از دو سال به برنامه چهار ساله به امضا رسید و جعفر راثی ریاست دانشکده را به عهده گرفتند. نمایندگان بنیاد خاور نزدیک تهیه کتب آموزشی به زبان انگلیسی و تجهیزات آزمایشگاهی برای دوره چهارساله دانشکده کشاورزی و دامپروری را به عهده گرفتند. گرایش‌های آموزشی شامل رشته‌های کشاورزی، دامپروری و اقتصاد خانه بود که باپایه‌گذاری پنج گروه آموزشی شامل علوم پایه، علوم گیاهی، علوم دامی، مهندسی کشاورزی و آموزش روستایی حمایت می‌شد. کتابخانه مرکزی دانشکده به سرعت با کتاب‌های منتخب تجهیز و تعداد دانشجویان جدید الورود به 150 نفر در سال رسید. در آغاز همکاری بنیاد خاورنزدیک با دانشکده کشاورزی و دامپروری، مزرعه وسیعی در نازلو واقع در حومه شهر ارومیه خریداری شد. پردیس نازلو در 11 کیلومتری مسیر جاده مرز سرو با ترکیه و با فاصله 19 کیلومتری از پردیس شهر قرار دارد. در ابتدا ساختمان‌های دامپروری جهت نگهداری گاو و گوسفند، خوک، اسب و ماکیان به منظور آموزش عملی دانشجویان و با سرپرستی متخصصین بنیاد خاورنزدیک احداث شد.

دانشگاه رضائیه نام قدیم دانشگاه ارومیه

به دنبال تأسیس دانشکده کشاورزی و دامپروری رضائیه، دانشکده‌های دامپزشکی و علوم در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه به ترتیب در سال‌های 1356 و 1358 افتتاح شدند که منجربه تأسیس دانشگاه رضائیه گردید. پس از آن فعالیت گسترده‌ای برای توسعه پردیس نازلو به عمل آمد و به تدریج هر سه دانشکده یادشده به پردیس دانشگاه در روستای نازلو انتقال یافتند. پس از انقلاب اسلامی نام دانشگاه رضائیه به دانشگاه ارومیه تغییر یافت.

در سال 1359 دانشکده پزشکی نیز در دانشگاه ارومیه تأسیس شد و تا سال 1364 به فعالیت خود زیر عنوان دانشگاه ارومیه ادامه داد. در سال 1364 به دنبال طرح تقکیک دانشکده‌های پزشکی از وزارت علوم دانشکده پزشکی دانشگاه ارومیه مستقل از دانشگاه ارومیه تحت نام دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به فعالیت خود ادامه داد.

دانشگاه ارومیه در سال‌های بعد با افتتاح دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال 1367 و دانشکده فنی در سال 1368 توسعه بیشتری یافت و در حال حاضر با داشتن 9 دانشکده، یک پردیس خودگردان ، مرکز آموزش عالی شهید باکری در شهر میاندوآب و دانشکده فنی در شهر خوی، 5 پژوهشکده ، دو مرکز تحقیقاتی ، پارک علم و فناوری و مرکز آی‌سی‌تی، کتابخانه مرکزی، یک موزه و یک مرکز تحقیقات سازه در حال تأسیس، به فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد. در تابستان سال 1392 هیت امنای دانشگاه با کسب مجوز از وزارت علوم با تأسیس سه دانشکده دیگر دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر و دانشکدهٔ پتروشیمی و دانشکدهٔ شیمی موافقت به عمل آورد.

مشاهیر و دانش آموختگان دانشگاه ارومیه



  • علی صفایی
  • عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی ایران.
  • محمد اوراز، از اولین ایرانیان صعودکننده به اورست.
نظر خود را درباره «معرفی دانشگاه ارومیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی دانشگاه ارومیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.