زمان مطالعه: 3 دقیقه
رشته زبان اردو

رشته زبان اردو

رشته زبان اردو یکی از رشته های دانشگاهی است که در مقاطع مختلفی تدریس می شود. اگر می خواهید با رشته زبان...
رشته زبان اردو
رشته زبان اردو


رشته زبان اردو یکی از رشته های دانشگاهی است که در مقاطع مختلفی تدریس می شود. اگر می خواهید با رشته زبان اردو آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی رشته زبان اردو می پردازیم و اطلاعات کاملی در مورد رشته زبان اردو از جمله، دروس رشته زبان اردو ، بازار کار رشته زبان اردو ، مقاطع رشته زبان اردو و ... برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

می‎دانید که حدود 600 میلیون نفر در جهان به زبان اردو سخن می‎گویند و می‎نویسند؟ البته زبان اردو، تنها، زبان رسمی کشور پاکستان است، اما کمابیش در تمام کشورهای شبه قاره هند فهمیده می‎شود و به آن سخن می‎گویند. زبان اردو، زبان کشورهای پاکستان و هندوستان است و بعد از زبان انگلیسی و چینی، از نظر تعداد متکلمین در جهان دارای رتبه سوم است.

درباره تاریخ پیدایش زبان اردو، اختلاف نظر وجود دارد، ولی بیشتر محققین معتقدند که زبان اردو، از در هم آمیختن زبان های فارسی، عربی، ترکی و سانسکریت به وجود آمده است. به همین دلیل، این زبان را یک زبان چندرگه به شمار می‌آورند که واژه‌های آن از زبان‌های دیگر گرفته شده است، اما دستور زبان آن، بیشتر بر پایه دستور زبان هندی و فارسی است. الفبای آن نیز بر پایه الفبای پارسی بنیان نهاده شده است که با افزودن چهار حرف دیگر به الفبای فارسی تشکیل شده ‌است. در واقع، می توان گفت: زبان فارسی با زبان رایج میان مردم هند در-آمیخت و از این اختلاط، «زبان اردو» پدید آمد.

در حال حاضر هزاران جلد کتاب علوم‎انسانی و هنر به زبان اردو وجود دارد که ایرانیان می‎توانند به فارسی ترجمه کرده و از آنها بهره ببرند. از سوی دیگر کشور ما برای این که بتواند ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با کشور هم کیش و هم سایه خود، پاکستان داشته باشد، نیاز به مترجمانی متبحّر درزبان و ادبیات اردو دارد. از همین‌رو رشته زبان و ادبیات اردو به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران ارائه شده است تا با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور ایران و پاکستان راه های گفتگوی دو تمدن بیشتر فراهم گردد. سالانه دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به وزارت علوم کشور پاکستان معرفی می‌گردند که این روند نیز ادامه دارد.

اگر به‌ زبان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ فرصت‌ تجاری‌ و شغلی‌ نگاه‌ کنیم‌، در آن‌ موفق‌ نخواهیم‌ شد، اما اگر زبان‌ را به‌ منظور آشنایی‌ با یک‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ مطالعه‌ کنیم‌، کسب موفقیت، هم‌ در دانشگاه‌ و هم‌ در بازار کار دور از دسترس نیست.

لیست دروس رشته زبان اردو

دستور زبان فارسی/ تاریخ زبان فارسی/ مرجع‎شناسی و روش تحقیق/ بدیع، آیین نگارش/ مقدمات اردو/ خواندن و درک مفهوم متون/ تدریس متون نثر/ تدریس متون نظم/ ادب منثور/ ادب منظوم/ ادب داستانی/ دستور/ جمله‎نویسی و مقدمات انشاء/ انشای ساده/ انشای پیشرفته/ گفت‎وشنود و درک مطالب شفاهی/ بیان شفاهی داستان/ ترجمه/ تاریخ زبان و ادب اردو، معانی و بیان و صناعات ادبی

سر فصل دروس زبان و ادبیات اردو و تعداد واحدهای رشته زبان اردو :

تعداد کل واحدها : 146 واحد

دروس عمومی : 23 واحد

دروس پایه : 13 واحد

دروس اصلی و تخصصی : 106 واحد

دروس اختیاری : 4 واحد

لیست دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته زبان اردو

تهران

بازار کار رشته زبان اردو

دانشجوی‌ رشته زبان اردو باید در مرحله‌ اول‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ مسلط‌ باشد؛ یعنی‌ خوب‌ صحبت‌ کند و خوب‌ بنویسد. همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ استعداد فراگیری‌ زبان‌ را داشته‌ باشد، زیرا یادگیری‌ زبان‌ نیاز به‌ حافظه‌ قوی‌، دستور زبان‌ خوب‌، توانایی‌ فراگیری‌ لهجه‌ و آشنایی‌ با تعداد زیادی از لغات‌ دارد.

فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ زبان و ادبیات اردو، فرصت‌های‌ شغلی‌ مناسبی دارد. برای‌ مثال‌ می‌تواند جذب‌ صداوسیما، خبرگزاری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌ و وزارت‌ امور خارجه‌ شود یا در سازمان‌ها و مؤسسات‌ خصوصی‌ که‌ با خارج‌ از کشور ارتباط‌ دارند و نیازمند‌ مترجم زبان اردو‌ هستند، فعالیت‌ کند

نکات تکمیلی در مورد رشته زبان اردو

زبان اردو زبان کشورهای همسایه ما پاکستان و هندوستان است و بیش از یک میلیارد متکلم در جهان دارد که بعد از زبان انگلیسی و چینی از نظر تعداد متکلمین در جهان دارای رتبه سوم می‌باشد.

با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور ایران و پاکستان، ضرورت داشت که کرسی زبان و ادبیات اردو در دانشگاه‌های ایران ایجاد گردد.

اگرچه سابقه تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های کشور پاکستان به بیش از دویست سال می‌رسد که در مقابل آن گسترش، ایجاد و راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات اردو در دانشگاه‌های دیگر ایران نیز در دست بررسی است.

همه ساله دانشجویان ممتاز گروه در مقطع کارشناسی از طرف گروه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به وزارت علوم کشور پاکستان معرفی می‌گردند که این روند نیز ادامه دارد.

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «رشته زبان اردو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره رشته زبان اردو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.