زمان مطالعه: 2 دقیقه
7 تیر، قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان ، سردار ملی (1287 ش)

7 تیر، قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان ، سردار ملی (1287 ش)

هفتم تیرماه سالروز قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان علیه استبداد محمدعلی شاه قاجار (1287 ش) است. بی‌‏اعتنایی محمدعلی شاه قاجار به مشروطیت و مخالفت با

هفتم تیرماه سالروز قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان علیه استبداد محمدعلی شاه قاجار (1287 ش) است. بی‌‏اعتنایی محمدعلی شاه قاجار به مشروطیت و مخالفت با مشروطه‌‏خواهان و سرکوبی آنان و نیز به توپ بستن مجلس شورای ملی، مردم ایران را به شورش واداشت و در این راه، مردم تبریز از دیگران پیشی گرفتند.

در این میان دو تن از رادمردان تبریز به نام‌‏های ستارخان (سردار ملی) و باقرخان (سالار ملی) به جمع مردم پیوستند و به رهبری قیام مردمی پرداختند. این دو با همراهی مردم، در مقابل قشون عظیم محمدعلی شاه قاجار به مدت 11 ماه مقاومت کرده و از ورود نیروهای دولتی به شهر ممانعت کردند. در اواخر، چون کار اهالی تبریز به خاطر محاصره و نرسیدن آذوقه سخت شده بود، پس از مذاکره با نمایندگان روس و انگلیس و تصویب آن دو دولت، قرار بر این شد که عده‏‌ای از نیروهای روس وارد تبریز شوند. با ورود نیروهای روسیه به تبریز، محاصره این شهر پایان یافت و قشون غارتگر محمدعلی شاه از اطراف تبریز متفرق شدند. در عین حال، چون به دلیل حضور قوای روس در تبریز، موقعیت خطرناکی برای ستارخان و باقرخان ایجاد شده بود، این دو به همراه تعداد دیگری از آزادی خواهان به سفارت عثمانی در تبریز رفتند.

قتل مرد نامدار دوره قاجار

دولتمردی که عهدنامه ترکمانچای به قلم او نوشته شده در چنین روزی به قتل رسید. محمدشاه قاجار چون به پادشاهی رسید، وزارت خود را به پیشکارش میرزاابوالقاسم فراهانی داد. او وزیری با تدبیر و با نفوذ بود. اما چون محمدشاه مرد ضعیف‌‏النفسی بود در اداره امور مملکت به رأی او کمتر توجه داشت. وی در مقام صدارت اعظمی، شاهزادگان خودسر قاجار را با خشونت و قساوت رام ساخت. قائم مقام با همه هوش و کفایت، کاردانی، قدرت بر تقریر و تحریر، درایت در امور اجتماعی و سیاسی و احاطه عجیب بر ادب فارسی و عربی، مردی مغرور بود که در پیشبرد مقاصد خود از کشتن و کور کردن مخالفان خودداری نمی‏‌کرد و در این راه، دوست و دشمن نمی‌‏شناخت.

این هیبت و صلابت و قدرت و برندگی که خواه ناخواه با سنگدلی و حق‌‏ناشناسی و استبداد رأی و بلندپروازی همراه بود موجب شد قائم مقام در بین طبقات مردم، محبوبیتی در خور نداشته، بلکه همواره مورد حسد و بغض درباریان و بدگمانی شاه قاجار باشد. دشمنان قائم مقام، سرانجام محمدشاه را به اعدام او موافق کردند و با کمک حاج میرزا آقاسی فرمان قتل قائم مقام را از شاه گرفتند. او را در شب آخر صفر 1251 برابر با ششم تیرماه 1214شمسی با دستمالی خفه کرده و جسدش را در حرم شاه عبدالعظیم دفن نمودند. قائم ‏مقام فراهانی علاوه بر مقام سیاسی، دارای تبحّر علمی در بسیاری از فنون، مخصوصا علوم و فنون ادبی و ساده‌‏نویسی بود و سبکی جدید در نثر فارسی به وجود آورد. از آثار مشهور این سیاستمدار می‌توان به کتاب‏‌های منشات، جلایر نامه و دیوان اشعار اشاره کرد.

انتشار نخستین مجله بانوان در جهان

27 ژوئن، سالروز انتشار نخستین مجله بانوان جهان در سال 1693در لندن است. مدیر آن مردی به نام «جان دانتون» بود. این مجله بعدا یکصفحه هم تحت عنوان «صفحه مسائل» دایر کرد که در آن به پرسش‌های عمومی مربوط به مسائل خانوادگی و زناشویی خوانندگان پاسخ داده می‌شد. نام این مجله Ladies' Mercury بود. 370 سال پس از انتشار این مجله، ایران دارای یک مجله بانوان شد که ابتدا در مشهد (خراسان) انتشار می‌یافت. دختر ناشر این مجله در دهه 1960 وزیر آموزش و پرورش ایران شد. مجله های اختصاصی فعلی بانوان در ایران، کار خود را از دهه 1340 آغاز کرده‌اند.‎

نظر خود را درباره «7 تیر، قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان ، سردار ملی (1287 ش)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 7 تیر، قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان ، سردار ملی (1287 ش) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.