زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با دانشگاه آکسفورد

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه...

دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان به‌شمار می‌رود. برای آشنایی با دانشگاه آکسفورد این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.



آشنایی با دانشگاه آکسفورد

با این که تاریخ دقیق تأسیس دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) معلوم نیست اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال 1096 فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته‌است. که به همین دلیل، آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی در جهان (بعد از دانشگاه بولونیا) شناخته می‌شود.

رشد آکسفورد زمانی شروع شد که هنری دوم تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. همچنین بعد از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولین آکسفورد در سال 1209 پدیدار شد، عده‌ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و دانشگاهی را که امروزه به نام دانشگاه کمبریج می‌شناسیم را تأسیس کردند.

دانشگاه آکسفورد از موسسات و دانشکده‌ها و دپارتمان‌های مختلفی تشکیل شده. همچنین بخاطر قدمت قدیمی این دانشگاه و دانشگاه کمبریج، نام این دو را آکسبریج نهادند.

تاریخچه دانشگاه آکسفورد

تاریخ تأسیس دانشگاه آکسفورد تا به امروز یک معمای حل نشده‌است. طبق اسناد به جا مانده ثابت شده که تدریس در این محل از سال 1096 وجود داشته ولی اینکه از چه تاریخی خود دانشگاه به وجود آمده تا کنون اطلاعاتی وجود ندارد.

در سال 1167 و در پی اخراج دانشجویان انگلیسی از دانشگاه پاریس، تعداد بسیاری از دانشجویان که در آنجا مشغول به تحصیل بودند به کشور خود بازگشتند و در شهر آکسفورد ساکن شدند. اولین سخنرانی را برای این گروه از دانشجویان، تاریخدان بریتانیایی، جرالد ولزی در سال 1188 انجام داد و همچنین طی اسناد موجود گفته می‌شود از حدود سال 1021 به مدیر دانشگاه آکسفورد «چنسلر» (مدیر دانشگاه به انگلیسی - Chancellor) می‌گفتند.

تحصیلات خانم‌ها در دانشگاه آکسفورد

اولین بار و در سال 1875 بود که اجازه تدریس و آزمون از خانم‌ها در دانشگاه آکسفورد حالت رسمی پیدا کرد. در ابتدا چهار دانشکده خانم‌ها در سال‌های 1878، 1879، 1886 و 1893 تشکیل شد.

دانشگاه آکسفورد از دانشگاه‌هایی بود که بخاطر فقط مردانه بودنش شناخته می‌شد و به همین دلیل تا اکتبر 1920 خانم‌ها حق داشتن عضویت کامل این دانشگاه را نداشتند. همچنین چهار دانشکده فقط مردانه به نام‌های براسنوز، جیزز، وادهام و سنت کاترین جزء اولین دانشکده‌هایی بودند که شروع به پذیرش خانم‌ها نیز کردند.

در سال 2008 نیز تنها دانشکده تک جنسیتی آکسفورد به نام سنت هیلدا که جنسیت پذیرشش فقط خانم‌ها بود نیز شروع به پذیرش آقایان کرد که از این سال به بعد تمام کالج‌ها به شکل مختلط درآمد.

امکانات دانشگاه آکسفورد

مرکز اصلی دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد دانشگاهی شهری است. به این معنا که همه‌چیز را یکجا ندارد و دانشکده‌ها و دپارتمان‌ها و امکاناتش در سرتاسر شهر پراکنده‌است.

کتابخانه دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد مالک بزرگترین کتابخانه در سرتاسر بریتانیا است. بیش از 11 میلیون جلد کتاب در فضایی به مساحت 190 کیلومتر قرار دارند.

آشنایی با دانشگاه آکسفورد
آشنایی با دانشگاه آکسفورد

موزه دانشگاه آکسفورد

تعدادی موزه و گالری نیز از اموال دانشگاه آکسفورد است. این موزه‌ها و گالری‌ها برای بازدید عموم آزاد است. موزه اشمولین که در این مجموعه قرار دارد، تأسیس سال 1683 بوده و قدیمی‌ترین موزه در بریتانیا و قدیمی‌ترین موزه دانشگاهی در سرتاسر جهان است. در این موزه آثار هنری و باستانی بسیار زیادی از هنرمندان نامی‌ای چون لئوناردو دا وینچی و پیکاسو نگهداری می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی آکسفورد نیز از موزه‌های بسیار ارزشمند این مجموعه است که آثاری د مورد جانورشناسی، حشره‌شناسی و زمین‌شناسی را در خود جای داده‌است.

پارک دانشگاه آکسفورد

پارک‌های دانشگاه که در منطقه شمال‌شرقی شهر قرار دارند نیز از اموال دانشگاه آکسفورد هستند. این پارک‌ها در طول روز به شکل مجانی به روی عموم باز هستند و شامل باغ‌های زیبا و نمایش گیاهان نادر و زیبا می‌شود.

سیستم سازمانی دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد علاوه بر سیستم مدیریت، دارای سیستم دانشکده‌های خود مختار است به این‌گونه که بیش از 40 دانشکده این دانشگاه خودمختار عمل می‌کنند. دانشگاه یک رئیس رسمی دارد که در حال حاضر مسئولیتش بر عهده کریس پاتن است. عنوان ریاست معمولاً تشریفاتی و افتخاری بوده و رئیس دانشگاه در جریان امور روزانه و فعالیتها به شکل ریز و دقیق (که رؤسای سایر دانشگاه‌ها درگیر آن هستند) نیست. رئیس دانشگاه برای خود یک معاون نیز دارد که اندرو همیلتون هم‌اکنون عهده‌دار این سمت است.

دانشکده‌های دانشگاه آکسفورد

تمام دانشجویان و بیشتر کادر آکادمیک دانشگاه باید عضو یک دانشکده باشند. دانشگاه آکسفورد 38 دانشکده مختلف و 6 مؤسسه آموزشی (تحت مالکیت آکسفورد) دارد که هرکدام از این مراکز دانشجویان و کادر را طبق ساختار داخلی خود کنترل می‌کنند.

شرایط مالی دانشگاه آکسفورد

در سال 2011 و 2012 درآمد دانشگاه آکسفورد برابر بود با 1٫016 میلیون یورو که از این مقدار 409 میلیون یوروی آن مربوط به تحقیقات و طرح‌های پژوهشی، 204 میلیون یورو مربوط به درآمد تدریس و 173 میلیون یوروی آن مربوط به درآمدهای آکادمیک دانشگاهی بود. دانشکده‌ها نیز به معمولاً تا 361 میلیون یورو برای خود درآمد دارند.

سنت‌های دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یک دانشگاه تمام شمول برای ارتقا سطح دانش دانشجویان در در تمام ادوار تاریخ خود بوده‌است.

دانشجویان سابق دانشگاه آکسفورد

درطول سال‌های فعالیت دانشگاه آکسفورد، خیلی از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب شهرت بسیاری برای خود شدند. به عنوان مثال 46 نفر از اشخاصی که تا کنون جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند یا دانش‌آموخته این دانشگاه بوده‌اند یا در اینجا تدریس کرده بودند.

26 نخست‌وزیر انگلیس، بیش از 100 نفر از اعضای مجلس عوام، بیش از 50 برنده مدال المپیک ورزشی و بیش از 30 نفر از رهبران سیاسی دنیا از دیگر کشورها نیز در بین دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

نظر خود را درباره «آشنایی با دانشگاه آکسفورد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با دانشگاه آکسفورد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.