زمان مطالعه: 3 دقیقه
معرفی دانشگاه گیلان

معرفی دانشگاه گیلان

معرفی دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه های دولتی ایران دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه های دولتی ایران است....

معرفی دانشگاه گیلان
معرفی دانشگاه گیلان



معرفی دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه های دولتی ایران

دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه های دولتی ایران است. دانشگاه گیلان مانند دیگر دانشگاه های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه دانشگاه گیلان شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف دانشگاه گیلان می باشد. اگر می خواهید در مورد دانشگاه گیلان بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی دانشگاه گیلان و تاریخچه دانشگاه گیلان و آدرس سایت دانشگاه گیلان می پردازیم.

تاریخچه دانشگاه گیلان

دانشگاه گیلان (نام رسمی سازمانی به زبان انگلیسی: University of Guilan) یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در سال 1353 تأسیس گردیده‌است و پردیس اصلی و برخی پردیس‌های آن در شهر رشت قرار دارد. این دانشگاه در زمرهٔ بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جامع شمال کشور ایران است. بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که هر ساله توسط ISC، یعنی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام صورت می‌گیرد، دانشگاه گیلان در رتبه‌بندی سال 1393 در رده هشتم دانشگاه‌های جامع کشور قرار گرفت. همچنین بر اساس رتبه‌بندی تایمز برای آغاز سال 2019 میلادی، این دانشگاه پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز در رده‌ی ششم دانشگاه‌های جامع کشور قرار دارد. نسبت تعداد استاد به دانشجو در این دانشگاه در حدود 1 به 27 است که نسبتی بسیار خوب در قیاس با مقدار متوسط این نسبت در بین دانشگاه‌های ایران (حدود 1 به 33) محسوب می‌گردد.

تأسیس دانشگاه گیلان در سال 1353 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید و در سالهای 55–1354 در چارچوب قرارداد بین دولتهای ایران و آلمان غربی سابق، دانشگاه گیلان، تأسیس و از سال 1356 فعالیتهای آموزشی خود را با پذیرش 155 دانشجو در 9 رشته تحصیلی آغاز نمود. در سال 1356 مدرسه عالی مدیریت و مدرسه عالی بازرگانی رشت (تأسیس 1346) که تنها مراکز آموزش عالی در استان گیلان بودند با دانشگاه گیلان ادغام و فعالیت‌های آموزشی آن تا پایان سال تحصیلی 1358 با تعداد 605 نفر دانشجو در 14 رشته تحصیلی ادامه یافت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه گیلان بطور مستقل و بدون وابستگی به آلمان، فعالیتهای آموزشی خود را در 8 رشته تحصیلی و با حدود 500 دانشجو از سرگرفت و با رشد و گسترش آموزش عالی در کشور، دانشکده‌های علوم پایه، فنی، علوم کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی ساخته شد و پس از آن نیز دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده منابع طبیعی و معماری و هنر تأسیس شدند.

وضعیت دانشگاه گیلان در حال حاضر

این دانشگاه در حال حاضر با 10 دانشکده و یک واحد پردیس و دو پژوهشکده (حوضه آبی دریای خزر و گیلان‌شناسی) با حدود 650 عضو هیئت علمی، قریب به 24000 هزار دانشجو و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است و سالانه بیش از 6000 هزار نفر دانشجو را در 310 رشته - گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی (112 رشته- گرایش)، کارشناسی ارشد (148 رشته-گرایش) و دکترا (بیش از 50 رشته- گرایش) برای دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس و مجازی پذیرش می‌نماید. دانشگاه گیلان از اواخر دهه 1360 پذیرنده دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده‌است. این دانشگاه دارای پردیسی زیبا و سرسبز در خطهٔ شمالی کشور است که عموماً کمکی شایان به ایجاد فضایی مناسب به لحاظ روحی، برای دانشجویان می‌نماید. اغلب استادان این دانشگاه از دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی فارغ‌التحصیل شده‌اند که برخی فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه گیلان نیز در بین این استادان به چشم می‌خورند.

افتخارات و سوابق دانشگاه گیلان

دانشگاه گیلان دارای سوابق آموزشی و پژوهشی برجسته‌ای است و به لحاظ تولیدات علمی با کیفیت در زمرهٔ دانشگاه‌های مطرح کشور بوده‌است. ثبت تعداد قابل توجهی از مدارک علمی (مانند همکاری‌های بین‌المللی، مقالات علمی، طرح‌های پژوهشی و پژوهش‌های تقاضامحور، پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی، اختراعات و اکتشافات و کتب علمی یا هنری چاپ شده) بیان‌گر این مسئله است. رکورد این اطلاعات در سامانهٔ معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان و کارنامهٔ پژوهشی سالیانهٔ این دانشگاه موجود است.

این دانشگاه از استادان برجسته و همچنین پژوهشگرانی برخوردار است که از وجههٔ ملی و بین‌المللی برجسته‌ای برخوردار هستند. قرارگیری نام برخی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در بین دانشمندان برجستهٔ ایران و 1٪ برتر تولیدکنندگان علم در جهان مبین این مسئله است.

از اعضای هیئت علمی برجستهٔ افتخاری این دانشگاه می‌توان به نام مجید سمیعی، پیتر ولهارد و حسن ابراهیم‌زاده معبود اشاره نمود که از چهره‌های شاخص بین‌المللی هستند.

دانشگاه گیلان دارای بیش از بیست مجلهٔ معتبر در زمینه‌های مختلف علمی و هنری است که تعدادی از آن‌ها به زبان انگلیسی است. همچنین همه ساله تعداد زیادی کتب علمی در این دانشگاه به چاپ می‌رسد.

علاوه بر این، برخورداری از تعداد زیادی از دانشجویان ممتاز در آزمون‌های سراسری و المپیادهای دانشجویی از جمله افتخارات دانشگاه گیلان است. شایان ذکر است که اگرچه تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از دیرباز در دانشگاه‌های تراز اول جهان و سایر دانشگاه‌های بزرگ ایران ادامهٔ تحصیل می‌داده‌اند، اما عموماً بسیاری از ایشان ترجیح می‌دهند تا مقاطع بالاتر را در همین دانشگاه ادامه دهند.

مراکز پژوهشی دانشگاه گیلان

دانشگاه گیلان هم‌اکنون دارای دو پژوهشکده به نام‌های پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر و پژوهشکده گیلان‌شناسی بوده و گروه‌های پژوهشی آمایش سرزمین و کرم ابریشم به همراه قطب علمی برنج سایر مراکز پژوهشی مستقر در دانشگاه گیلان را تشکیل می‌دهند.

سایت دانشگاه گیلان

www.guilan.ac.ir

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی دانشگاه گیلان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی دانشگاه گیلان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.