زمان مطالعه: 2 دقیقه
زیر خاکی قیمتی

زیر خاکی قیمتی

اختصاصی آسمونی نقد از فاخته الله مراد  از زمان پخش سریال "وضعیت سفید" ساخته ی حمید نعمت اله، که...

اختصاصی آسمونی نقد از فاخته الله مراد 

 

از زمان پخش سریال "وضعیت سفید" ساخته ی حمید نعمت اله، که تنها سریالی بود که همه ی قراردادهای ساخت سریال را رعایت کرده بود و نتیجه ی خوبی هم گرفته بود، تا زمانی که سریال " زیرخاکی" پخش شد، هیچ سریال دیگری نتوانسته بود این گونه بدرخشد و جلوه گری کند.
در بین این همه سریالی که صرفا جهت پر کردن زمان جدول پخش برنامه های تلویزیون ساخته می شود و خیلی هم فرقی نمیکند که در مدیوم تلویزیون پخش شوند یا رادیو...این مجموعه یک زیر خاکیِ قیمتی بود.

مجموعه ای که توانست از اولین دقایق پخش تا آخرین لحظه، از مخاطب خنده بگیرد. خنده ی از ته دل که ناشی از چیدمان درست همه ی عناصر بود. عناصری مانند بازی درجه یک همه ی بازیگران و خوش درخشیدن پژمان جمشیدی که چقدر خوب شد بازیگری را انتخاب کرد .ژاله صامتی و گوهر خیراندیش نیز بازی های خوبی از خود ارائه داده اند. رابطه ی بین بازیگران به درستی برقرار شده بود. حتی بازیگر خردسال هم توانسته بود نقش خود را به خوبی اجرا کند.
دیالوگ ها و شوخی های پینگ‌‌ پنگی و شیرین که خیلی دقیق مانند بین همه ی بازیگران پخش شده بود و هر کدام به شیوه ی خودشان بازی می کردند.
از ممتازترین نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که: مدت نسبتا طولانی است که خاطره بازی خصوصا در مورد دهه ی شصتی ها باب شده است و ان را در فضای مجازی، رادیو و تلویزیون می توان دید.البته همه ی این اشارات به گذشته ها در مدت کوتاهی تکراری و کلیشه ای شدند.
اما اتفاق برجسته ای که برای هر دوی این سریال ها( وضعیت سفید و زیرخاکی ) افتاد این بود که ضمن بازیابی گذشته از طریق آکسسوار و نوع پوشش،... به رفتار و خُلقیات برخی از افراد آن دوره توجه‌ ویژه شده بود.
به عنوان نمونه؛ صاحبخانه بهرام( با بازی گوهر خیراندیش) ، خود را به بهرام نزدیک‌تر می داند و با پریچهر، همسر بهرام ( با بازی ژاله صامتی) لجبازی میکند. در نمایی پریچهر‌ با حرصی بی اندازه از شوهرش میخواهد که کتکش بزند تا شاید دل صاحبخانه خنک شود. این رفتار مصداق بارز روابط مادرشوهر و عروسی است که برای شوهرش عزیز می باشد.
نمونه های دیگر در رفتار پدر بهرام ( با بازی هادی حجازی فر) نمود دارد. در نمایی او را می بینیم که به پسرش پنهانی از پریچهر پول میدهد و اشاره میکند:" این نفهمه"
این اتفاق بارها بین پدربزرگ من و دایی بزرگم‌افتاده بود.
استفاده از شمعدانی و حوض آبی دلفریب است. دیدن بستنی قیفی در فیلم ها یا ساندویچ کالباس با نان بولکی حال و هوایتان را عوض میکند، اما این که این مصالح را در جای درست خرج کنیم لذت دیدنش را عمیق تر میکند.
زیر خاکی مجموعه ی بسیار پر زحمتی بود که نشان داد برای ساختن هر فیلمی چگونه به استعداد و پشتکار همه عوامل ساخت فیلم نیاز است، یک کار گروهیِ قیمتی که نتیجه اش شد سریالی با یک سناریوی بدون پِرتی و ریز بافت و دقیق درست مثل " وضعیت سفید ".

نظر خود را درباره «زیر خاکی قیمتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زیر خاکی قیمتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.