زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی کوتاه انواع ارزهای دیجیتال

معرفی کوتاه انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال به ارزهایی گفته می شود که در اقتصاد بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان ارز...

ارز دیجیتال به ارزهایی گفته می شود که در اقتصاد بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان ارز رسمی شناخته نمی شود. آسمونی در این بخش به معرفی کوتاه انواع ارزهای دیجیتال می پردازد.

معرفی کوتاه انواع رمز ارزها

بیت کوین (BTC)

در ۱۸ اوت سال ۲۰۰۸ دامنه اینترنتی به نشانی bitcoin.org ثبت گردید. در ۳۱ اکتبر همان سال، ایمیلی حاوی یک لینک به مقاله ای به نام «بیت‌کوین: سامانه پولی همتا به همتا» که توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو نوشته شده بود، در فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ناکاموتو بیت‌کوین را در قالب نرم‌افزار متن‌باز طراحی و در ژانویه ۲۰۰۹ به صورت عمومی منتشر نمود. هویت ناکاموتو همچنان ناشناس باقی مانده‌است.در سوم ژانویه ۲۰۰۹، زمانی که ناکاموتو نخستین بلوک زنجیره (که به نام «بلوک آفرینش» شناخته می‌شود) را استخراج نمود، شبکه بیت‌کوین ایجاد شد. دریافت‌کننده نخستین مبادله بیت‌کوین، هال فینی بود، شخصی که نخستین سامانه اثبات مفهوم قابل استفاده مکرر (RPoW) را در سال ۲۰۰۴ طراحی کرده بود.

لایت‌ کوین (LTC)

لایت‌ کوین در سال 2011 به بازار آمد. این ارز، اولین آلت کوین به حساب می آید و جزو اولین ارزهای دیجیتالی بود که پس از بیت‌ کوین معرفی شد. درواقع می‌توان گفت اگر بیت‌ کوین حکم طلا را داشته باشد، لایت‌کوین هم مانند نقره می‌ماند. چارلی لی، لایت‌ کوین را ساخت. او فارغ‌التحصیل MIT و یکی از مهندسان سابق گوگل است. لایت‌ کوین براساس یک شبکه‌ی پرداخت جهانی متن باز ایجاد شده است که هیچ نهادی بر آن نظارت نمی‌کند و از الگوریتم اسکریپت که بر اساس پروتکل اثبات کار است برای استخراج ارز استفاده می‌کند. به این صورت افراد عادی می‌توانند با استفاده از رایانه‌های معمولی برای استخراج این ارز اقدام کنند. گرچه لایت‌ کوین از بسیاری جهات شبیه بیت‌ کوین است، اما نرخ تولید بلوک آن بسیار سریع‌تر است و از این جهت تراکنش را سریع‌تر تأیید می‌کند. به‌غیر از سازنده‌ها، تعداد رو‌به‌رشدی از تجار هستند که لایت‌ کوین را به‌رسمیت می‌شناسند.

اتریوم (ETH)

اتریوم ارزی است که در سال 2015‌‌ راه‌اندازی شد. این ارز یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را بدون تقلب، کنترل یا مداخله‌ی شخص ثالث فراهم می‌کند. در سال 2014، یک پیش‌فروش برای اتر راه‌اندازه کرده بودند که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. اپلیکیشن‌های اتریوم روی توکن‌های خاص این شبکه به نام اتر کار می‌کنند. اتر مانند ماشینی است که برای حرکت در بستر اتریوم به آن نیاز دارید و اغلب توسعه‌دهندگانی که به‌دنبال توسعه و اجرای اپلیکیشن‌ها درون اتریوم هستند، به اتر نیاز دارند. طبق گفته‌ی سازندگان اتریوم، این ارز را می‌توان برای رمزگذاری، غیرمتمرکزسازی، ایمن‌سازی و مبادله‌ی تقریبا همه‌چیز استفاده کرد. پس از حمله‌ای که در سال 2016، به DAO شد، اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (RTC) تقسیم شد. ارزش بازار اتریوم (ETH) 41.4 میلیارد دلار است که پ‍س از بیت‌ کوین رتبه‌ی دوم را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد.

زی‌کش (ZEC)

زی‌کش (Zcash) یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که در نیمه‌ی دوم سال 2016 راه‌اندازی شد. طبق تعریفی که سازندگان این ارز ارائه داده‌اند، اگر بیت‌ کوین برای پول حکم http را دارد، Zcash همان https است. Zcash برای تراکنش‌ها امنیت بالا و شفافیت گزینشی را وعده می‌دهد. بدین‌ترتیب مانند http‌sها ادعا می‌کند که امنیت و حریم شخصی بالایی را فراهم می‌کند که به‌موجب آن، تمام تراکنش‌ها روی زنجیره‌ی بلوکی ثبت و منتشر می‌شوند، اما جزئیاتی نظیر ارسال‌کننده، دریافت‌کننده و مبلغ پنهان می‌مانند. Zcash به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های محافظ‌دار را انتخاب کنند؛ تراکنش‌های محافظ‌دار این امکان را فراهم می‌کنند تا محتوا با استفاده از تکنیک رمزنگاری پیشرفته‌ای به‌نام zk-SNARK که تیم Zcash آن را ایجاد کرده، رمزنگاری شود.

دوج کوین (Dogecoin)

با نماد Ð و با واحد اختصاری «DOGE» یک ارز دیجیتال از گونه رمزارز است. اما باید دانست که دوج کوین در حقیقت به خودی خود شاید دارای ارزش نباشد بلکه یک ارز دیجیتال جامعه محور است. یعنی ارزش آن بر اساس تعداد هولدرها و خریداران آن تعیین میشود. دوج‌کوین رمزارزی همتابه‌همتا و متن‌باز است و نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و قصد دارد به عنوان پول مجازی شبکه‌های اجتماعی برای ارسال پاداش و انعام و پرداخت‌های نفربه‌نفر در این فضا استفاده شود. از تصویر یک سگ ژاپنی از نژاد شیبا اینو به‌نام دوج به‌عنوان شانس‌ بیار این ارز استفاده می‌شود.

دش (Dash)

Dash (که دراصل دارک کوین نامیده می‌شد) نسخه‌ی پنهانی‌تری از بیت‌ کوین است. این ارز ازآنجاکه روی شبکه‌ی مسترکد غیرمتمرکزی کار می‌کند که ردیابی تراکنش‌ها را تقریبا غیرممکن می‌سازد، امنیت بالاتر و قابلیت ناشناخته‌ماندن بیشتری نسبت‌به بیت‌ کوین دارد. Dash که در سال 2014، راه‌اندازی شده است طی مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد. ایوان دافیلد (Evan Duffield) این ارز دیجیتال را ساخت و می‌توان آن را با استفاده از یک CPU یا GPU کاوید. در مارس 2015، دارک‌ کوین به دش تغییر نام داد؛ Dash مخفف Digital Cash یا پول دیجیتال با نماد – DASH است. تغییر نام این ارز دیجیتال از دارک‌ کوین به دش هیچ‌یک از ویژگی‌های فنی آن نظیر Darksend و InstantX را تغییر نداد.

ریپل (XRP)

ریپل یک شبکه‌ی پرداخت آنی جهانی است که امکان پرداخت‌های بین‌المللی فوری، قطعی و کم‌هزینه‌ را فراهم می‌آورد. ریپل بانک‌ها را قادر می‌سازد تا پرداخت‌های بین‌المللی و فرامرزی را به‌صورت آنی، با شفافیت انتها‌به‌انتها و هزینه‌های پایین‌تر انجام دهند. قیمت ارز دیجیتال ریپل که در سال 2012 وارد بازار شده است، درحال‌حاضر دارای ارزش بازاری معادل 1.26 میلیارد دلار است. سیستم ساخت این ارز نیازی به استخراج ندارد و به‌خاطر این ویژگی با بیت‌ کوین و ارزهای جایگزین دیگر متفاوت است. ازآنجاکه ساختار ریپل نیازی به استخراج ندارد، مصرف انرژی محاسبه‌کردن را کاهش می‌دهد و تأخیر شبکه را به‌حد‌اقل‌ می‌رساند. ریپل بر این باور است که توزیع ارزش، راه قدرتمندی برای تشویق به رفتارهای معین است و بدین‌ترتیب درحال‌حاضر قصد دارد تا XRP را اساسا از طریق معاملات توسعه‌ی کسب‌وکار توزیع کند و بدین‌وسیله برای فراهم‌کنندگان نقدینگی که دامنک‌های محدود‌تری را برای پرداخت‌ها ارائه می‌کنند، مشوق‌هایی را درنظر گرفته است و XRP را به خریداران سازمان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در XRP می‌فروشد.

مونرو (XMR)

مونرو (Monero) یک ارز ایمن، خصوصی و غیرقابل‌ردیابی است. این ارز دیجیتال متن باز در آوریل سال 2014 عرضه شد و دیری نپایید که میان علاقه‌مندان پروپاقرص ارزهای رمزنگاری شده جایی برای خود باز کرد. توسعه‌ی این ارز دیجیتال کاملا مبتنی‌بر کمک‌های جامعه‌ است. مونرو با تمرکز بالایی بر قابلیت مقیاس‌گیری و تمرکززدایی راه‌اندازی شده است و با استفاده از تکنیکی خاص به‌نام امضاهای حلقوی حریم شخصی بالایی فراهم می‌کند. با این روش به‌نظر می‌رسد که گروهی از امضاهای رمزنگاری‌شده وجود دارد که حداقل شامل یک شرکت‌کننده‌ی واقعی است اما ازآنجاکه همه‌ی آن‌ها درست به‌نظر می‌رسند، امضای واقعی را نمی‌توان تشخیص داد.

بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (BNB) یک ارز رمزنگاری شده است که می‌تواند برای مبادله و پرداخت هزینه درصرافی Binance استفاده شود. صرافی Binance بزرگترین صرافی ارزهای رمزنگاری شده در جهان از ژانویه ۲۰۱۸ است که در هر ثانیه بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش در آن انجام می‌شود.بایننس در حال حاضر یکی از بزرگترین صرافی‌های موجود از نظر حجم معاملات روزانه است. بنیانگذار این صرافی چانگ پنگ ژائو است که از او می‌توان به عنوان ثروتمندترین و شناخته شده‌‌ترین فرد در دنیای کریپتوکارنسی یاد کرد.

سولانا (SOL)

سولانا پروژه‌ای متن باز است که یک بلاک چین لایه 1 جدید، بدون مجوز و با سرعت بالا را پیاده‌سازی می‌کند. هدف این بلاک چین افزایش توان عملیاتی فراتر از بلاک چین‌های محبوب است و در عین حال هزینه‌ها را نیز پایین نگه دارد. سولانا بلاک چینی با شباهت‌های قابل توجه به اتریوم است – در واقع، اغلب از آن به عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود. این بلاک چین از مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (Proof-of-History) استفاده می‌کند که مهرهای زمانی را برای تعریف بلاک بعدی در زنجیره سولانا به کار می‌گیرد.

کاردانو (ADA)

کاردانو (Cardano) یک بلاک چین عمومی و غیرمتمرکز و منبع‌باز و یک پروژه ارز دیجیتال است که کوین آن ADA نام دارد. کاردانو امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند؛ اما به‌لطف معماری چندلایه و مکانیسم اجماع اثبات سهام اختصاصی خود با نام اوروبوروس (Ouroboros)، بسیار مقایس‌پذیرتر و سازگارتر از اتریوم است. اگر بیت کوین نسل اول و اتریوم نسل دوم بلاک چین‌ها باشد، کاردانو خود را نسل سوم بلاک چین‌ها می‌نامد.

به گفته تیم توسعه‌دهنده، کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین است که با فلسفه علمی و تحقیقات دانشمندان طراحی شده است. کار بر روی این پروژه از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ارز دیجیتال Ada در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) به صرافی‌ها عرضه شد.

آوالانچ (AVAX)

توسعه‌دهندگان آزمایشگاه‌های Ava ادعا می‌کنند که آوالانچ اولین شبکه قراردادهای هوشمند است که به صورت استاندارد در کمتر از یک ثانیه تراکنش‌ها را تایید می‌کند. آوالانچ شبکه اصلی خود را در سپتامبر ۲۰۲۰ راه اندازی کرد. توکن اصلی این پلتفرم یعنی AVAX، کارهای مختلفی را در آوالانچ انجام می‌دهد و همچنین به عنوان پاداش و سیستم پرداخت برای کاربران عمل می‌کند.

Avalanche از کل ابزار توسعه اتریوم پشتیبانی می‌کند و میلیون‌ها تاییدکننده مستقل را قادر می‌سازد تا به عنوان تولیدکنندگان بلاک مشارکت کنند. این شبکه آزمایشی بیش از ۱۰۰۰ فول نود و تولیدکننده بلاک داشته و رکورد جهانی را در این مورد شکسته است.

نظر خود را درباره «معرفی کوتاه انواع ارزهای دیجیتال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی کوتاه انواع ارزهای دیجیتال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.