زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی)

انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی)

تشك‌های خوشخواب یكی از مهم‌ترین لوازم در خانه است كه از نظر علم پزشكی هم بسیار بااهمیت است. اگر تشك شما...

تشک‌های خوشخواب یکی از مهم‌ترین لوازم در خانه است که از نظر علم پزشکی هم بسیار بااهمیت است. اگر تشک شما غیراستاندارد، قدیمی و غیرقابل استفاده باشد شما را دچار بیماری‌های عضلانی و استقامتی می‌کند که رایج‌ترین آنها بیماری دیسک کمر است. استفاده از تشک‌های طبی برای افرادی که بیماری‌های عضلانی و استخوانی دارند الزامی است. آسمونی در این بخش به معرفی انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی) (فوم، سفری، یک نفره ، دو نفره و ...) می پردازد.

انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی)
انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی)



انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی)

همه این دلایل و مهم‌تر از آن لذت خواب خوش، دست به دست هم داده تا برندهای خارجی و داخلی بسیاری به  طراحی و تولید این تشک‌ها بپردازند. از قضا برندهای ایرانی هم در تولید و طراحی این تشک‌ها چیزی کم از بهترین برندهای روز دنیا ندارند. ما هم در این گزارش نگاهی  داریم به انواع و اقسام این تشک‌ها و بازار تولیدات داخلی و خارجی آنها.

تشک و خوشخواب فقط 3 سال عمر می‌کنند

نوعی دیگر از تشک‌ها «تشک‌های فنری» هستند که به آنها تشک‌های کلاسیک هم گفته می‌شود. در این تشک‌ها از 2 فنر بزرگ برای نگه داشتن جرم بدن استفاده می‌شود. طول عمر آنها 3 سال است. مزیت‌شان راحت بودن آن است و بزرگ‌ترین عیب‌شان هم نرم بودن است. بیشتر بیماری‌های عضلانی هم به علت همین راحتی و نرمی بیش از حد تشک‌ها ایجاد می‌شوند.استاندارد تشک‌های فنری به اندازه ارتفاع و عرض آنهاست؛ اندازه فنر و انعطاف‌پذیری آن نیز به ارتفاع آن بستگی دارد. یک تشک فنری استاندارد باید  202 سانتی‌متر طول،  152 عرض و 22 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

تشک و خوشخواب استاندارد یعنی...

یک تشک استاندارد باید پارچه‌ای با دوخت محکم و جنس خوب داشته باشد. دوخت‌ها و طرح‌های آن نباید آنقدر برجسته باشد که به کمر و بدن آسیب برسانند، بلکه انعطاف‌پذیری بالایی باید داشته باشند تا هر وزنی را تحمل کنند و زود گود یا پاره نشوند. یک تشک استاندارد باید دارای فنرهای قوی باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده‌سازی و بسته‌بندی تشک نشانه مرغوبیت کالاست. در انتخاب نوع تشک‌های وارداتی نیز دقت کنید تا امکان ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند. برای خرید این تشک‌ها لازم است به موجود بودن نمایندگی آنها در ایران توجه کنید. بهتر است  از شرکت‌های معتبر تولیدکننده خرید کنید زیرا تنها گارانتی تعمیرات و تعویض این شرکت‌ها قابل اعتمادند. اگر پارچه استفاده شده در تشک دارای درصد مناسبی از الیاف طبیعی نباشد، ممکن است باعث بروز بیماری‌های آلرژیک و ناراحتی‌های پوستی شود. ضدآب بودن، ضد حریق بودن و ضدنفوذ حشرات بودن پارچه‌های تشک هم از موارد مهم و ضروری است.

 تشک و خوشخواب خوب چه جور تشکی است؟

بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و کم ارتفاع نباشد. در تشک‌های معمولی، بحث ارتفاع مهم نیست و اصلا ارتفاع تعریف شده‌ای برای آنها وجود ندارد، در حالی که انواع مدل‌های طبی و خوشخواب موجود در بازار، دارای ارتفاع متنوع هستند. محتویات تشک‌ها و نوع مواد تشکیل‌دهنده آنها در انواع مختلف این محصول متفاوت است و در نمایندگی برندهای ایرانی می‌توانید ماکت مواد تشکیل دهنده هر تشک را از نزدیک ببینید. نمد، فنر، موکت، یونولیت و فوم ازجمله مواد تشکیل‌دهنده تشک‌های خوشخواب هستند، در حالی که تشک‌های معمولی فقط از فنر تشکیل شده‌اند یا ابر و مواد‌پرکننده مانند پر و پشم در آنها وجود دارد.

 سلامت جسمانی از همه مهم‌تر است

 مهم‌ترین نکته در انتخاب تشک خوشخواب، بررسی تاثیر آن بر سلامت جسمانی است.  برای این کار انواع تشک‌های طبی موجود در بازار که سطحی سفت و انعطاف‌ناپذیر دارند، برای سلامت بدن و به خصوص جلوگیری از گودی کمر و فاصله میان مهره‌های آن بسیار مفید هستند. بهتر است تشک را به همراه پایه تخت مخصوص خودش خریداری کنید. پایه هر تشک در ویژگی اجزای آن تشک تاثیرگذار است و چنانچه تشک جدید را بر پایه قدیمی و کهنه قرار دهیم آن تشک نمی‌تواند آنطور که باید عمل کند. طول تخت شما باید 10 تا 15 سانتی‌متر بلندتر از قد شما باشد. در این صورت تخت فردی که دارای قد 80/1 متر است باید بلندتر از حد استاندارد یک تخت معمولی باشد.

تشک و خوشخواب تان را آزمایش کنید

برای اینکه نرمی یا سفتی تشک را آزمایش کنید، به پشت تشک بخوابید و یک دست خود را به صورت صاف داخل گودی کمرتان قرار دهید. اگر دست شما به راحتی به سمت داخل گودی کمرتان فرو رفت، آن تشک خیلی محکم و سفت است اما اگر نمی‌توانستید به هیچ وجه دست‌تان را به داخل گودی کمرتان سُر دهید، آن تشک خیلی نرم است.

یادتان باشد تشک باید به اندازه‌ای سفت باشد که ستون مهره‌ها در وضعیت عملکرد یعنی همان مقدار انحنایی که در حالت ایستاده در کمر وجود دارد قرار بگیرد. اگر تشک شما آنقدر سفت باشد که این انحنا به طور کامل از بین برود یا آنقدر نرم باشد که کمر بیش از اندازه انحنا پیدا کند، فرد دچار کمردرد می‌شود.

types-of-bed
types-of-bed

این تشک طبی است!

حتما شما هم هنگام خرید بارها از فروشنده شنیده‌اید که این تشک طبی است! یادتان باشد یک تشک طبی باید سطحی صاف و بدون شیب داشته باشد. تشک‌های طبی نباید به اندازه تشک‌های کلاسیک نرم باشند زیرا همین نرمی باعث درد کمر می‌شود.

تشک و خوشخواب برای زیر 90 کیلوها!

در تشک‌های «طبی اسفنجی» فقط از اسفنج فشرده و پنبه استفاده می‌شود. این نوع تشک‌ها اصولا طول عمر پایینی دارند و بیشتر برای افرادی با وزن کمتر از 90 کیلوگرم استفاده می‌شوند. بیشتر تشک‌های کودک اسفنجی هستند. زیرا ساختار این  تشک‌ها به گونه‌ای است که به هیچ وجه به بدن آسیب نمی‌رسانند. با استفاده از نرمی ای که پنبه به بدن می‌دهد، فشار بدن را می‌گیرد و گردش خون را به راحتی در بدن ایجاد می‌کند و  فشار روی اعصاب و ماهیچه‌ها را به حداقل می‌رساند. امتیاز بزرگ این تشک‌ها استفاده از الیاف طبیعی در آنهاست که باعث ضدحساسیت بودن‌شان می‌شود.

تشک و خوشخواب طبی و فنری

تشک‌های «طبی- فنری» نوع دیگری از تشک‌ها هستند  که همان خصوصیات تشک‌های فنری را دارند اما فنر آنها بسیار سخت‌تر است و راحتی تشک‌های فنری را ندارد. این تشک‌ها معمولا به افرادی که ناگزیرند زمان زیادی در بستر بمانند توصیه می‌شود چون سفتی سطح آنها مانع خواب رفتن دست و پای افراد می‌شود.

 یک تیر و دو نشان!

نوع دیگری از تشک‌ها، «تشک‌های بادی» هستند. این نوع تشک‌ها با استفاده از یک تلمبه باد می‌شوند و با استفاده از عقربه‌ای که روی آنها تعبیه شده باد داخل آن تنظیم می‌شود. اگر عقربه روی 200 تا 250 باشد این تشک حکم یک تشک راحتی را دارد و شما می‌توانید از آن به عنوان یک تشک نرم و راحت استفاده کنید و اگر عقربه را روی 300 تا 350 باد کنید این تشک حکم یک تشک طبی بادی را دارد و سفت‌تر از آن است که حالتی راحت و آرام‌بخش را به شما بدهد؛ به این ترتیب شما با انتخاب این تشک‌ها در ازای دریافت هزینه‌های بیشتر با یک تیر دو نشان زده‌اید  و هم تشک طبی دارید و هم تشک فنری.

کدام‌ تشک و خوشخواب ؟ کدام برندها؟

در کشور ما برندهایی مثل soft، best night و good sleep از برندهای خارجی هستند که  بازار تشک‌های خوشخواب را  در دست گرفته‌اند اما آنقدر برندهای ایرانی در بین مخاطبان طرفدار دارند که دیگر کسی از برندهای خارجی خرید نمی‌کند. برندهای ایرانی کیفیت بالا را با قیمتی مناسب در اختیار مخاطبان می‌گذارند. برندهای ایرانی مثل: رویا، لایکو، خوشخواب و...  از بهترین برندهای ایرانی هستند.  گشت‌وگذاری در بازار تشک‌ها و میزان فروش آنها نشان می‌دهد بازار فروش تشک‌های خوشخواب دست تشک‌های ایرانی است.

تشک و خوشخواب طبی یا فنری؛ انتخاب با شماست

نوع دیگر از تشک‌ها که طرفداران خاص خودشان را دارند «تشک‌های جک‌دار» هستند. ارتفاع  این تشک‌ها با استفاده از جکی که زیر آنها تعبیه شده  قابل تنظیم است. هرچه ارتفاع بالاتر باشد تشک‌ها طبی‌تر است و هرچه پایین‌تر باشد تشک راحت‌تر و فنری‌تر است، زیرا با بالا بودن جک، فنر داخل آن سفت و شل می‌شود.

نظر خود را درباره «انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره انواع تشک (از طبی و خوشخواب تا فلزی و فنری و اسفنجی) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.