آگهی یکی از روش های معرفی کسب و کار و خدمات افراد به مشتریان بالقوه است که انواع مختلفی دارد. اگر می خواهید به طور دقیق تر می خواهید بدانید آگهی چیست و با انواع آگهی آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

آگهی چیست؟ + انواع آگهی

آگهی به شکلی از آگهی گفته می‌شود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانه‌ای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی که آنچه آن‌ها می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آن‌ها است. اصطلاح آگهی برای اولین بار در سال 1945 به ادبیات انتقادی رسانه‌ها اضافه شد. به دلیل اعتماد به مخاطبان به رسانه‌ها، آگهی‌ها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه آگهی‌ها تصویب شده و می‌شود. دیوان بین‌المللی تجارت در قانون آگهی‌های خود که در سال 1997 به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات می‌شود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند در سال‌های اخیر مواردی برجسته از این پدیده در تلویزیون دولتی ایران مشاهده شده که از جمله می‌توان از برنامه عمو پورنگ که داریوش فرضیایی آن را تهیه کرده نام برد. از آن گذشته، موارد دیگری از آگهی در رسانه‌های ایران وجود دارد که منتقدان را وادار کرده خواهان تصویب قوانینی برای مقابله با آگهی‌ها شوند.

امروزه نیز بعد دیگری از آگهی را در فضای اینترنت مشاهده می‌کنیم به گونه ای که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه می‌شود که درحالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی است که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است که شامل چندین لینک به سمت وب سایت تبلیغ‌کننده است، هم‌اکنون سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که در قبال ثبت آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنند.

آگهی چیست؟ + انواع آگهی
آگهی چیست؟ + انواع آگهی

انواع آگهی‌ های تعریف‌ شده در صنعت تبلیغات کشور

1- آگهی مستقیم یا تیزر

نامگذاری این نوع آگهی براساس زمان آن صورت گرفته و مدت آن در تلویزیون ایران حداقل 15 ثانیه و در رادیو حداقل 10 ثانیه است و معمولا تا 40 یا حداکثر 60 ثانیه نیز ادامه دارد. اگر زمان تیزرهای ارائه‌ شده از حداقل‌های تعیین شده کمتر باشد، سفارش‌دهنده آگهی برای هر نوبت پخش باید هزینه تا زمان حداقل را پرداخت کند. در این فرمت آگهی اگر سفارش‌دهنده به منظور ارتقای کیفیت و برخورداری تیزر تبلیغاتی از یک داستان روایی، آگهی‌هایی با این هدف و ساختار درچند قسمت 60 ثانیه‌ای تولید کند، هر تیزر معادل 40 ثانیه محاسبه خواهد شد.

2- گزارش‌آگهی یا رپرتاژ

آگهی‌هایی هستند که ساختار مستند‌گونه‌ای دارند و به منظور معرفی و شناسایی مخاطب با فرآیند تولید یک محصول یا خدمت ساخته می‌شوند. حداقل زمان گزارش آگهی 120 ثانیه است و سقفی برای زمان حداکثری آن مشخص‌ نشده است. با این حال گزارش‌آگهی‌هایی با زمان 10 دقیقه و بیشتر هم از صدا‌و‌سیما پخش شده است. تشخیص اینکه یک آگهی ساختارش گزارش‌آگهی است یا نه با اداره کل بازرگانی است.

3- حک آرم

گونه‌ای از آگهی بازرگانی در تلویزیون است که زمان پخش آن 15 ثانیه است و اندازه کادر آن باید 5/1 برابر اندازه آرم شبکه بوده و فاصله بین دو پخش برای حک آرم حداقل پنج دقیقه است.

4- دعوت به تماشا

دعوت به تماشا نیز گونه‌ای از آگهی است که چندسالی در تلویزیون ایران باب شده و متناسب با زمان هر برنامه حداکثر سه نوبت و برای هر نوبت حداقل 15 ثانیه است که می‌تواند دریکی از موقعیت‌های قبل، ادامه و انتهای برنامه یا هر سه موقعیت پخش شود.

5- زیرنویس

گونه‌ای از آگهی که نیاز به توضیح ندارد و در اکثر شبکه‌های تلویزیونی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. تنها نکته قابل‌توجه در مورد آن این است که طبق ضوابط اداره کل بازرگانی مدت پخش آن 15 ثانیه است و کمتر از آن نیز 15 ثانیه محاسبه می‌شود.

6- نشان‌آگهی

بر‌طبق تعریف ارائه شده از سوی اداره‌کل بازرگانی، نشان‌آگهی عبارت است از نمایش نام و نشان تجاری و شعار صاحبان آگهی، بدون گفتار، همراه آرم و نشان بازرگانی توأم با موسیقی مصوب شده در شش ثانیه ابتدا یا انتهای هر بسته‌ آگهی‌ به ‌تشخیص اداره‌کل ‌بازرگانی‌ که به‌صورت ‌روزانه ‌از هریک ‌از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

types-of-ads
types-of-ads

انواع آگهی

آگهی پرسش­آمیز: سوال را در عنوان مطرح می کند و در متن به آن جواب می دهد.

آگهی آزمایشی: متن به ارائه یک آزمایش می پردازد و خواننده آزمایش را انجام می دهد. پاسخهای او نشانگر این نکته است که آیا محصول و یا خدمات ارائه شده با نیازهای او سازگاری دارند یا خیر؟

آگهی خبری: یک محصول جدید را معرفی می کند و یا خبری جدید و هیجان انگیز در مورد کالایی قدیمی را به اطلاع می رساند.

آگهی مستقیم: به معرفی صریح و بی حاشیه واقعیتها می­پردازد.

آگهی غیرمستقیم: با عنوانی مبهم به منظور برانگیختن کنجکاوی خواننده طراحی شده است و خواننده را به خواندن متن تشویق می کند.

آگهی جایزه دهنده: وعده­ی یک جایزه در قبال خواندن آگهی را می­دهد.

آگهی دستوری: به خواننده دستور می دهد که به حرکت درآید.

آگهی بها و ارزش – و از کجا بخریم: حراج را اعلام می­دارد. محصول را توصیف می کند. بها و تخفیف را ذکر کرده، به خواننده محل خرید کالا را معرفی می کند.

آگهی مدلل- چرا: به معرفی دلایلی که بایستی کالایی خریداری شود، می پردازد.

قبل از و بعد از: به نمایش تحولی که بعد از مصرف محصول ایجاد شده است، می پردازد.

گواه: مصرف کننده و یا فرد معروفی از یک کالا تعریف می کند.

تاریخچه: داستان مفصل موفقیت یک کالا را شرح می دهد.

آگهی اطلاعات مجانی: به فرستادن بروشور، جزوه و سایر اطلاعات مجانی می­پردازد.

داستانی: به نقل داستانی در ارتباط با افراد و کالا می پردازد.

موج جدید: از طرح های گرافیکی مدرن برای جلب توجه استفاده می کند.

شناسایی خواننده: عنوان برای شناسایی مخاطب مورد استفاده قرار می گیرد.

آگهی اطلاعاتی: اطلاعات مفیدی را که در اثر استفاده از کالا می توان به دست آورد، در اختیار خواننده می گذارد.

آگهی مکانی: نمایاندن محصول در محلهای غیرمعمول برای برجسته کردن تنوع و مفید بودن و در دسترس بود آن.

شخصیتهای داستانی: که تمرکز خود را بر روی شخصیتهای داستانی مثلا غول سبز متمرکز می سازد.

محلهای داستانی: که تمرکز خود را بر روی محلهای داستانی دهکده مارلبورو یا روستای چشم پرندگان متمرکز می سازد.

صاحب آگهی در تبلیغ: تبلیغ کننده در آگهی خود ظاهر می شود، تا در مورد کالای خود صحبت کند.

اختراع یک واژه: تبلیغ کننده به اختراع واژه هایی می پردازد، تا محصول خود یا کابرد آنها را توصیف کند. برای مثال «غذای قهرمانان» واژه هایی بودند که توسط یک نویسنده ی تبلیغات برای توصیف کالای کارفرمای خود ابداع شد.

آگهی مقایسه­ای: نشان می دهد که چگونه کالای شما بر سایر کالاها برتری دارد.

مبارزه: خواننده را به رویارویی می­خواند، که اگر می تواند کالایی بهتر از کالای شما را معرفی کند.

آگهی تضمینی: بر روی تضمین کالا متمرکز می شود و نه خود کالا.

آگهی پیشنهادی: تمرکز بر روی ارائه، و فروش است و نه کالا.

معرفی: چگونگی کار محصول را نشان می دهد.

جناس (هم جنس بودن): عنوان، توجه را با بازی زیبای کلمات به خود جلب می کند و سپس در متن توضیح داده می­شود.

با حوادث جاری گره می خورد: افزودن فوریتهای زمانی – به هنگام طرح آگهی- به سایر خصوصیات کالا.

نظر خود را درباره «آگهی چیست؟ + انواع آگهی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آگهی چیست؟ + انواع آگهی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.