زمان مطالعه: 3 دقیقه
«تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟

«تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟

Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu shows an atomic warehouse in Teheran during his address the 73rd session of the United Nations General Assembly, at
«تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟
«تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟

Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu shows an atomic warehouse in Teheran during his address the 73rd session of the United Nations General Assembly, at U.N. headquarters, Thursday, Sept. 27, 2018. (AP Photo/Richard Drew)

نام روستای تورقوز آباد پس از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سر زبان‌ها افتاده است، روستایی که بسیاری از وجود آن خبر نداشتند یا از آن برای اشاره به محلی دورافتاده استفاده می‌کردند. آسمونی در این بخش به معرفی تورقوزآباد می پردازذ.

«تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟

آقای نتانیاهو در نطق خود مدعی شد ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در این روستا دارد که تا کنون مخفی بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در تورقوزآباد، در جنوب تهران از توابع بخشداری کهریزک شهرستان ری را نشان داد و گفت این تصاویر مکان تاسیسات سرّی جدیدی در ایران را نشان می‌دهد.

وزارت امور خارجه ایران سخنان آقای نتانیاهو را "دروغ، نسنجیده و بی محتوا" خوانده و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفته است که به باور او "عده‌ای نتانیاهو را سر کار گذاشته‌اند."

تورقوزآباد (طرقوزآباد یا دوقوزآباد) که هم اکنون شهرک فاطمیه نامیده می‌شود (و از آن به عنوان بهاران هم یاد می‌شود)، با وسعتی حدود 14 هکتار، در 20 کیلومتری تهران (توابع بخش کهریزک، در شهرستان ری استان تهران) واقع شده است.

تورقوزآباد روستایی قدیمی است که گفته می‌شود قدمتش به چند صد سال می‌رسد. نزدیک به 700 خانوار در آن زندگی می‌کنند و جمعیت آن نزدیک به 3 هزار نفر است و بیشتر مردمش به کشاورزی و دامپروری مشغولند.

آقای نتانیاهو گفته است ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در تورقوزآباد دارد

روزنامه شهروند چندی پیش در گزارشی نوشته بود که نیمی از ساکنان این روستا ایرانی و نیم دیگر افغان هستند.

در نزدیکی این روستا در جلالیه فرودگاهی به این اسم وجود دارد.

دو نفر از اهالی این روستا تا کنون در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند. ایران از نیروهای خود در سوریه با عنوان "مدافعان حرم" یاد می‌کند.

turquzabad
turquzabad

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی

کاربران شبکه‌های اجتماعی به اظهارات آقای نتانیاهو واکنش نشان داده‌اند. شماری از کاربران این اظهارات آقای نتانیاهو را به تمسخر گرفته‌اند و شماری از او حمایت کرده‌اند.

یک کاربر که از منتقدان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به شمار می‌رود و در دسته‌بندی‌های سیاسی در طیف ارزشی‌ها قرار می‌گیرد، در ساعات روز به این روستا سفر کرده و به ساختمانی که مشابه ساختمان مورد اشاره نخست‌وزیر اسرائیل است، سر می‌زند. در این ویدیو، فردی که در این ساختمان را باز می‌کند، می‌گوید این محل "قالیشویی" است و به نخست‌وزیر اسرائیل دشنام می‌دهد. ویدیو درون ساختمان را نشان نمی‌دهد و در تمام این مدت رو به زمین است.

یک ویدیوی دیگر هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در ساعات شب گرفته شده و سه نفر را در برابر ساختمان مورد اشاره نشان می‌دهد.

"مراکز سری" ایران

این اولین بار نیست که اسرائیل مدعی وجود مراکز سری مرتبط با برنامه هسته‌ای در ایران می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، آوریل (اردیبهشت) امسال، چند روز پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در باره برجام گفت کشورش به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد ایران پس از امضای توافقنامه هسته‌ای در سال 2015 همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران (شورآباد) مخفی کرده است.

مقام‌های اسرائیلی گفتند در یک عملیات اطلاعاتی توانستند به 55 هزار صفحه مدرک و 55 هزار فایل دیجیتال از اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای نظامی ایران در قالب 183 سی دی دست پیدا کنند.

ایران در واکنش، این اظهارات نخست وزیر اسرائیل را "نمایش بچگانه و مسخره" توصیف کرد.

چند روز پس از این اظهارات آقای نتانیاهو، آمریکا از برجام خارج شد.

سایت فردو در زیرزمین و در منطقه‌ای محصور میان کوه تاسیس شده است

فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای سال‌ها با سوءظن و تردید جامعه جهانی رو‌به‌رو بود اما توافق هسته‌ای سال 2015 به بخشی از این تردیدهای جامعه جهانی پایان داد و دلیل آن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است.

اما این توافق با انتقاد اسرائیل مواجه شد و این کشور از آن زمان پافشاری کرده که ایران از هدف خود که به گفته این کشور دستیابی به سلاح هسته‌ای است، دست برنداشته است.

بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در این سال‌ها مخالفان جمهوری اسلامی و سازمان‌های اطلاعاتی غربی افشا کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، راکتور آب سنگین در اراک و تاسیسات هسته‌ای فردو در قم اشاره کرد.

برنامه اتمی ایران در سال 2002 توسط سازمان مجاهدین خلق فاش شد. این برنامه که به مدت حدود دو دهه ادامه داشت تا آن زمان مخفی مانده بود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره ««تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره «تورقوزآباد» کجاست و چرا سر زبانها افتاد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.