معرفی تیمهای حاضر در جام ملت های آفریقا/  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

عقاب های کارتاژ در پی شگفتی

تونس در یک نگاه

لقب: نسور قرطاج( عقاب های کارتاژ) بالاترین سازمان فوتبالی: Tunisian Football Federation( فدراسیون فوتبال تونس) بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 14( آوریل و می 2018) بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 65( جولای 2010) تعداد حضور در جام جهانی: 5 بهترین پیروزی: تونس(8-1) چین تایپه( 18 آگوست 1960 در رم؛ ایتالیا) تونس(7-0) توگو( 7 ژانویه 2000 در تونس)؛ تونس(7-0) مالاوی( 26 مارچ 2005 در تونس)؛ تونس(8-1) جیبوتی(12 ژوئن 2015؛ رادس؛ تونس) بدترین شکست: تونس(1-10) مجارستان( 24 جولای 1960 در بوداپست؛ مجارستان) استادیوم ملی: استاد المپیک د رادس علامت اختصاری در فیفا: TUN سرمربی: نبیل معلول

tunisia-national-football-team
tunisia-national-football-team

آغاز کار منتخب تونس

به گزارش آسمونی ، روز 11 مارچ 1928 را می توان روز تولد تیم ملی تونس دانست. سالها قبل از استقلال تونس در 20 مارچ 1956، منتخبی از بازیکنان تونس مقابل تیم ب فرانسه به میدان رفتند و با نتیجه (8-2) شکست خوردند. بعدها این مسابقات دوستانه ادامه پیدا کرد. از جمله در 23 مارچ 1930 و 26 مارچ 1933. دیدارهایی که با دو شکست(5-0) و (6-1) تیم منتخب تونس به پایان رسید. سالها گذشت و در 1939 تیم منتخب به برتری(4-1) دست یافت. این اولین برد تیمی بود که هنوز به شکل رسمی شکل نگرفته بود. در این سالها نفراتی چون گوستاوو دوکوسو، گائتانو چیارنزا، آزوپاردی، لاربی بن حسن، رشید سهیل، علالیا دوک و دارا حضور داشتند.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

لوگوی فدراسیون

اولین حضور در المپیک

سرانجام پس از استقلال، تیم ملی تونس در روز 25 ژوئن 1957 در اولین دیدار رسمی خود، مقابل الجزایر به میدان رفت و (2-1) به پیروزی دست یافت. سه سال بعد تیم ملی تونس راهی رقابت های المپیک رم شدند. به گزارش آسمونی ، راه زیادی برای پیشرفت این تیم تازه کار وجود داشت و عقاب های کارتاژ در روز 26 آگوست هر چند گل اول بازی با لهستان را در دقیقه 3 توسط براهیم کریت وارد دروازه حریف کردند اما در ادامه 6 گل خوردند که 5 تای آن را ارنست پول به ثمر رساند. کریت در باخت(2-1) از آرژانتین هم گل اول بازی را به ثمر رساند و آن گاه تونس با باخت(3-1) از دانمارک قعرنشین گروه خود شد.  

اسیر شیر یا خط !

در اواخر همان سال و در 30 اکتبر 1960، تونس اولین بازی خود را در انتخابی جام جهانی 1962 مقابل مراکش انجام داد و (2-1) شکست خورد. اما در روز 13 نوامبر، در مسابقه برگشت، تونس(2-1) پیروز شد تا سرنوشت تیم صعود کننده به دور بعد به بازی پلی آف در پالرمو ایتالیا کشیده شود. این مسابقه هم (1-1) شد تا مراکش به لطف شیر یا خط تونس را از گردونه رقابت ها حذف کرده و راهی پلی آف بین قاره ای شود. چهار سال بعد هم تونس مثل سایر کشورهای افریقایی رقابت های مقدماتی جام جهانی را تحریم کرد و یک بار دیگر شانس حضور در جام جهانی را از دست داد.

وهیب خضری هافبک تونسی لیون فرانسه
وهیب خضری هافبک تونسی لیون فرانسه

وهیب خضری هافبک تونسی لیون فرانسه

نخستین جشن صعود به جام جهانی

تونس پس از دو ناکامی دیگر در انتخابی جام جهانی، در رقابت های مقدماتی 1978، بالاخره به رویای خود دست یافت. تیم پس از دو تساوی(1-1) با مراکش، در ضربات پنالتی(4-2) این تیم را شکست داد و پیش روی هواداران خود جشن گرفت. در ادامه نوبت به برد(2-0) و تساوی(1-1) با الجزایر رسید و ان گاه بعد از یک باخت(1-0) از گینه، برد (3-1) در خانه کار را به دور پایانی کشاند. جایی که تونس در گروهی سه تیمه با مصر و نیجریه مسابقه داد و در روز پایانی با برد(4-1) از مصر و کسب 2 برد، یک مساوی و یک باخت، صعود به جام جهانی را جشن گرفت.  

اولین و آخرین برد در جام جهانی

در جام جهانی 1978 کسی کمترین باختی برای تونس قائل نبود. هرچند این تیم به همراه ایران نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه می کرد اما ایران به واسطه درخشش در بازیهای المپیک و بازیهای تدارکاتی فراوان، بیشتر مورد توجه بود. وقتی تونس در روز 2 ژوئن 1978 مقابل مکزیک قرار گرفت و با گل وازکوئز آیالا در ثانیه های پایانی نیمه اول، از حریف خود عقب افتاد، به نظر می رسید که پیش بینی ها صحیح بوده است. اما علی کعبی(55)، نجیب غمیض(79) و مختاز ضعیب( 87) با گلهای خود دست به کاری بزرگ زدند و تونس(3-1) پیروز شد. بردی که قرار بود آخرین برد این تیم در جام جهانی باشد!

معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ تونس ; عقاب های کارتاژ در پی شگفتی
معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ تونس ; عقاب های کارتاژ در پی شگفتی

لباس اول تیم ملی تونس

آخرین حماسه های تونس

اما حماسه تونس تمام نشد. در روز 6 ژوئن این تیم مقابل لهستان تیم سوم دوره قبل مسابقات ایستاد. به گزارش آسمونی ، مجید شتالی سرمربی این تیم قبل از بازی به د- اسداللهی کارشناس ایرانی گفت: اشتباه ایران در بازی با هلند را تکرار نمی کنیم و به دفاع روی نمی آوریم. تونسی ها با حملات خود حتی تیر دروازه لهستان را به لرزه درآوردند اما سرانجام(1-0) باختند. آنها در روز 10 ژوئن با آلمان مدافع عنوان قهرمانی نیز(0-0) کردند و سرافرازانه به کشور خود بازگشتند. مقدر بود که آنها نیز مثل ایران تا سال 1998 در حسرت جام جهانی باقی بمانند.  

5 دوره غیبت در جام ملت های افریقا

تا اواسط دهه 90، تونس از جمع مدعیان فوتبال افریقا خارج شد و حتی بعد از حذف از مرحله گروهی مسابقات 1982 لیبی، در 5 دوره جواز حضور به دور نهایی مسابقات را نیز کسب نکرد. به این ترتیب افتخارات این تیم تا دهه 90 در جام ملتهای افریقا به یک عنوان سومی در سال 1962، یک نایب قهرمانی در سال 1965( به میزبانی تونس) و یک عنوان چهارمی در مسابقات 1978 محدود می شد. از سال 1994 تیم به جمع بزرگان افریقا بازگشت و از آن زمان تا امروز در تمامی ادوار رقابت های ملتهای افریقا حضور داشته اشت.

لباس دوم تیم ملی تونس
لباس دوم تیم ملی تونس

لباس دوم تیم ملی تونس

40 سال حسرت برد در جام جهانی

به گزارش ژاپن، روسیه و بلژیک حضور داشتند تنها یک تساوی با بلژیک کسب کرد و در جام جهانی 2006 هم در گروه تیمهای اسپانیا، اوکراین و عربستان به همان یک امتیاز بازی با عربستان قناعت کرد. باید منتظر ماند و دید طلسم 40 سال پیروز نشدن در مسابقات سرانجام شکسته خواهد شد؟  

5 بازی دوستانه بعد از صعود به جام جهانی

نگاهی به لیست بازیکنان تونس نشان می دهد که به جز چند لژیونر در فوتبال فرانسه، کمتر بازیکن تونسی توانسته پا فراتر از قاره افریقا بگذارد. با این حال همین نفرات بهترین رنکینگ تاریخ فوتبال تونس را برای این تیم به ارمغان آورده اند. دروازه بانان: ایمن المثلوثی (البتین عربستان) معز بن شریفیه (اسپرانس) فرخ بن مصطفی (الشباب عربستان) معز حسن (چاتروکس) مدافعان: حمدی نقاز (زمالک) دایلان بارون (حمن) رامی بدوی (اتیوله) یوهان بن الوان (لسترسیتی) سام بن یوسف (کاسیم پاشا) یاسین مریاه (اسفاکسین) بلال محسنی (دندی یونایتد) خلیل چمان (اسپرانس) عسام حدادی (دیژون) علی ملعول (الاهلی مصر) هافبک ها: الیاس سخیری (مون پلیه) محمد بن آمور (الاهلی عربستان) گالین چالاپلی (اسپیرانس) کریم لریبی (چزنا) فرینسی ساسی (النصر عربستان) احمد خلیل (آفریکان) ادین کائوی (ترویس) محمد لریبی (تورس( مهاجمان: فخرالدین بن یوسف (الاتفاق) آنیس بدری (اسپیرانس) باسم سرافی (نیس) احمد آکاچی (الاتحاد) وهبی خضری (رن) نعیم سلیتی (دیژون) صابر خلیه (آفریکان) تونس پس از صعود به جام جهانی دیدار با ایران، کستاریکا، پرتغال، ترکیه و اسپانیا را در برنامه مسابقات تدارکاتی خود قرار داد. برنامه ای فشرده و مفید برای درخشش در جام جهانی!

سرمربی تیم نبیل معلول
سرمربی تیم نبیل معلول

سرمربی تیم نبیل معلول   منبع: اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ تونس ; عقاب های کارتاژ در پی شگفتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام ملت های آفریقا ؛ تونس ; عقاب های کارتاژ در پی شگفتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.