زمان مطالعه: 7 دقیقه
راهنمای خرید کوله پشتی مسافرتی

راهنمای خرید کوله پشتی مسافرتی

کوله پشتی یکی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده میشود به عبارت دیگر تمام...

travel-backpack1
travel-backpack1

کوله پشتی یکی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده میشود به عبارت دیگر تمام وسایل مورد نیاز یک کوه نورد باید درون وسیله ای قرار گیرد که این وسیله کوله پشتی نام دارد. پورتال آسمونی در این بخش راهنمای خرید کوله پشتی مسافرتی را برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده است که در ادامه می خوانید

باید دارای ویژگی هایی باشد که بتوان از آن به راحتی بیشترین بهره را برد. بنا براین انتخاب یک کوله پشتی مناسب و تنظیم صحیح آن روی بدن، دو مسله بسیار مهم است.

انتخاب کوله پشتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این وسیله همراه همیشگی شما هستند. در چندین سال اخیر شرکت های معتبر جهان کوله پشتی هایی باکاربرد های مختلف، در ابعاد و سایز های مختلف طراحی کردند که کار کاربر را در انتخاب کوله مورد نظر، آسانتر کرده است.

کوله باید دارای پارچه ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب، کاور مخصوص ضدآب ، تسمه هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه ها و کمر، با رگلاژ و عرض مناسب و همچنین باید دارای پشتی و زین داخلی استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به فرد، شانه ها و ستون مهره ها باشد تا صدمه جبران ناپزیری به کوهنورد  وارد نشود.

خرید کوله پشتی

یکی از مهمترین ملاحظات هنگام خرید یک کوله پشتی، خرید کوله پشتی با اندازه مناسب با نیازها و شکل و اندازه بدن شما می باشد. وقتی یک کوله پشتی متوسط برای شما مناسب است آن را بخرید و از خرید کوله پشتی بزرگتر اجتناب کنید.

شما کوله ای می خواهید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا تمام ابزار شما در آن جای گیرد. اگر یک کوله بیش از حد کوچک یا بزرگ باشد وزن بار به طور یکنواخت در آن توزیع نخواهد شد و موجب ناراحتی خواهد شد. اگر کوله خیلی کوچک باشد روی لگنتان تکیه نخواهد داشت. روی شانه هایتان فشار خواهد آمد و احساس می کنید کوهی روی شانه دارید. اگر خیلی بزرگ باشد، کمربند زیر لگنتان خواهد افتاد. به بیان دیگر کوله باید متناسب با اندازه بدنتان باشد.

از همه مهمتر پیش از آنکه کوله را بخرید، اطمینان حاصل کنید که راحت است. توجه کنید آیا کوله روی پشت شما تغییر جهت می دهد یا وزن را به جای لگن، روی شانه هایتان می اندازد. پیش از آنکه تصمیم به خرید بگیرید تا جای ممکن کوله های مختلف را امتحان کنید. راحتی مهمترین اصل است. بی جهت تحت تأثیر رنگ ها یا ویژگی های پر زرق و برق کوله ها قرار نگیرید. وقت را برای پیدا کردن کوله ای که مناسب شما باشد، صرف کنید.

گنجایش

یک راه برای تخمین ظرفیت مورد نیازتان این است که همه چیزهایی را که می خواهید در سفر با خود ببرید را در یک کیسه آشغال بزرگ بگذارید و ارتفاع، عرض و طول کیسه پر شده را به سانتیمتر اندازه بگیرید. این اعداد را برای تشخیص حجم به سانتیمتر مربع که برای کوله تان نیاز دارید، در هم ضرب کنید. تولید کنندگان آمریکایی اندازه کوله را به وسیله اینچ مربع فهرست کرده و دیگر کارخانه ها حجم را در لیتر مکعب اندازه می گیرند. بنابراین پیش از این که به خرید کوله بروید، تبدیل واحد انجام دهید.

اندازه

اندازه کوله پشتی باید مطابق اندازه بالاتنه شما باشد یعنی فاصله بین شانه ها و استخوان لگن. البته تولید کننده ها با توجه به نوع و ویژگی مدل های مختلف کوله پشتی دستورالعمل های مناسب برای انتخاب اندازه کوله پشتی ارائه می دهند. اما به هر حال برای انتخاب اندازه مناسب کوله پشتی در موقع خرید طبق راهنمای زیر عمل کنید:

تمام بندهای کوله پشتی را شل کنید و آن را حدود 20 تا 30 پوند با قرار دادن وسایل مختلف سنگین کنید. کوله پشتی را بر روی پشت خود قرار دهید و سگک های آن را ببندید. کمربند را تا آنجایی سفت کنید که کوله به راحتی روی استخوان لگن شما قرار گیرد. در کوله پشتی هایی که میزان آویزش آن ها قابل تنظیم است، نوارهای شانه ای باید به کوله پشتی وصل باشند.

تهویه

شاید شما هم کسانی را که پس از مدتی استفاده از کوله پشتی، پشت آن ها خیس از عرق شده است، دیده باشید. این افراد حتی در هنگام استراحت کوله را از پشت بر نمی دارند زیرا بیم آن را دارند که پشت آن ها در معرض باد قرار گرفته و دچار سرما خوردگی شوند. این عرق کردن تا حدی به این علت است که در طراحی کوله، تمهیداتی برای تهویه ناحیه پشت در نظر گرفته نشده است. اکنون در بازار می توان کوله پشتی هایی یافت که در طراحی و ساخت آن ها به این موضوع توجه شده است. در نتیجه تعرق در ناحیه پشت به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و دمای پشت فرد نیز به مقدار قابل ملاحظه ای پایین می آید.

در ساخت قسمت پشت این کوله ها ضمن رعایت نکاتی که به عبور هوا کمک می کنند، از اسفنج خاصی هم استفاده شده که به علت تخلخل ویژه ای که در ساخت آن به وجود آمده، هوا به راحتی از آن عبور می کند و در نتیجه تهویه بهتری در ناحیه پشت فرد به وجود می آید.

travel-backpack2
travel-backpack2

نشانه های کیفیت


هنگام خرید، با دقت به دوخت های کوله نگاه کنید و کمی به درزها فشار آورید. فواصل بین دوخت ها یا نخ های پاره شده نشانه هایی از این هستند که کوله پشتی در حد استاندارد نیست. مطمئن شوید که درزها کاملا به هم دوخته شده اند و نشانه ای از در رفتگی وجود ندارد. سگک هایی که به راحتی آزاد می شوند. ابزارهایتان را محافظت کرده و دسترسی آسان را برای شما فراهم می کنند. بندهای قابل تنظیم شما را قادر به اضافه یا کم کردن حجم بار می کنند. یک پوشش بارانی کوله تان را خشک نگه می دارد. نقاط اتصال و وصله های چرمی سوراخ دار بر سطح خارجی کوله به شما اجازه اتصال ابزار اضافی را می دهند. این ها همگی ویژگی های استاندارد روی یک کوله خوب هستند.

آزمایش کوله پشتی

فروشندگان تخصصی اغلب وزنه هایی را در اختیارتان می گذارند تا کوله را در مغازه امتحان کنید. تقریباً 11 کیلوگرم وزنه در کوله بگذارید. سپس به اطراف قدم بزنید تا ببینید چگونه است، هیچ بخش از کوله نباید ناراحت باشد. کمربند باید به نرمی دور لگن شما قرار گرفته و بیشتر وزن را تحمل کند. تناسب آن را به وسیله بلند کردن یک زانو امتحان کنید، اگر حرکت کوله را ناموزون می کند، احتمالاً کمربند خیلی بالا یا خیلی پایین است. نوارهای شانه نباید به زیر بغل فرو بروند. کوله نباید وقتی راه می روید به پشتتان ضربه بزند. کوله ای که خوب و متناسب تنظیم شده باشد باید تقریباً تمام وزن را روی لگن بیاندازد، نوارهای شانه فقط کوله را از افتادن به عقب حفظ می کنند.

همچنان که به اطراف مغازه قدم می زنید، گاهی سریع گام بردارید و بالا و پایین بپرید. به جلو خم شده و نوک شست پایتان را لمس کنید. بلند شوید و یک پا را روی یک نیمکت یا صندلی بالا بیاورید، سپس بدنتان را از سویی به سوی دیگر تکان دهید. کوله باید با شما حرکت کرده و نباید تعادلتان را برهم بزند. اگر روی پشتتان به این سو و آن سو حرکت کند، در تنظیم دوباره آن بکوشید. اگر مؤثر نیافتاد، به سراغ کوله دیگری بروید.

نوع برنامه یا فعالیت:

هنگام خرید یک کوله پشتی نوع برنامه های که قصد اجرای آن را دارید، مد نظر قرار بدهید. بدین منظور شرکت های سازنده کوله پشتی، برای فعالیتهای مختلف کوله پشتی های مختلفی طراحی و تولید می کنند مثل کوهنوردی، کوهنوردی فنی یا آلپی، طبیعت گردی و کمپینگ، سنگ نوردی، غارنوردی و ... .
  • کوله های طبیعت گردی: دارای جیبهای مختلفی اطراف کوله هستن و در برخی مدلها یک کوله کوچک به کوله اصلی متصل شده که میشه اونرو جدا کرد و وقتی اطراف کمپ میخواید گشت و گذار کنید همراه ببرید.
  • کوله های کوهنوردی: برای حمل بار در ساعتهای طولانی مناسب بوده و جیبهای کمتری در اطراف دارند.
  • کوله های فنی و آلپی: کشید ترین شکل رو دارند و گاها از جیب در اطراف اونها هم خبری نیست همچنین طراح در طراحی اونها برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی ، کرامپون ، تبرهای یخ جایی رو در نظر گرفته.
  • کوله سنگ نوردی: کوله ای باریک و بلند که از عرض پهلوهای سنگ نورد باریک تر است تا دستهای سنگ نورد مانور بیشتری داشته باشند و سنگ نورد بتواند به راحتی از میان تنوره ها و شکاف ها عبور کند.
  • کوله یخ نوردی: کوله ای کاملا ضد آب با ویژگی های کوله سنگ نوردی اما داری بندهای مخصوص جهت حمل وسایل یخ نوردی.
  • کوله غار نوردی: کوله ای بسیار کشیده و استوانه ای، با ظاهری بسیار ساده.
ویژگی های مهم و تعیین کننده در هنگام خرید به صورت زیر است:
  • جنسیت کوهنورد (زن یا مرد)
  • جم یا همان لیتر کوله(حجم بار)
  • میزان وزنی که قرار است داخل کوله قرار بگیرد (وزن بار)
  • نوع فعالیت یا برنامه
  • قیمت و مارک معتبر
جنسیت کوهنورد:

جنسیت فاکتور بسیار مهمی است چرا که فیزیک بدنی آقایان با خانم ها تفاوت فراوانی دارد و به همین دلیل شرکت های معتبر کوله هایی ویژه بانوان طراحی میکنند. خانمها عموما نسبت به آقایان استخوان بندی ریز تر و ظریف تری دارند، شکل پایین تنه و خصوصا، فیزیک استخوان لگن آنها متفاوت است و سرشانه های بزرگی ندارند. کوله های مناسب خانم ها با علایمی مثل women - lady - SL و اشکالی مثل گل شیپوری مشخص میشود که بستگی به کمپانی سازنده دارد. البته آقایانی هم که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند از این کوله ها استفاده کنند.
نظر خود را درباره «راهنمای خرید کوله پشتی مسافرتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره راهنمای خرید کوله پشتی مسافرتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.