در ایران برای ادامه تحصیل سازمان های زیادی وجود دارد که بسته به شرایط فرد انتخاب می شود. آسمونی در این بخش در مورد تفاوت بین مراکز آموزش عالی، مدرسه و دانشگاه و کالج و موسسه های فنی و حرفه ای صحبت می کند.

تفاوت بین مراکز آموزش عالی، مدرسه و دانشگاه و کالج و موسسه های فنی و حرفه ای

تعریف مراکز آموزش عالی در ایران

آموزش عالی در ایران بخشی از آموزش و پرورش در ایران است و در حال حاضر زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی (برای علوم مربوط به درمان و بهداشت) و وزارت آموزش و پرورش (دانشگاه فرهنگیان) اداره و سازماندهی می‌شود.

تعریف مدرسه

مدرسه یا آموزشگاه، مکتب مکان آموزشی است که برای آموزش دانش آموزان تحت رهبری معلمان طراحی شده‌است. در زبان امروزی به مکان‌های آموزشی پائین‌تر از سطح آموزش عالی که، آموزش عمومی در آن‌ها صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.

بیشتر کشورها سیستم آموزشی ویژه‌ای دارند، که بنابراین سیستم شرکت در مدارس اجباری می‌باشد. نام مدارس در کشورهای مختلف متفاوت است که عموماً شامل مدارس ابتدایی برای کودکان و راهنمایی برای نوجوانانی که تحصیلات ابتدایی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، می‌شود.

در ایران مدرسه‌ها در سه گروه دبستان، متوسطه دوره اول که در گذشته راهنمایی بود و متوسطه دوره دوم که در گذشته دبیرستان بود (هنرستان‌ها، از نظر مقطع، برابر با دبیرستان‌ها هستند) می‌باشند. در مدرسه کسانی هستند که مسئولیتهایی را بر عهده دارند مانند مدیر که ریاست مدرسه را بر عهده دارد و معاون‌های آموزشی، تربیتی (پرورشی)، فناوری و آموزگاران. مدرسه زیر نظر ادارهٔ آموزش و پرورش هر شهر اداره می‌شود. بجز این مدارس دانش آموزان می‌توانند برای یادگیری به مراکز دیگری قبل یا بعد از تحصیلات ابتدایی و راهنمایی مراجعه کنند.

کودکستان‌ها و مهدکودک‌ها که پیش از مدارس ابتدایی هستند، برای کودکان بسیار کوچک (عموما بین 3 تا 5 سال) مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از مدارس راهنمایی و دبیرستان دانش آموزان به دانشگاه برای تحصیلات عالی می‌روند. همچنین مدارس غیرانتفاعی وجود دارند که زمانی ساخته می‌شوند که دولت نمی‌تواند از تحصیلات (رشته) خاص پشتیبانی کند یا وسایل آزمایشگاهی مناسبی را در اختیار دانش آموزان قرار نمی‌دهد. اولین مدرسه در تاریخ مدرن ایران، مدرسه دارالفنون بود که میرزا تقی خان امیر کبیر آن را در زمان ناصرالدین شاه قاجار تأسیس نمود.

در مدارس آنلاین و مدارس خانگی (نامتداول در ایران)، تدریس و فراگیری دانش در خارج از ساختمان مدارس سنتی صورت می‌گیرد.

تفاوت بین مراکز آموزش عالی، مدرسه و دانشگاه و کالج و موسسه های فنی و حرفه ای
تفاوت بین مراکز آموزش عالی، مدرسه و دانشگاه و کالج و موسسه های فنی و حرفه ای

تعریف دانشگاه

دانشگاه را در فرهنگ‌های لغت این گونه تعریف کرده‌اند: نهادی برای آموزش عالی که سه ویژگی اصلی دارد:

دانشکده‌هایی در رشته‌های گوناگون دانش

تسهیلاتی برای پژوهش استادان و دانشجویان

رتبه‌های آموزشی که به دانشجویان و استادان داده می‌شود.

گفته می‌شود که قدیمی‌ترین نهادی که به دانشگاه‌های امروزی شباهت بیشتری داشت، حدود شش و نیم سده پس از برپایی آکادمی افلاطون (که در باغ آکادامه و دره آکادموس آتن گشایش یافت) فعالیت می‌کرد. دانشگاه‌ها بر حسب علومی که در آن‌ها تدریس می‌شوند، بر دو نوع هستند:

دانشگاه‌های جامع

دانشگاه‌های تخصصی

دانشگاه در سطوح علمی گوناگون (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و رشته‌های مختلف مدرک دانشگاهی ارائه می‌نماید.

تعریف کالج

کالج (College) یا کولژ (به فرانسوی: Collège) یک مؤسسهٔ آموزشی یا بخشی از یک مؤسسهٔ آموزشی است. کاربرد این واژه در کشورهای گوناگون با معانی متفاوتی صورت می‌گیرد. کالج ممکن است یک مؤسسهٔ سطح سوم باشد که یک مدرک آموزشی را ارائه می‌کند؛ ممکن است بخشی از یک دانشگاهِ کالجی (collegiate university) باشد یا آن‌که مؤسسه‌ای باشد که آموزش‌های شغلی را ارائه می‌کند. در ایالات متحدهٔ آمریکا واژهٔ کالج به یک بخش از دانشگاه اطلاق می‌شود، اما گاهی واژه‌های دانشگاه و کالج به‌جای هم به‌کار می‌روند. در انگلیس، نیوزیلند، کانادا، هنگ‌کنگ و سایر مستعمرات سابق انگلستان، واژهٔ کالج به دبیرستان، مؤسسه‌های آموزش‌های تکمیلی یا بخشی از دانشگاه اطلاق می‌شود.

تعریف موسسه های فنی و حرفه ای

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از سازمان‌های وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 و به منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل گردیده‌است. این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای 31 اداره کل در سطح کشور و یک مرکز تربیت مربی می‌باشد و به منظور دست‌یابی به تازه‌های علوم و فناوری روز و همگامی با استانداردهای بین‌المللی، همواره سعی بر گسترش روابط بین‌المللی از جمله با سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سازمان بین‌المللی آموزش حرفه‌ای و کشورهای مختلف دنیا نموده‌است. در این راستا سازمان صرفنظر از تفسیر کلیت ساختار تشکیلاتی، صرفاً در قسمت آموزش، با حمایت حوزه پژوهش فعالیت‌های خود انجام می‌دهد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تفاوت بین مراکز آموزش عالی، مدرسه و دانشگاه و کالج و موسسه های فنی و حرفه ای» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت بین مراکز آموزش عالی، مدرسه و دانشگاه و کالج و موسسه های فنی و حرفه ای فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.