زمان مطالعه: 12 دقیقه
مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

یکی از بخش های مهم پلیس راهور ناجا، مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا می باشد. برای آشنایی بیشتر با مرکز کنترل...

یکی از بخش های مهم پلیس راهور ناجا، مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا می باشد. برای آشنایی بیشتر با مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا
مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا



مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

تماس با مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

با شماره تلفن 88255555 ( ده خط) به طور شبانه روزی پاسخگوی هموطنان عزیز می باشد .

موارد ابلاغی و دستوری برای بازرسان نامحسوس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی باعث خطر تصادف برای سایر کاربران ترافیکی می گردد.

" بسمه تعالی "

فصل اول موارد ابلاغی و دستوری برای بازرسان نامحسوس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

آثار زیان بار تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی

تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی باعث خطر تصادف برای سایر کاربران ترافیکی را می گردد، جان ، سلامتی و مال شهر وندان را تهدید می نماید تا جائیکه در سال 1396 حدود 16000 نفر در ایران بر اثر رفتار های غلط ترافیکی جان خود را از دست داده اند و تعداد 313002نفر نیزمجروح و مصدوم گردیده اند ،البته مقابله با عوامل تهدید کننده امنیت و آزادی شهروندان در رفت و آمد یک مطالبه عمومی است ،زیرا متخلف با ارتکاب عمل خلاف خود ،حقوق و تکالیف شهروندی را رعایت ننموده است و باز هم متاسفانه در ده سال اخیر علی رغم تلاش مسئولان در کاهش متوالی حوادث رانندگی تعداد بیش ازحدود210هزار نفر بر اثر رفتارهای غلط ترافیکی و تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند و اگر اقدامات کنترلی نبود و شاخص رشد 4/11 درصدی افزایش تصادفات فوتی رانندگی در سال 1384 استمرار می یافت با توجه به افزایش 7/94درصدی تعداد موتورسیکلت، افزایش 130درصدی تعداد خودرو و افزایش 89 درصدی افراد دارای گواهینامه در ده سال گذشته ،میزان فوت در صورت افزایش طبق روند اشاره شده تا کنون از مرز در حدود68000نفر در سال عبور می نموده . اما اثر گذاری اقدامات کنترلی و فرهنگ سازی گسترده ضمن مهار رشد 4/11درصدی باعث کاهش تصادفات در ده سال گذشته باعث کمتر کشته شدن تعداد 11888نفر را نیز گردیده است که این موضوع البته مبارک می باشد ،ولی همچنان آمار فوت 16569 نفر در سال با لحاظ اینکه به طور متوسط حدوداً 45 نفر در روز بر اثر مسامحه و تساهل کاربران بی احتیاط و بی مبالات جان خود را از دست می دهند، تکان دهنده است و اهمیت اهتمام در راستای کاهش رفتارهای خطر ساز را موید می باشد ، در رابطه با اصلاح رفتار رانندگان که مبادرت به تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی را می نمایند، جرم شناسان سه راه حل افزایش کنترل تا اجتناب از بی کیفر مانی ، همچنین افزایش مجازات خاطیان از هنجار های جامعه تا حدی که برای متخلف هزینه هنجار شکنی دارای صرف عقلایی نباشد و مجازات به هنگام را بیان نموده اند .

در ایمن سازی ترافیک با رویکرد تصحیح رفتار های غلط و مخاطره آمیز بایستی هر سه راه کار را بصورت توام اجرایی نمود یعنی همانند بسیاری از کشور های جهان که موفق به ایمن سازی مطلوبی در ترافیک گردیده اند، میزان جریمه تخلفات رانندگی را تا حدی که جرات نا امن نمودن محیط زندگی سایر شهروندان را از خاطی سلب نماید افزایش داده و ضمن ایجاد خود کنترلی با آگاهسازی مناسب و تبدیل دانش منتقله به بینش و قضاوت های وجدانی در رعایت حقوق انسانها ،نسبت به تضمین کنترل حداکثری برای پیشگیری از بدون مجازات ماندن رفتارهای غلط اقدام گردد ، بی شک مجازات تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی فقط مشمول افرادی می شود که دقت لازم را نداشته و یا به حقوق دیگران، امنیت و سلامت هم نوعان خود احترام نمی گذارند بنابراین امکان احتراز از جریمه تخلفات رانندگی با رعایت همه جانبه مقررات وجود دارد به طوریکه تعداد قابل توجهی از رانندگان به ندرت جریمه شده اند و یا با عنایت به حساسیت مطلوب در رعایت مقررات و حقوق شهروندی به هیچ وجه جریمه نشده اندبنابراین جریمه در سبد خانوار اشخاص نبوده و موجب نگرانی افراد قانون مند را نمی گردد .

فصل دوم موارد ابلاغی و دستوری برای بازرسان نامحسوس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

نظر مراجع عظام تقلید در مورد تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی و آثار زیان بار آن

1-نظر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا مد ظله العالی در رابطه با تخلفات رانندگی و تصادفات.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی، حوادث رانندگی را به عنوان دغدغه خود مطرح نموده اند:((یکی از غصه هایی که همیشه در دل بنده وجود دارد ، غصه این تلفات سفر هاست؛خصوصاً در ایام عید))و معظم له در دیدار مسئولین ستاد تسهیلات نوروزی در سال 1392 امر فرموده اند : ((هر چه ممکن است تلاش را بیشتر کنید و واقعاً حوادث را، سوانح را، به حداقل اقل ممکن برسانید ))، همچنین در شرف یابی فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی در تاریخ 19/2/1395 به محضرشان لزوم تلاش برای استمرار ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات را به این شرح ابلاغ نموده اند : ((درخصوص سفرهای نوروزی اگرچه آمارتلفات تصادف های جاده ای کاهش یافته است اما آمارتلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاه های مسئول باید تلاش کنند این آمار به طورمستمر کاهش یابد . )) و در پیام ایشان در پی درگذشت جوانان سرباز در سانحه جاده ای در پنجم تیر ماه 1395 فرموده اند «بسم الله الرحمن الرحیم ،خبر غم انگیز سانحه جاده ای برای جوانان عزیزی که در حال خدمت سربازی بوده اند ، موجب تاسف عمیق اینجانب شد . به خانواده های داغدیده آنان از صمیم دل تسلیت می گویم و بارش رحمت الهی را در این شب ها و روزهای پر برکت بر همه آنان مسئلت می نمایم . مسئولان نظامی و غیر نظامی در قبال این حوادث باید همه پی گیری های لازم را انجام دهند . جان عزیز جوانان ما نباید در معرض چنین خطراتی قرار گیرد.».

((سوال1987 : مخالفت با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و به طور کلی همه قوانین دولتی چه حکمی دارد؟ و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود ؟

جواب : مخالفت با قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامی که به طور مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند و یا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوط وضع شده اند برای هیچکس جایز نیست و در صورت تحقق مخالفت توسط فردی در این خصوص ، بر دیگران تذکر و راهنمایی و نهی از منکر لازم است(البته با وجود شرایط نهی از منکر.) « امام خامنه ای /اجوبه الاستفتائات سوال 1987 »

2-نظر آیت الله سیستانی مد ظله العالی :

(( پرسش 8-آیا باید قوانین را رعایت کرد؟ جواب: معظم له اجازه مخالفت قوانین که برای حفظ نظم و به مصلحت جامعه است را نمی دهند مانند قوانین رانندگی . « دفتر آیت الله سیستانی احکام تقلید و بلوغ سید مجتبی حسینی ص 41» .))

traffic-control-center
traffic-control-center

3-نظر آیت الله مکارم شیرازی مد ظله العالی :

((سوال :عبور از چراغ قرمز در شب که به کسی آسیب نمی رساند چه حکمی دارد ؟جواب: از قوانین و مقررات حکومت اسلامی تخلف نکنید و بدیهی است رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای حفظ نظم و آسیب نرسیدن به افراد است . )) « آیت الله مکارم شیرازی /استفتائات جلد یک ص 18 و 1643 »

فرمایشات معظم له در دیدار سردار مهری رئیس محترم پلیس راهور ناجا در تاریخ 24/12/1394

مردم باید توجه داشته باشند که افزون بر خسارت های جانی و مالی سنگین مسئولیت شرعی نیز دارد ، مردم درباره تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی استفتاء می کنند که با صراحت می گوییم حرام است .

- باید فرهنگ به گونه ای باشد که مردم تخلف را برای خود عیب بدانند باید کار فرهنگی شود ، گاهی بحث های فرهنگی در رسانه ها انجام می شود اما کم است به ویژه در این ایام باید بیشتر کار کرد .

- اگر در جنگی به این اندازه تلفات می دادیم دادمان بلند بود اما از سوانح رانندگی به راحتی عبور می کنیم ، هر چه کار فرهنگی بیشتر باشد نتیجه بیشتری خواهد داشت ، کاهش تلفات در سال جاری سختگیری پلیس نیست بلکه بخشی از آن اثر کار های فرهنگی است .

- آمار زبان دارند و بهترین راه برای پی بردن به مشکلات جوامع بشری همین آمارها است آمارها سخن می گویند که باید آن ها را تحلیل کرده در برخی از کشورها دیده ایم که جریمه ها به گونه ای سنگین است که کسی جرات تخلف ندارد.

- در ایران جریمه ها کم است و اگر افزایش پیدا کند داد بسیاری در می آید ، باید آرام آرام به مردم گفته شود که اگر جریمه افزایش پیدا می کند ، برای سالم ماندن خود آن ها است ، بالا بودن جریمه ها عیب نیست اما فلسفه افزایش آن باید به جامعه تفهیم شود .

« دیدار سردار سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری با مراجع عظام تقلید در شهر قم تاریخ 24/12/1394 »

-اگر راننده ای خلاف کند و بر اثر این تخلف فردی جانش را از دست بدهد مسئول خون این فرد خواهد بود و علاوه بر پیامد های دنیوی این موضوع پیامد های اخروی هم دارد و در صورتی که مقصر باشد در روز قیامت خون آن فرد دامنش را می گیرد . از نظر شرعی آنهایی که در تصادف مقصر هستند مسئولیت غیر قابل انکاری دارند وکسی که از قوانین و مقررات فرارکند مرتکب تخلف شده است وارتکاب تخلف جایز نبوده و حرام است ، ضمن اینکه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی واجب الاطاعت است .

((دیدار سرتیپ پاسدار دکتر اسکندر مومنی با آیات عظام در شهر قم در تاریخ 16/4/1392))

4-نظر آیت الله صافی گلپایگانی مد ظله العالی :

((سوال 1532:تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی و به طور کلی قوانین جمهوری اسلامی چه حکمی دارد ؟جواب :تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین سایر قوانین مشروعه جایز نیست . )) «آیت الله صافی گلپایگانی /جامع الاحکام جلد 2 ص 110»

- جامعه ایران در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی باید نمونه باشند و این جزء وظایف اسلامی است در غیر این صورت همه ما در روز قیامت و نزد خداوند متعال مسئول هستیم .

- آسایش مردم و تامین امنیت آن ها مسئله اساسی است بنابراین کار پلیس عبادت و عمل آن خیر است ای کاش من می توانستم مثل شما انجام وظیفه کنم .

« دیدار سردار سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری با مراجع عظام تقلید در شهر قم تاریخ 24/12/1394 »

5-نظر آیت الله علوی گرگانی مد ظله العالی :

((باید با کسانی که رفتارهای جاهلانه در رانندگی دارند برخورد کنیم و یک حد نصاب برای رانندگان در نظر بگیریم و به رانندگانی که 10 یا 15 سال است بدون تخلف کار کرده اند جایزه بدهیم .))

((دیدار سرتیپ پاسدار دکتر اسکندر مومنی با آیات عظام در شهر قم در تاریخ 16/4/1392))

- نخستین عامل بازدارندگی بزرگان دین ، علما ، خطبا و افرادی که مسئولیت راهنمایی بشر را عهده دار هستند این افراد قدرت عقل و خرد جوانان را رشد می دهند و تقویت می کنند . دومین عامل بازدارندگی تجاوز گری مسئولان هستند ، زیرا افرادی که زیر بار سخن حق نمی روند باید با قدرت در مقابل آن ها ایستادگی کرد بنابراین وجود یک قدرت بازدارنده نیاز است ، وظیفه پلیس نیز جلوگیری از طغیانگری و ایجاد آرامش است، پلیس باید به گونه ای عمل کند که رشد فرهنگی در جامعه ایجاد شود زیرا به هر میزان فرهنگ رشد یابد مشکلات کاسته می شود و به هر مقدار فرهنگ ضعیف باشد طغیانگری افزایش پیدا می کند.

- همان گونه که در رانندگی جریمه وجود دارد رانندگانی که قانون و مقررات را رعایت می کنند نیز تشویق شوند .

« دیدار سردار سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری با مراجع عظام تقلید در شهر قم تاریخ 24/12/1394 »

6-نظر آیت الله جعفر سبحانی مد ظله العالی :

((اگر قوانین راهور را شورای نگهبان امضاء کند همانند حکم اسلام است و اگر خلاف آن عمل کنیم شرعاً حرام است .))

((دیدار سرتیپ پاسدار دکتر اسکندر مومنی با آیات عظام در شهر قم در تاریخ 16/4/1392))

7-نظر آیت الله جوادی آملی مد ظله العالی:

((همه باید بدانند سرعت و سبقت غیر مجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد .))

توصیه ای کارساز خواهد بود که علمی باشد ، باید برای مردم این مسئله به یک باور تبدیل شود که هنگامی که راننده ای تصمیمی می گیرد تخلفی را مرتکب شود و یا با سرعت غیر مجاز رانندگی کند در حقیقت او نیست که پشت فرمان خودرو قرار دارد بلکه در چنین لحظه ای شهوت ، غضب ،غرور و امثال آن هدایت خودرو را بر عهده دارد ، یعنی با دست خود فرمان خودرو را به دست دشمن قسم خورده خود داده است .

به فرد فرد ایرانیان واجب است که بدانند بدترین و خطر ناک ترین دشمن آنها در وجود خود آنهاست و نباید فرمان خودرو را به دست این دشمن داد بلکه باید همواره فرمان به دست عقل باشد.

برخی در خودروی خود قرآن می گذارند و با بسم الله شروع به حرکت می کنند اما تخلف رانندگی مرتکب می شوند اینان باید بدانند هرگز برای انجام یک کار حرام بسم الله نمی گوییم بلکه کسی که به نام خدا کاری را آغاز می کند باید تا پایان کار خدایی بودن آن را حفظ کند .

((دیدار سرتیپ پاسدار دکتر اسکندر مومنی با آیات عظام در شهر قم در تاریخ 16/4/1392))

8-نظر آیت اله نوری همدانی مدظله العالی :

مردم عزیز ایران در هنگام رانندگی قوانین عبور و مرور را رعایت کنند و در حال خواب آلودگی رانندگی نکنند چرا که هر راننده مسئول خود و همشهریان خود است و اگر کوتاهی کند نزد خداوند متعال عقاب می شود . « دیدار سردار سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری با مراجع عظام تقلید در شهر قم تاریخ 24/12/1394 »

مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا
مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

فصل سوم موارد ابلاغی و دستوری برای بازرسان نامحسوس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

مستندات قانونی برای اجرای مقررات

الف : برابر بند 12 ماده 4 قانون ناجا ، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راه های کشور بر عهده پلیس راهور ناجا می باشد .

ب : به استناد ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 تقسیم بندی ماموران مجاز در صدور قبض جریمه به چهار دسته بیان گردیده است .

1- افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده آموزش لازم را دیده باشند تخلفات مربوط را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر می نمایند .

2- درجه داران کادر مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که دارای دیپلم کامل متوسطه و گواهینامه رانندگی و نیز 10 سال سابقه خدمت متوالی در راهنمایی و رانندگی بوده و آموزش لازم را دیده باشند تخلفات موبوط را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر می نمایند .

3- افسران وظیفه مورد وثوق آموزش دیده تا سال 1400 شمسی برابر تبصره 2 ماده مذکور مجاز به تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه می باشند .

4- داوطلبان مورد وثوق آموزش دیده که دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و دوره آموزشی لازم را دیده باشند تحت عنوان ماموران کنترل نامحسوس به صورت رایگان فقط در ارائه گزارش تخلف اقدام و سپس توسط ماموران مجاز ماده مذکور قبض جریمه صادر می گردد .

فصل چهارم موارد ابلاغی و دستوری برای بازرسان نامحسوس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا

روش و نحوه ثبت تخلفات رانندگی توسط بازرسان محترم نامحسوس ترافیک

1-نظارت غیر محسوس بر چگونگی رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط رانندگان در معابر درون و برون شهری.(بازرسان نامحسوس حق متوقف کردن وسیله نقلیه و اخذ مدارک از راننده را ندارند.)

2- تشخیص نوع تخلف رانندگی و ثبت دقیق آن در سامانه مانند:تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غیر مجاز و غیره.

3-تخلف رانندگی می بایست توسط بازرس رویت ، در سایت راهور 120 ثبت شود. بازرس بر اساس نقل قول یا گزارش دیگران مجاز به ثبت تخلف در سایت مربوطه نمی باشد.

4-ثبت تخلفات رانندگی توسط بازرسان ، صرفآ در چارچوب تخلفات تعیین شده در جدول مندرج در سایت راهور مجاز و قابل پی گیری می باشد.

5-بازرسین نامحسوس باید نسبت به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توجیه باشند و بعنوان الگو مقید به رعایت آنها بوده و در عمل نیز نسبت به ترغیب دیگران به این امر مهم اهتمام و جدیت نمایند.

6- در هنگام بروز حوادث و یا گره های ترافیکی ، بازرسین کنترل نامحسوس ترافیک می توانند با ارائه کارت شناسائی به مامورین راهنمایی و رانندگی مستقر در محل ، آمادگی خود را جهت همکاری با آنان اعلام تا در صورت نیاز اقدام نمایند.

7-بازرسین کنترل نامحسوس ترافیک در خصوص چگونگی ارتقاء نظم و ایمنی عبور و مرور ، رعایت قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی توسط مردم و برخورد با تخلفات رانندگی ،می توانند نقطه نظرات و پیشنهادات خود را کتبآ یا از طریق سایت مربوطه به پلیس راهور ناجا اعلام نمایند.ضمنآ کانال اطلاع رسانی پلیس راهور در بستر پیام رسان سروش به آدرس : sapp.ir\@rahvar120 می باشد.

8-از در اختیار قرار دادن گذر واژه سایت و کارت شناسائی به افراد غیر به هر دلیل جدآ خودداری شود.

9- عدم سوء استفاده و بهره برداری از حکم و کارت شناسائی جهت ارتکاب اعمال خلاف قوانین و مقررات.

" موفق باشید "

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.