زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی تیم های لیگ برتر ؛  تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک

داستان تراکتورسازی از واسیلی گوجا تا جان توشاک   /   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعیسه نایب قهرمانی، حاصل...
معرفی تیم های لیگ برتر ؛  تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک

داستان تراکتورسازی از واسیلی گوجا تا جان توشاک   /   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

سه نایب قهرمانی، حاصل کار تراکتور در لیگ برتر

  به گزارش آسمونی ، باشگاه 48 ساله تراکتورسازی کم کم دارد به نیمه مسیر خود در طول یک قرن می رسد. قرنی با یک قهرمانی در جام حذفی و البته رسیدن به سه نایب قهرمانی لیگ فوتبال کشور. تراکتوری ها که امروز محمدرضا زنوزی را مالک خود می بینند، تا چندی قبل تنها تیم نظامی لیگ بودند و همین مساله سبب شد تا از بازیکنان سرباز تیمهای دیگر بتوانند استفاده کنند. امری که البته به سود این تیم واقع نشد و هرگز روزهای اوج این تیم با کمک بازیکنان بومی دهه 70 تراکتور، تکرار نشد. فصل پیش هم تراکتور دهم شد؛ بدون این که کسی این مقام را ناکامی یا شگفتی تلقی کند.

tractor-sazi-football-team
tractor-sazi-football-team

نزدیک لحظه به قهرمانی لیگ

هفته سی ام لیگ 94-93 دراماتیک ترین لحظات لیگ برتر کشور رقم خورد. تراکتورسازی در استادیوم مملو از تماشاگر یادگار امام تبریز با یک برد قهرمان لیگ می شد. در مقابل این تیم، نفت تهران نیز شرایط مشابهی داشت و در صورت برد مقابل تراکتور، فاتح لیگ می شد. در اصفهان هم سپاهان در انتظار نتیجه این مسابقه بود تا در صورت تساوی دو تیم، قهرمانی لیگ را از آن خود کند. دیدار به شکلی دراماتیک رقم خورد؛ نفت در ابتدای مسابقه پیش افتاد، اما نیمه اول با برتری(2-1) تراکتور به پایان رسید. وقتی سرخپوشان تبریز در دقایق آغازین نیمه دوم گل دیگری را به ثمر رساندند، همه چیز نوید از اولین قهرمانی تراکتور می داد. اما ناگهان همه چیز تغییر کرد. علیرضا فغانی داور مسابقه اقدام به اخراج آندرانیک تیموریان کرد و تراکتور 10 نفره در ربع پایانی مسابقه دو بار دروازه خود را گشوده دید. با این وجود باز هم اتفاقات عجیب دیگری در حال رخ دادن بود. خبر رسید که در اصفهان سپاهان متوقف شده است و جشن مردم در استادیوم یادگار امام به اوج رسید. ولی همه چیز سرابی بیش نبود و تراکتور باز هم در رسیدن به قهرمانی لیگ ناکام ماند.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛  تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک

شکل گیری

به گزارش آسمونی ، تراکتورسازی در سال 1349 با حمایت کارخانه تراکتورسازی در تبریز بنیان نهاده شد. تنها پنج سال پس از تاسیس این باشگاه، تراکتورسازی اولین حضور خود در بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران( جام تخت جمشید) را تجربه کرد. تجربه ای که نتیجه ای شیرین در بر نداشت و با عنوان شانزدهمی تراکتور در بین شانزده تیم لیگ همراه شد تا سرخپوشان تبریزی یک فصل را در لیگ 2 سپری کنند. اما این بار آن ها در بازگشت به لیگ یک عملکردی کاملا متفاوت داشتند و موفق شدند عنوان پنجم لیگ سال 56 را از آن خود سازند. تراکتورسازی در آخرین دوره جام تخت جمشید پیش از انقلاب( که نیمه تمام ماند) هم در رتبه نهم جدول بود اما این مسابقات هرگز به پایان نرسید...  

پایانی عجیب در اولین افتخار

تراتورسازی در سال 1355 موفق شد در اولین دوره جام حذفی کشور به فینال صعود کند. این تیم فینال را در استادیوم امجدیه مقابل ملوان بندر انزلی برگزار کرد. مسابقه دو تیم به شکلی پایاپای پیش می رفت و تا دقیقه 79 بدون رد و بدل شدن هیچ گلی ادامه یافت اما ناگهان طوفان دو تیم آغاز شد و طی 11 دقیقه 5 گل به ثمر رسید! در این میان سهم تراکتور تنها یک گل بود تا این تیم با شکست(4-1) مقابل ملوان به مقام دوم جام حذفی دست یافته و نخستین نایب قهرمان این مسابقات لقب گیرد.

tractor-sazi-football-team
tractor-sazi-football-team

مردی به نام واسیلی گوجا

در اواخر دهه 60 اتفاقی تاثیرگذار در تاریخ تراکتور رخ داد و آن حضور واسیلی گوجا( با لفظ صحیح تر واسیلی گودجا بود). واسیلی گوجا در 19 اکتبر سال 1954 در براسوو رومانی متولد شد و پس از آن که از 1986 به مدت چهار سال در تیم جوانان  تراکتورول براسوو مربیگری کرد. وی در دوران مدیریت کریم پاداش راهی تراکتورسازی تبریز شد و به اولین مربی خارجی تاریخ تراکتور بدل شد. گوجا طی 6 سال به تاثیرگذارترین چهره فوتبال تبریز بدل شد و تراکتور را به جمع چهار تیم برتر فوتبال ایران وارد کرد. گوجا بود که مردانی چون کریم باقری، ، علیرضا نیک مهر، علی باغمیشه، ناصر فرشباف، حسین حسندخت، علی اکبر ذوالمجیدیان و.. را به فوتبال ایران معرفی کرد.  

از اوج تا حضیض

به گزارش آسمونی ، نماینده اول تبریز با گوجا به اوج رسید. این تیم در سال 1371 در رقابت های لیگ ازادگان که در دو گروه برگزار می شد بالاتر از استقلال ایستاد و راهی نیمه نهایی شد. اما با شکست مقابل پاس تهران شانس حضور در فینال را از دست داده و سوم شد. این تیم در سال 1373 نیز تا فینال جام حذفی صعود کرد اما با اشتباهات محرز داوری فینال را مقابل بهمن واگذار کرد.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛  تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک

مغلوب دیدار پلی آف

تراکتور در سال 1386 در گروه خود در دسته اول صدرنشین شد اما شاگردان فرشاد پیوس در حضور انبوه تماشاگران هوادار تیم در برابر شیرین فراز کرمانشاه مغلوب شدند و شانس حضور در لیگ برتر را از دست دادند.به این ترتیب صعود سرخپوشان تبریزی به لیگ برتر تا فصل 88-87 به تعویق افتاد و با بازگشت این تیم به لیگ برتر، آنچه بیش از گذشته دیده شد شور و شوق هواداران این تیم بود. هجوم عاشقان تراکتورسازی به ورزشگاه ها تا حدی بود که حتی در بازی این تیم مقابل پرسپولیس در استادیوم آزادی، این پرسپولیس بود که از نظر تعداد هوادار حکم میهمان را پیدا کرده بود! امری که عموما برخلاف آن در تمامی شهرستان ها رخ می داد.

tractor-sazi-football-team
tractor-sazi-football-team

دوران اوج

تراکتور پس از ورود به لیگ برتر همواره در جمع مدعیان باقی ماند. این تیم یک بار مقام های پنجم، ششم و هفتم لیگ را تجربه کرد و در سال های 91، 92 و 94 نایب قهرمان لیگ برتر شد. سرانجام در فصل 93-92 اولین افتخار تیم در جام حذفی به دست آمد و تراکتور با برتری(1-0) در برابر مس کرمان قهرمان این رقابت ها شد.

معرفی تیم های لیگ برتر

منبع: اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «معرفی تیم های لیگ برتر ؛ تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های لیگ برتر ؛ تراکتورسازی ; از واسیلی گوجا تا جان توشاک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.