زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ!

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ!

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ تراکتور / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی تراکتور ، یک تراکتور و دیگر...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ تراکتور / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ!

چند روز قبل و در 24 مرداد بود که باشگاه تراکتورسازی از نماد جدید خود، رونمایی کرد. اگر رونمایی از این لوگو یک سال پیش اتفاق می افتاد، این مسأله کاملاً طبیعی بود. چند ماه بعد هم پنجاهمین سالگرد تأسیس باشگاه فرا می رسد و اگر تراکتور هم بخواهد مثل تمام تیمها، نشانه ای از 50 سال فعالیت خود در فوتبال را به لوگوی خود منتقل کند، اصلاً عجیب نیست. اما معلوم نشد تراکتور چرا اکنون تصمیم گرفت از لوگویی جدید رونمایی کند؟ مساله ای که به اندازه نماد تراکتور نامأنوس است. باشگاه تراکتورسازی سال 1349 ( 1970 میلادی ) تأسیس شد. در روزهایی که کمتر کارخانه ای تیم فوتبال تشکیل می داد، آغاز به کار تراکتورسازی با این نام چندان عادی نبود. حتی کیهان ورزشی در صفحه « در قلب مسائل» نوشت: چرا به جای نامهایی مثل تراکتورسازی و ماشین سازی از اسامی بزرگان تبریز مقل ستارخان و باقرخان استفاده نمی شود؟ اما اسم تراکتورسازی تغییر نکرد. همان طور که رنگ پیراهن قرمز آن ماندگار شد و نماد ساده ای که روی پیراهن تراکتورسازی استفاده می شد، در نیم قرن با کمترین تغییرات روبه رو نشد. البته « ثبات» خوب است به شرط این که « ثبات در هویت» خودخواسته باشد نه از روی بی تفاوتی.

tractor-club-logo-during-time
tractor-club-logo-during-time

تراکتور هم در چند دهه اخیر از طرح های مختلفی روی پیراهن خود استفاده کرد. حتی در دهه 70 دقیقاً طرح پیراهن تیم ملی آلمان را روی گرمکن های خود به کار برد؛ مدتی شورت این تیم سفید بود و مدتی هم قرمز. لوگوی تیم هم هرگاه روی لباس تیم قرار گرفت، همان تراکتور بود. سال گذشته وقتی مالکیت باشگاه تغییر کرد، می شد انتظار داشت که تغییراتی در نماد ایجاد شود. اما امسال و با یک سال تأخیر این اتفاق افتاد. در مراسم رونمایی از لوگوی جدید تراکتور، مصطفی دنیزلی و سایر مربیان و مسوولان تراکتور شرکت داشتند اما عجیب بود که روی شانه های دنیزلی و همکاران وی، شال هایی بود که نماد قبلی تراکتورسازی روی آن ها طراحی شده بود!'

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ!
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ!

در نماد جدید تراکتورسازی، خبری از سال تاسیس باشگاه نیست. کلمه تراکتور هم در حالی در این نماد دیده می شود که طبق عرف فوتبال، می توان حروف انگلیسی را تماماً بزرگ نوشت یا این که کلا از حروف کوچک انگلیسی استفاده کرد. اما به جز حرف T، سایر حروف عبارت تراکتور ( tractor )، حروف کوچک انگلیسی هستند! وقتی چند ماه دیگر تراکتور 50 ساله می شود، باید دید آیا دوباره این نماد تغییر می کند یا خیر؟ تراکتور 50 ساله می شود، تمام آثار تاریخی تبریز و استان آذربایجان شرقی هم سرجای خودشان، پابرجا هستند درست مثل طبیعت تبریز. اما نه نشانی از آنها در نماد تراکتور هست و نه حتی یادی از هواداران و لقب های تراکتور در نماد این تیم شده است. تا امروز هم اثری از پرشورها در لوگوی تراکتور به چشم نخورده است. باید منتظر ماند و دید که آیا سرانجام تراکتوری ها نماد ساده و فاقد خلاقیت خودشان را تغییر می دهند یا این که به همین تراکتور ساده قناعت خواهند کرد؟

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ تراکتور ، یک تراکتور و دیگر هیچ! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.