زمان مطالعه: 2 دقیقه
تراکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

تراکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

تراکتور یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو است که در کارهای کشاورزی به کار گرفته شده است. روز به روز، ساختمان این خودرو تکمیل‌تر می‌شود.

تاریخچه تراکتور (خودرو صنعتی)

پیدایش ماشین‌های کشش (تراکتورها) به شکل امروزی در حدود 150 سال قبل آغاز شد. نمونه‌های اولیه تراکتورها در واقع گاوآهن‌هایی بودند که به موتور بخار مجهز شده بودند. بعدها نمونهٔ امروزی تراکتورها که با موتور بخار کار می‌کردند به وجود آمدند. این موتور بخار برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی آب و یا ذغال سنگ نیاز داشت؛ بنابراین این تراکتورهای اولیه بسیار بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند بطوری که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده از یک تراکتور موتور بخاری به 15 نفر کارگر نیاز بود. این مدلهای اولیه تراکتور دارای چرخهای بسیار بزرگ فلزی بودند که می‌توانستند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل نمایند. البته فلزی بودن چرخهای تراکتور باعث کاهش سرعت ماشین می‌شد. با این حال این تراکتورها تا اوایل قرن 20 میلادی متداول و مرسوم بودند.

در سال 1892 جان فرولیخ John Froelich اولین تراکتور مجهز به موتور بنزینی را تولید کرد. موتور این تراکتور یک موتور تک سیلندر بود که با بنزین کار می‌کرد و قدرت تولید شده در این موتور توسط گیربکس ساخته شده بوسیلهٔ خود او به چرخ‌ها منتقل می‌شد. دستاوردهای فرولیخ مورد استقبال واقع نشد و تجارت او در سال 1895 با افول مواجه شد.

پس از شکست فرولیخ، چارلز هارت Charles W. Hart و چارلز پار Charles H. Parr موتور 2 سیلندر بنزینی را بهبود بخشیده و تجارت خود را در چارلز سیتی پایه‌ریزی کردند. در سال 1903، کارخانهٔ این دو موفق به ساخت 15 دستگاه تراکتور گردید. این تراکتورها 6350 کیلوگرم وزن داشتند و موتور 2 سیلندر این تراکتورها در بهترین حالت 48 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.در حالی که تراکتورهای دیزل در ابتدا چندان محبوب نبودند، اما در سال 1910 با کم حجم تر شدن، استفبال از این تراکتورها بیشتر و بیشتر گردید تا جایی که در سال 1923 تراکتورهای فوردسن ساخت شرکت فورد توانستند 77٪ بازار آمریکا را تسخیر کنند.

ریشه واژه تراکتور

تراکتور چیست؟ از تعداد دیفرانسیل تا انواع مدل ها
تراکتور 

تراکتور (به انگلیسی: Tractor) به معنی «کشنده» می‌باشد. این واژه اسم فاعل ساخته شده از واژه(Tratiox) به معنی کشش است. این کلمه به ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که جهت کشیدن یک بار یا یک وسیله بکار می‌روند. در واقع تراکتور وسیله‌ای است که برای تامین قدرت مورد نیاز جهت کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع مختلف تراکتور

دو چرخ متحرک
دو چرخ متحرک مجهز به پولوس قفل کن
چهار چرخ متحرک
چرخ زنجیری

سوخت تراکتور

tractor
tractor

گاز مایع (LPG) و پروپان هم از حمخت‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند، که البته نگهداری از تراکتورهایی که با این سوخت‌ها کار می‌کنند، عمل دشواری است.

طبقه‌بندی تراکتورها

1- تراکتورهای همه‌کاره، معمولی
2- تراکتور چرخ‌زنجیری‌
3- تراکتور شاسی‌بلند‌
4- تراکتور باغبانی
5- تراکتور چمن زنی
6- تراکتورهای حمل تنه درخت از جنگل
7- تراکتورهای بارکن یا بیل مکانیکی
8- تراکتور دستی، تیلر
9- انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک

کاربرد تراکتور

از تراکتور در بسیاری از کارهای کشاورزی مانند: شخم زدن، درو کردن، دندانه زدن، تسطیح، بذر افشانی، نرم کردن خاک، سم پاشی، بار کشی و... استفاده می‌شود.چنانچه تجهیزات لازم به یک تراکتور اضافه شود، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی، لودر و یا جرثقیل از آن استفاده شود.

نظر خود را درباره «تراکتور چیست و چه کاربردی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تراکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.