زمان مطالعه: 4 دقیقه
جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

نِئور واژه‌ایست مغولی که در در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی ریزد گفته می‌شود همچنین نئور یکی از دریاچه‌های محبوب اطراف استان است از

 

اردبیل-ardabil
اردبیل-ardabil

اردبیل-ardabil «اردبیل» یکی از کلان شهرهای شمال غربی کشور محسوب می‌شود که عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین شهرهای گردشگری را به خود اختصاص داده است. در این بخش جاذبه های گردشگری شهر اردبیل را ببینید.

شهر اردبیل
شهر اردبیل

شهر اردبیل

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

در گذشته‌های بسیار دور نام این شهر از دو واژه‌ی «آرتا» به معنای «مقدس» و «ویل» به معنای «شهر» شکل گرفته است و تا به امروزه این نام بر رو این شهر مقدس پابرجاست.

طبیعت منحصر بفرد و متنوع اردبیل نظیر کوه، آبشار، جنگل، رودخانه، دریاچه و وجود چشمه‌های آب گرم فراوان باعث شده است این شهر تبدیل به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در فصول گرم سال شود.

اردبیل علاوه بر داشتن جاذبه‌ طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی چون آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، خانه رضازاده‌ها و … است.

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل
جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

1- دریاچه شورابیل یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

یکی از عجایبی که در این کهن شهر قرار دارد، «دریاچه شورابیل» است. شورابیل تنها دریاچه‌ی داخل شهری ایران محسوب می‌شود که از محبوبیت فراوانی بین گردشگران برخوردار است.

قدیم‌ها به خاطر گل و لای کف دریاچه آبش جنبه درمانی داشت و مردم از آب آن برای التیام درد دست و پایشان استفاده می‌کردند اما با افزوده شدن آب شیرین به آن خاصیت درمانی‌اش هم کاسته شد.

tourist-attractions-in-ardabil
tourist-attractions-in-ardabil

2- آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

اگر می‌خواهید هنر دست معماران ایرانی را در تجسم گچ‌بری، خوشنویسی و کاشی‌کاری را در یک بنا و با هم ببینید، «آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی» را از دست ندهید.

این آرامگاه در یکی از میدان‌های شهر اردبیل به نام «میدان عالی‌قاپو» که یکی از مشهورترین مکان‌های گردشگری این شهر است، قرار دارد.

شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) به دلیل ارادتی که به شیخ صفی‌الدین (موسس فرقه‌ی صفویه) داشت، دستور به ساخت بخش‌های باشکوه‌تری را از این بنا را داد.

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل
جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

3-  آب گرم سرعین یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

درست در 25 کیلومتری اردبیل، یکی از جاذبه‌های معروف این شهر قرار دارد که شهرت و محبوبیتش باعث شده است هر ساله گردشگران زیادی به اردبیل سفر کنند، و آن جاذبه چیزی جزء آب گرم سرعین نیست.

سرعین به غیر از آب گرم، دارای دو استخر یا  آب سرد و آبی گازدار نیز در است که می‌توان از آب گازدارش نوشید. این استخرها در 5 کیلومتری سرعین قرار دارد و در مکانی به نام ویلا دره واقع شده که طبیعت و چشم اندازی فوق العاده دارد.

tourist-attractions-in-ardabil
tourist-attractions-in-ardabil

4- موزه چینی خانه اردبیل یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

یکی از باشکوه‌ترین بخش‌هایی که در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد، «موزه چینی خانه اردبیل» است که با 4 قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی این آرامگاه قرار دارد و طراح آن شیخ بهایی یکی از معروف‌ترین دانشمندان و مشاهیر دوران صفوی بوده است. آوازه‌ی این بنا به دلیل استحکام بالای آن است که در هنگام زلزله، مقاومت آن شهره‌ی خاص و عام شد.

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل
جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

5- مسجد جامع اردبیل یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

«مسجد جامع» یا «جمعه مسجد»، از جاذبه‌‌های گردشگری و مذهبی اردبیل با قدمتی متعلق به حکومت سلجوقیان است که در بخش شرقی و روی یک بلندی ساخته شده است.

بر اساس اسناد تاریخی در دوران پیش از اسلام، در این مکان آتشکده‌ای وجود داشته است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و احتمالا در قرن پنجم هجری قمری، روی ویرانه‌های آن بنای کهن، مسجد جمعه‌ی امروز اردبیل، ساخته شده است.

tourist-attractions-in-ardabil
tourist-attractions-in-ardabil

6- پل هفت چشمه یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

«پل هفت‌ چشمه»، از دیگر آثار باقی‌مانده‌ی تاریخی در شهرستان اردبیل است بر رودخانه‌ی «لیقو چای»، ساخته شده است. «کورپی قرمزی» و «پل داشکسن»، از دیگر نام‌های این سازه‌ی ارزشمند تاریخی است که در بین مردم شهرت دارد.

این پل با همت فراوان مردم اردبیل در سال 1374 هجری شمسی بازسازی و در سال 1348 به ثبت ملی رسید.

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل
جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

7- محوطه باستانی قلعه خسرو یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

در شمال غربی‌ترین بخش‌های شهر اردبیل و درست در 28 کیلومتری این شهر، منطقه‌ای باستانی به نام «منطقه‌ی باستانی قلعه خسرو» قرار دارد.

قلعه‌ خسرو، بر بلندای کوهی کم‌ارتفاع به نام «شوش داغی» قرار گرفته که آن کوه از سه طرف شمال، شمال غربی و شمال شرقی، توسط رود زیبای «قره سو»، احاطه شده است.

tourist-attractions-in-ardabil
tourist-attractions-in-ardabil

8- جنگل فندقلو یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

درست در 30 کیلومتری اردبیل، جنگلی رویایی و مملو از گیاهان بومی و نادر به نام «فندقلو» وجود دارد.

فندقلو در فصل تابستان میزبان توت فرنگی، سیب وحشی است، همچنین این جنگل در دل خود دارای چشمه‌ی آب گرمی‌ست که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

جاذبه های گردشگری شهر اردبیل
جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

9- خانه رضازاده یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

معماری ایرانی تلفیقی‌ست از تجمل و سادگی، بله باورش غیر ممکن است اما با دیدن «خانه رضازاده» به راحتی به این اصل خواهید رسید.

خانه رضازاده که در محله اوچدکان (یکی از محلات ششگانه) یکی از خانه‌های اعیانی دوران قاجار محسوب می‌شده و جزو آثار ملی قرار گرفته است.

بخش اعیانی ساختمان در دو طبقه به مساحت 640 متر مربع و پلان نعلی شکل ساخته شده که طبقه اول دارای دو اتاق گوشواره با یک راهروی میانی و نیز راهروی دیگر عمود بر آن است.

tourist-attractions-in-ardabil
tourist-attractions-in-ardabil

10- دریاچه نِئور یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل

«نِئور» نام دریاچه‌‌یست زیبا که در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و به سمت خلخال قرار دارد. این دریاچه بی شک تجسمی از ‌قطعه‌ی کوچک بهشت است که در مقابل دیدگان شما قرار دارد.

نِئور واژه‌ایست مغولی که در در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی ریزد گفته می‌شود همچنین نئور یکی از دریاچه‌های محبوب اطراف استان است از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که در فصل بهار یکی می‌شوند و دریاچه واحدی را به وجود می‎آورند.

نظر خود را درباره «جاذبه های گردشگری شهر اردبیل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاذبه های گردشگری شهر اردبیل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.