زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال

معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال

معرفی تیم های فوتبال  تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی فصل 51-50 فصلی...

معرفی تیم های فوتبال

 تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال
معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال


فصل 51-50 فصلی عجیب برای هواداران تاتنهام بود؛ تیمی که تازه از دسته دو راهی بالاترین سطح فوتبال جزیره شده بود و شاید برای فصل اول حضور در لیگ یک، سقوط نکردن می توانست هدف اصلی تیم باشد؛ تاتنهامی تا قبل از این فصل تنها دو بار فاتح جام حذفی شده بودند اما هرگز موفق نشده بودند در لیگ صدرنشین شوند. اما شرایط در این فصل متفاوت از همیشه بود و شرایط تیم در بازیهای خانگی متفاوت تر از بازیهای خارج خانه. لیلی وایتز( لقب تاتنهام) در بازیهای خارج از خانه تنها 8 برد، 8 تساوی و 5 شکست کسب کردند اما این تیم در خانه صاحب 17 برد شد و تنها 2 بار مساوی کرد و 2 بار هم تن به شکست داد. بدین ترتیب تاتنهام 60 امتیازی در پایان فصل منچستریونایتد 56 امتیازی را پشت سرگذاشت. در این مسابقات بلکپول(50)، نیوکاسل(49) و آرسنال(47 امتیاز) در رده های بعدی قرار گرفتند. قهرمان لیگ هم برای رسیدن به این عنوان 82 بار دروازه رقبا را گشود و در 42 بازی 44 بار شاهد فروریختن دروازه خود بود.

tottenham
tottenham

مخترع یک و دو در فوتبال

اولین قهرمانی تاتنهام در لیگ با مربیگری آرتور روو به دست آمد. هافبک وسط تیم های نورث فلیت یونایتد، چیشانت و تاتنهام  در روز اول سپتامبر 1906 در لندن متولد شد و مهم ترین بخش فوتبال خود را طی سالهای 1929 تا 1939 در تاتنهام سپری کرد. او که تنها یک بار برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت، از 1945 مربیگری را در تیم چلمزفورت سیتی آغاز کرد و پس از چهار سال راهی تاتنهام شد. تاتنهام دسته دویی در فصل 50-49 طی 42 مسابقه دسته 2 موفق شد 27 برد، 7 مساوی و 8 شکست به دست آورده و با 61 امتیاز و 81 گل زده بالاتر از شفیلدونزدی و شفیلندیونایتد 52 امتیازی راهی دسته اول شد. تنها یک فصل لازم بود تا تیم تازه وارد به دسته اول عنوان قهرمانی لیگ یک را نیز از آن خود سازد. عمده موفقیت های این تیم مدیون حرکتی بود که از تاتنهام پایه گذاشته شد و امروز با عنوان " یک و دو" شناخته می شود.

معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال
معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال

تاسیس یک باشگاه فوتبال توسط گروهی کریکت باز

اما تاتنهام در همان زمان هم تیمی پرسابقه محسوب می شد و در شمار قدیمی ترین تیمهای لیگ انگلیس. باشگاه با نام هاتسپرفوتبال کلوب در روز 5 سپتامبر 1882 متولد شد. رابرت باکی و دو تن از دوستانش سایر هم مدرسه ای های خود را گرد آوردند تا یک تیم فوتبال تشکیل دهند. همه آنها اعضای تیم کریکت هاتسپر بودند و می خواستند در ایام سرد سال که امکان بازی کریکت نبود در کنار هم فعالیت ورزشی داشته باشند. یک سال بعد این پسران که حالا فعالیت هایشان داشت جدی و جدی تر می شد از جان ریپشر معلم کتاب مقدس خود کمک خواستند و به این ترتیب مرد کلیسا به اولین رییس و خزانه دار باشگاه بدل شد. ریپشر کسی بود که در سالهای آغازین تاسیس باشگاه موجب ثبات آن شد و اولین زمین تمرین و مسابقه را برای این تیم تهیه کرد.

tottenham
tottenham

نامه ای که باعث تغییر نام باشگاه شد

در آوریل 1884 نامه ای که قرار بود برای باشگاه بیاید به شمال لندن رفت. دلیل این امر وجود تیمی همنام در آن بخش پایتخت بود. به این ترتیب برای جلویگری از تکرار چنین اشتباهاتی باشگاه نامی جدید برای خود برگزید و از آن زمان تاتنهام هاتسپر خوانده شد.  Spurs( مهمیز) لقبی بود که از آن پس با توجه به نام باشگاه در مورد این تیم مورد استفاده قرار گرفت و تا امروز هم کاربرد دارد.

آغاز عصر حرفه ای گری

در سال 1885 باشگاه سرانجام حرفه ای شد و در تابستان 1896 تیم در مسابقات لیگ جنوب شرکت کرد. در 1898 فرانک برتل اولین مربی تاریخ باشگاه شد و او بود که با جان کامرون قرار داد امضا کرد. یک سال بعد برتل تیم را ترک کرد و کامرون به مربی-بازیکن تیم بدل شد. کامرون بود که در سال 1901 مربی تیم در جام حذفی بود و تاتنهام با برتری(4-0) مقابل وست برومویچ راهی فینال شد. فینالی که در روز 20 آوریل برگزار می شد. دو دهه تا ساخته شدن ومبلی مانده بود و این فینال در حضور 110820 تماشاگر در استادیوم کریستال پالاس برگزار شد. جایی که سندی براون فوتبالیست اسکاتلندی تاتنهام دو گل دقایق 10 و 52 شفیلدیونایتد را در دقایق 23 و 51 جبران کرد .

معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال
معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال

شاهکاری از تاتنهام که هرگز تکرار نشد

تاتنهام یک هفته بعد در دیدار تکراری مقابل رقیب ایستاد. این بار مسابقه در حضور 20470 تماشاگر در ورزشگاه برندن پارک بولتون برگزار شد و تک گل نیمه اول حریف در دقایق 52، 76 و 87 توسط جان کامرون، تام اسمیت و سندی براون جبران شد و تیم برای نخستین بار باارزش ترین جام انگلیس را تصاحب کرد. این اولین و آخرین باری بود که تیمی که در لیگ انگلیس حضور نداشت قهرمان جام حذفی می شد..

از آن پس تاکنون تاتنهام موفق شد 7 بار دیگر فاتح جام حذفی انگلیس شود.

tottenham
tottenham

عصر طلایی نیکولسون

بیل نیکولسون یکی از بازیکنان تاتنهام در سال 1951 بود که با این تیم قهرمان دسته دوم شد و آن گاه قهرمانی دسته اول را نیز جشن گرفت. او از سال 1958 مربی تاتنهام شد و در سال 1961 بهترین سال را در تاریخ باشگاه رقم زد. در رقابت های لیگ تاتنهام به شکلی حیرت انگیز در خارج از خانه بیشتر از خانه صاحب برد شد و 16 برد از 31 برد خود را در خارج از خانه کسب کرد. به این ترتیب با 66 امتیاز و 115 گل زده در برابر 55 گل خورده، تیم با هشت امتیاز برتری نسبت به شفیلدونزدی قهرمان لیگ شد؛ عنوانی که برای آخرین بار در تاریخ تاتنهام به دست می آمد. اما تیم در همان فصل به فتوحات خود ادامه داد. در روز 6 می فینال جام حذفی در ومبلی برگزار شد و تاتنهام با دو گل بابی اسمیت و تری دایسون لستر را شکست داد و دبل کرد. اندکی بعد اسپرز جام خیریه را نیز فتح کرد و آن گاه در سال 1963 با برتری(5-1) مقابل اتلتیکو مادرید فاتح جام برندگان جام اروپا شد. با این عناوین و فتح جام حذفی در سالهای 62 و 67 و قهرمانی در لیگ کاپ( 71 و 73) نیکولسون به پرافتخارترین مربی تاریخ تاتنهام بدل شد.

 

اختصاصی آسمونی

 
نظر خود را درباره «معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های باشگاهی ؛ تاتنهام ، مخترع یک و دو در فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.