زمان مطالعه: 14 دقیقه
لاغری موضعی چیست

لاغری موضعی چیست

لاغری موضعی یکی از روش های لاغری برای افرادی است که معمولا از چاقی شکمی یا چربی ران و ... رنج می برند. ما در...
لاغری موضعی چیست
لاغری موضعی چیست


لاغری موضعی یکی از روش های لاغری برای افرادی است که معمولا از چاقی شکمی یا چربی ران و ... رنج می برند. ما در این مقاله از آسمونی به توضیح انواع روشهای لاغری موضعی از جمله کرایو لیپولیز ، مزوتراپی، لیپوساکشن و ... میپردازیم.

آیا شما از  ظاهر چربی های اضافی در نواحی بدن خود که از بین بردن آن ها برایتان مشکل است ناراحت هستید؟ همه ما دوست داریم بعضی نواحی خاص از بدن ما تغییر کند، بدون اینکه نیاز به انجام تمرین های حرکتی شدید وجود داشته باشد. حتی در صورت انجام فعالیت های ورزشی شدید، ممکن است ازبین بردن بعضی از چربی های جمع شده در نواحی مختلف بدن دشوار باشد.

درمان

با توجه به نیازهای خاص بیمار، جراح ممکن است یکی از روش های لاغری موضعی زیر را برای درمان مشکل بیمار مورد استفاده قرار دهد:

لیزر لیپولیز از روش های لاغری موضعی

لیزر لیپولیز که معمولاً به عنوان لیزر لیپو شناخته می شود، یک روش لیپوساکشن غیر تهاجمی برای لاغری موضعی است که برای رفع تجمع چربی مقاوم در نواحی مختلف بدن مثل جلو و داخل ران ها، پهلوها، و رفع غبغب استفاده می شود. این روش درمانی می تواند بطور موثر چربی مقاوم در برابر رژیم غذایی و تمرین های ورزشی را کاهش داده و از بین ببرد.

در این روش از لیزر برای ذوب کردن چربی نامطلوب در نواحی مختلف صورت و بدن استفاده می شود. به این ترتیب، بدن می تواند از طریق سیستم متابولیسم خود چربی ذوب شده را سوزانده و دفع کند. علاوه بر این، فرد معالج می تواند از طریق فرآیند آسپیراسیون که یک نوع خاص از مکش است، بخش بیشتری از این چربی را از محل درمان خارج کند.

لیزر لیپولیز به عنوان یک روش جراحی با حداقل سطح تهاجم طبقه بندی می شود. برای این درمان جراح ناحیه تحت درمان را به صورت موضعی بی حس کرده و یک شکاف کوچک در آن ایجاد می کند. لیزر لیپولیز یک روش درمانی برای کاهش وزن نیست و نمی تواند برای افراد دچار اضافه وزن، مناسب باشد. در واقع بهتر است از این روش برای رفع نواحی خاص تجمع چربی مقاوم در بدن استفاده شود.

نتایج این روش درمانی می تواند منجر به بهبود تناسب ظاهر اجزای بدن در کوتاه مدت شده و با استفاده از این روش می توان از کبودی و ورم که از عوارض جانبی روش های درمانی تهاجمی تر هستند، اجتناب کرد. لیزر لیپولیز فقط برای رفع 500 میلی لیتر چربی مناسب می باشد و به همین خاطر برای از بین بردن مقادیر بیشتر چربی لازم است از روش لیپوساکشن استفاده شود.

 طول درمان لیزر لیپولیز

ناحیه تحت درمان با استفاده از مواد مخصوص به صورت موضعی بی حس می شود. پس از بی حس شدن این ناحیه، یک شکاف کوچک در پوست وارد و برای ذوب کردن سلول های چربی مورد استفاده قرار می گیرد.

سلول های چربی ذوب شده در این حالت در ادامه بطور طبیعی توسط بدن دفع می شوند. امروزه به بیماران پیشنهاد می شود برای سرعت بخشیدن به این فرآیند و بهبود نتایج ایجاد شده، از لیپوساکشن برای خارج کردن بافت چربی از محل استفاده شود. این روش درمانی به حدود 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.

topical-weight-loss
topical-weight-loss


ریکاوری لیزر لیپولیز

پس از درمان احتمالاً لازم است بیمار برای یک ساعت یا بیشتر استراحت نماید، اما شروع فعالیت های عادی پس از یک روز امکان پذیر است. برای مدت 1 تا 2 هفته پس از درمان بهتر است از انجام فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب گردد.

نتایج لیزر لیپولیز

بلافاصله پس از درمان، بیمار با مقداری کاهش وزن و سفت شدن پوست مواجه خواهد شد، اما نتایج نهایی حاصل از این روش درمانی به تدریج در طول چند هفته با ادامه یافتن فرآیند کار بدن و دفع طبیعی چربی ذوب شده قابل مشاهده خواهد بود.

عوارض لیزر لیپولیز

به خاطر مواد بی حسی، این روش درمانی نباید دردناک باشد. پس از درمان بیمار با مقداری ورم، کبودی یا ناراحتی محدود برای چند روز مواجه خواهد شد.

مزوتراپی از روش های لاغری موضعی

مزوتراپی یک روش درمانی است که در آن از تعداد زیادی تزریق های بسیار کوچک برای کاهش چربی ناخواسته و سلولیت و نیز بهبود وضعیت و ساختار پوست استفاده می شود. مایع تزریق شده در این حالت ترکیبی از ویتامین ها، آمینو اسیدها و داروهای مفید است که چند میلی متر زیر پوست به منظور تجزیه سلول های چربی تزریق می شود. این روش درمانی بطور خاص برای درمان سلولیت مفید است، اما همچنین می تواند بافت چربی جمع شده در ناحیه شکم، ران ها، چانه، و پهلو را حداقل نماید. مزوتراپی به حدود 30 تا 45 دقیقه زمان با توجه به اندازه ناحیه تحت درمان نیاز دارد و معمولاً این درمان برای دستیابی به بهترین نتایج باید چند جلسه تکرار شود.

طول درمان مزوتراپی

مزوتراپی شامل تزریق های متعدد زیر سطح پوست با استفاده از سوزن های بسیار ریز است. این روش درمانی می تواند به بهبود چرخش خون، جایگزینی ویتامین های از دست رفته، مواد معدنی و آمینو اسیدها، یا افزایش سطح اسید هیالورونیک کمک موثر نماید. هر جلسه درمانی به حدود 10 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد و معمولاً بدون درد است.

در صورتی که شما هنگام استفاده از این روش احساس ناراحتی داشتید، پزشک می تواند از مواد مخصوص جهت بی حسی موضعی قبل از شروع درمان برای بیمار استفاده نماید. تزریق های مورد نیاز در این حالت هر دو هفته یک بار برای 2 تا 3 جلسه درمانی ادامه پیدا می کند. به هر حال بعضی افراد ممکن است به جلسات درمانی بیشتر برای دستیابی به نتایج مورد نظر نیاز داشته باشند. بعد از جلسات درمانی لازم است از یک برنامه نگهداری برای هر 2 تا 3 ماه یکبار استفاده شود.

ریکاوری مزوتراپی

افراد می توانند فعالیت های عادی خود را بلافاصله پس از درمان مزوتراپی شروع نماید.

عوارض مزوتراپی

تزریق های ریز مورد استفاده در این روش درمانی حداقل ناراحتی را برای بیمار به همراه دارد. عوارض جانبی احتمالی در این حالت می تواند شامل مقداری کبودی یا ورم محدود باشد که این شرایط معمولاً با گذشت یک روز از بین می رود. بعضی افراد ممکن است به این روش درمانی واکنش آلرژیک نشان دهند، هر چند این شرایط به ندرت در افراد مشاهده می شود.

لاغری موضعی چیست
لاغری موضعی چیست


لیپوساکشن از روش های لاغری موضعی (لیپوماتیک)

لیپوساکشن (لیپوماتیک) یک روش درمانی برای کاهش سریع وزن در درمان لاغری موضعی  نیست، بلکه این روش به منظور اصلاح و بهبود ظاهر بدن طراحی شده و بطور خاص برای افرادی مناسب است که وزن مناسب داشته باشند، اما نواحی مختلف بدن آنها دچار تجمع چربی شده و این چربی نسبت به رژیم غذایی و تمرین های ورزشی از خود مقاومت نشان می دهد.

جراحی لیپوساکشن قدیمی تحت بی هوشی عمومی انجام می شود و نیازمند دوره طولانی ریکاوری است. به هر حال، امروزه روش های جدید لیپوساکشن همچون عمل لیپوماتیک  طراحی شده که می تواند با بی حسی موضعی بر روی بیمار انجام شود و نیاز به دوره استراحت کوتاه تر دارد. سایز و نوع فشردگی پوشش شما و هزینه لیپوماتیک نیز در جلسه مشاوره برای شما تعیین می‌شود.

در واقع قیمت لیپوماتیک به تعداد محل‌های درمان شده بستگی دارد. قیمت عمل لیپوماتیک در زمان مشاوره مورد بحث قرار خواهد گرفت. در پیکرتراشی با لیپوماتیک با لرزش اینفراسونیک و با استفاده از یک کانول مخصوص به آرامی چربی‌های بدن برداشته می‌شود، بدون اینکه محل تحت درمان عمل لیپوماتیک بسوزد یا بریده شود و همچنین در هنگام برخورد به بافت‌های غیر چربی دستگاه از کار باز می‌ایستد.

در این روش زخم در هنگام برداشتن چربی‌ها کاهش می‌یابد. همچنین عوارض لاغری با لیپوماتیک از سایر روش ها کمتر میباشد. مانند تمامی عمل‌های زیبایی دیگر، قیمت لیپوساکشن نیز توسط بیمه پوشش داده نمی شود.

روش درمان لیپوساکشن

در طول درمان لیپو ساکشن برای لاغری موضعی، شکاف های 5 میلی متری کوچک در اطراف ناحیه تحت درمان ایجاد شده و یک لوله مکش تو خالی (که به آن کانولا گفته می شود) به شکاف وارد شده و زیر پوست حرکت داده می شود. به این ترتیب سلول های چربی تجزیه شده و بافت چربی به صورت دستی با یک سرنگ بزرگ یا با استفاده از یک پمپ مکش از محل خارج می شود.

به این ترتیب، در این روش درمانی لایه رویی پوست اتصال خود را با بافت پیوندی و عضلات زیرین در طول درمان حفظ می کند و یک لایه نازک از چربی در زیر پوست به منظور جلوگیری از ایجاد فرو رفتگی یا برآمدگی پس از لیپوساکشن، باقی می ماند.

ریکاوری لیپوساکشن

پس از درمان، ناحیه مورد نظر دردناک می شود و مقداری کبودی و ورم در آن ایجاد می گردد. با توجه به حجم ناحیه تحت درمان، بیمار احتمالاً به 5 تا 7 روز زمان برای ریکاوری نیاز دارد.

انواع لیپوساکشن

با پیشرفت و توسعه روش لیپوساکشن، انواع مختلفی از آن امروزه معرفی شده و برای افراد بیمار استفاده می شود. این روش ها شامل لیپوساکشن تورمی و لیپو پلاستی با کمک امواج مافوق صوت است. در لیپوساکشن تورمی یک مایع مخصوص به بافت های چربی قبل از لیپوساکشن آنها تزریق می شود و به این ترتیب خارج کردن چربی از محل ساده شده، خون ریزی کمتر و ناراحتی بیمار حداقل می شود.

topical-weight-loss
topical-weight-loss


در لیپو پلاستی با کمک امواج مافوق صوت از پرتوهای انرژی مافوق صوت برای تجزیه سلول های چربی و خارج کردن ساده تر آنها از محل تجمع استفاده می شود. در صورت استفاده از خدمات یک فرد متخصص، فرد معالج می تواند تمام انتخاب های درمانی قابل استفاده برای انجام این کار را برای شما توضیح دهد.

عوارض لیپوساکشن

مقداری فشار، حرکت، و سوزش ممکن است در طول فرآیند لیپوساکشن  در لاغری موضعی و در هنگام خروج چربی از بدن احساس شود، اما به ندرت این شرایط دردناک است. کبودی، ورم و خارج شدن مایع به رنگ خون از زخم ها ممکن است برای چند روز پس از درمان در بیمار مشاهده شود.

عوارض جانبی بسیار نادر در این حالت شامل عفونت، ایجاد ظاهر نا مناسب، بی حسی یا وارد شدن آسیب به عصب در محل درمان می باشد. توجه داشته باشید نتایج بدست آمده از این روش درمانی در لاغری موضعی با استفاده از رژیم غذایی مناسب و انجام تمرین های ورزشی می توانند برای تمام عمر دائمی و ماندگار باشند.

کرایولیپولیز از روش های لاغری موضعی

کرایولیپولیز یک روش درمانی است که در آن از یک فرآیند خنک کننده هدفمند با یک ابزار مکش خاص استفاده می شود. این فرآیند می تواند دمای ناحیه تحت درمان را تا منفی 60 درجه سانتیگراد کاهش دهد. مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می دهند سلول های چربی نمی توانند از این دما جان سالم به در ببرند و بنابراین این روش درمانی می تواند بطور موثر سلول های چربی جمع شده در زیر پوست را با منجمد کردن آنها نابود نماید.

مزیت این تکنولوژی در اینست که بر سلول های دیگر تاثیری نداشته و فقط سلول های چربی را منجمد کرده و از بین می برد. در طول فرآیند درمان، سلول های چربی به بلور یخ تبدیل شده و می میرند. به این ترتیب بدن می تواند بطور طبیعی آنها را دفع نماید. در طول چند ماه بعد، سلول های چربی مرده به تدریج از بدن دفع می شوند و ظاهر جدید در بدن ایجاد می گردد.

روش درمان کرایولیپولیز

پزشک و بیمار برای شروع درمان ابتدا نواحی خاص بدن که نیاز به لیپوساکشن دارند را انتخاب می نمایند. سپس پزشک دستگاه را بر روی بدن بیمار قرار می دهد. این ابزار می تواند ناحیه تحت درمان را به سمت خود کشیده و بین دو صفحه خنک کننده قرار دهد. احساس بیمار در این حالت شبیه احساس کشیدگی و فشار می باشد و به این ترتیب می توان مطمئن شد بافت هدف به مقدار موثر سرد می شود. در حدود یک ساعت بعد، با توجه به نیازهای بیمار، درمان کامل می شود.

با شروع روند سرد کردن پس از گذشت چند دقیقه، بیمار فشار و سرمای شدید در ناحیه مورد نظر احساس میکند. اما این احساس به سرعت با تکمیل درمان از بین خواهد رفت. درمان بیمار با استفاده از این روش می تواند به حدود یک تا دو ساعت زمان نیاز داشته باشد. معمولاً بیمار می تواند کاهش قابل توجه در چربی بدن خود را پس از یک جلسه درمان مشاهده نماید، اما با جلسات درمانی اضافی، این نتایج بهتر نیز خواهد شد.

عوارض کرایولیپولیز

کرایو لیپولیز یک روش درمانی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا برای از بین بردن چربی های جمع شده در ناحیه پهلو و شکم است. نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه بی خطر و موثر بودن این روش درمانی را ثابت می کند. معمولاً، این روش درمانی به حداقل استراحت پس از درمان نیاز دارد و بیمار ممکن است با مقداری ناراحتی یا درد محدود پس از درمان مواجه شود.

عوارض جانبی این روش درمانی شامل قرمز شدن پوست، کبودی، ورم، ناراحتی در هنگام لمس، گرفتگی، خارش، سوزش، و بی حسی است. بی حسی ایجاد شده در این شرایط می تواند برای چند هفته پس از درمان ادامه داشته باشد.

ریکاوری کرایولیپولیز

این روش درمانی کاملاً غیر جراحی است، بنابراین معمولاً بیمار می تواند بلافاصله فعالیت های عادی خود را پس از درمان شروع نماید. بعضی از بیماران در این حالت با قرمزی، کبودی محدود، سوزش، بی حسی یا ناراحتی در نواحی تحت درمان مواجه می شوند، اما این علائم موقت هستند و با گذشت زمان بطور کامل بر طرف می شوند. در اکثر مواقع، بیمار می تواند پس از تکمیل جلسه درمان به محل کار خود باز گردد.

نتایج کرایولیپولیز

هر یک از جلسات درمانی کرایو لیپولیز می تواند کاهش قابل توجه چربی در ناحیه تحت درمان را به همراه داشته باشد و این کاهش بین 20 تا 40 درصد است. پس از اینکه درمان اولیه کامل شد، بیمار می تواند از جلسات درمانی اضافی برای کاهش بیشتر چربی و ایجاد ظاهر مطلوب تر نیز استفاده نماید. بعضی افراد بیمار ممکن است حتی پس از یک جلسه درمان نیز بطور کامل به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند. به این ترتیب شما می توانید با پزشک معالج خود در ارتباط با یک برنامه درمانی مناسب صحبت و مشورت نمایید.

بیمار احتمالاً ایجاد تغییرات در وضعیت خود را با گذشت سه هفته پس از درمان مشاهده می کند و دستیابی به بهترین نتایج درمان معمولاً با گذشت دو ماه امکان پذیر است. به هر حال، بدن به دفع سلول های چربی و بهبود شرایط برای چهار تا شش ماه پس از درمان ادامه خواهد داد. هنگامی که از روش کرایو لیپولیز برای کاهش سلول های چربی استفاده می شود، سلول های چربی آسیب دیده بطور دائم حذف می گردند. به این ترتیب تا زمانی که فرد وزن مناسب خود را با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش حفظ کند، نتایج بلند مدت درمان می بایست ماندگار باشند.

لاغری موضعی چیست
لاغری موضعی چیست


کویتیشن از روش های لاغری موضعی

دستگاه کویتیشن لاغری (لاغری با اولترا سوند) یک تکنولوژی خارج کردن چربی از بدن بدون نیاز به بی حسی، ایجاد شکاف، ناراحتی، و استراحت است و می تواند یک روش درمانی جایگزین بی خطر برای لیپوساکشن  در لاغری موضعی باشد. نتایج این روش درمانی با کاهش سریع سلول های چربی همراه است.

کویتیشن لاغری یک روند طبیعی است که در آن از امواج مافوق صوت (اولترا سوند) دارای فرکانس کوتاه استفاده می شود. این امواج می توانند حباب هایی در مایع سلول های چربی ایجاد نمایند. این حباب ها به تدریج بزرگ شده و با رسیدن به یک اندازه مشخص، می ترکند. انرژی آزاد شده در این حالت به شکل گرما است و می تواند فشار مشخصی را به سلول چربی وارد کند. با توجه به اینکه سلول های چربی از نظر ساختاری امکان تحمل کردن لرزش ایجاد شده در کویتیشن را ندارند، تاثیر ناشی از کویتیشن با تجزیه ساده سلول های چربی بدون وارد شدن آسیب به رگ ها، بافت عصبی و عضلانی همراه است.

روش درمان کویتیشن

پس از تخریب سلول های چربی، این سلول ها به شکل تری گلیسرید در مایع میان بافتی موجود بین سلول ها آزاد می شود. در این محل این سلول ها به صورت گلیسیرین مصرف شده و اسیدهای چرب آن آزاد می شود. در حقیقت محلول مایع گلیسیرین توسط سیستم چرخش خون جذب می شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین اسیدهای چرب آزادی که حل نمی شوند به کبد منتقل شده و به عنوان اسید های چرب آزاد شده از مواد غذایی پردازش می شود.

این روش درمانی برای لاغری موضعی و لاغری شکم با قرار دادن یک لایه ژل بر روی محل درمان شروع می شود. سپس دسته دستگاه به صورت چرخشی بر روی پوست حرکت داده و انرژی مافوق صوت از آن خارج می شود. این روش درمانی نیاز به بی حسی ندارد. اکثر بیماران این روش درمانی را بدون درد و راحت توصیف کرده اند. به هر حال، در این حالت ممکن است مقداری ناراحتی به خاطر لرزش پخش شده از داخل بدن برای بیمار ایجاد شود، اما این لرزش مضر نیست و به محض فاصله گردن دسته دستگاه از بدن قطع می شود.

علاوه بر این بیمار ممکن است با مقداری گرما در طول درمان مواجه شود و صداهای خاص بشنود. در صورتی که احساس گرما افزایش زیاد پیدا کرد، بلافاصله از فرد معالج بخواهید مقدار بیشتری ژل مافوق صوت بر روی محل تحت درمان قرار دهد. معمولاً به افراد بیمار پیشنهاد می شود از یک دوره درمان برای دستیابی به نتایج بهینه استفاده شود. معمولاً تعداد دفعات درمان مورد نیاز برابر با 6 جلسه است که در طول یک هفته انجام می شود.

عوارض کویتیشن

پس از درمان ممکن است نیاز بیمار به دستشویی رفتن افزایش پیدا کند. در این زمان به بیمار توصیه می شود به مقدار زیاد آب بنوشد تا به این ترتیب به دفع سلول های چربی از بدن برای لاغری شکم و پهلو کمک نماید. با توجه به اینکه روش کویتیشن بدون درد، بی خطر و غیر تهاجمی است، عوارض جانبی آن در موارد نادر در افراد بیمار مشاهده می شود.

کرایولیپولیز یک روش لاغری موضعی است که چربی‌های مقاوم ناحیه‌های شکم، پهلو، ران و پشت بدن را با موفقیت از بین می‌برد. این درمان سلول‌های چربی را متلاشی می‌کند تا ناحیه‌های انتخابی لاغر شود. لاغری با کرایولیپولیز تعداد سلول‌های چربی یک ناحیه مشخص را کاهش می‌دهد و با پیکرتراشی و بهبود شکل آن بخش اعتماد به نفس را نیز ارتقاء می‌دهد.

هایفوتراپی (درمان با امواج مافوق صوت متمرکز با شدت بالا) روشی غیرجراحی برای لاغری و کاهش چربی است. هایفو لاغری چربی اضافی را با تکنولوژی اولتراسوند متمرکز با شدت بالا برای همیشه از بین می‌برد. تکنولوژی هایفو انرژی اولتراسوند متمرکز را به موضع درمان می‌رساند و به این ترتیب ناحیه مورد نظر به طور مستقیم و به روشی موثر لاغر می‌شود.

درمان رادیوفرکوئنسی یا آر اف (RF) یک روش درمان غیر تهاجمی است که برای تغییر شکل لایه‌های زیر سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از یک دستگاه پیشرفته که به‌طور خاص برای از بین بردن بافت‌های چربی اضافی در بدن مردان و زنان طراحی شده استفاده می‌گردد با لاغری با آر اف می‌توان سلولیت را نیز تحت درمان قرار داد.

در لاغری موضعی با ار اف از امواج رادیوفرکوئنسی برای گرم کردن بافت‌ها و تغییر شکل آن‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب برخلاف روش‌های لاغری تهاجمی که عمدتاً بر لایه‌های سطحی پوست تاثیر می‌گذراند، امواج رادیوفرکوئنسی عمدتاً بر لایه‌های عمیق‌تر پوست همچون درم تاثیر گذاشته و بر لایه‌های بالای پوست همچون اپیدرم تاثیر خاص ندارند.

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «لاغری موضعی چیست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره لاغری موضعی چیست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.