زمان مطالعه: 3 دقیقه
بلیچینگ دندان چیست؟ سفید کننده قوی دندان ها

بلیچینگ دندان چیست؟ سفید کننده قوی دندان ها

بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن دندان ها است. اگر می خواهید با بلیچینگ دندان بیشتر آشنا شوید این بخش...
دندان
دندان


بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن دندان ها است. اگر می خواهید با بلیچینگ دندان بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که به معرفی بلیچینگ دندان می پردازیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

دندان‌ها بخش بسیار مهم و حساس در بدن هستند تا آنجاکه یکی از مهمترین جنبه‌های زیبایی صورت به شمار می‌آیند. مهمترین نکته در مورد دندان‌ها تمیز بودن میان آن‌ها و سفید بودن سطح دندان است.

پودر‌های شیمیایی بسیاری تا به حال وارد بازار شده اند که توانایی بلیچینگ دندان را دارند، اما باید عواقب آن‌ها را نیز پذیرفت.

در سال‌های اخیر هم محصولات زیادی برای بلیچینگ دندان (سفیدکردن) در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ها ارائه می‌شود که غلظتی کمتر از ده درصد دارند و به علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

نوید ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه بطور کلی یکی از نارضایتی های مردم و بیماران از رنگ دندانهایشان است، بیان کرد: علی رغم تصور اغلب مردم از رنگ طبیعی دندان که سفید قلمداد می شود، باید گفت طیف رنگ طبیعی دندان از سفید شروع شده و تا قهوه ای است.

وی افزود:رنگ دندان به عوامل ژنتیکی، محیط رشد و نمو کودکان و آب آشامیدنی منطقه محل زندگی از نوزادی تا سنین 8 تا 9 سالگی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه یک سری از نیازهای درمانی که در حیطه دندانپزشکی مورد پرسش مراجعه کنندگان قرار می گیرد، درخواست سفید کردن دندانهایشان است؛ تصریح کرد: این نیاز با بررسی و معاینه و لحاظ برخی ملاحظات تشخیصی-درمانی، در موارد بسیاری قابلیت اجرا دارد.

بلیچینگ دندان چیست؟ سفید کننده قوی دندان ها
بلیچینگ دندان چیست؟ سفید کننده قوی دندان ها


بلیچینگ دندان مشروط بر نداشتن مشکلات پاتولوژیک

برای سفید کردن دندان‌ها که در اصطلاح پزشکی به بلیچینگ دندان معروف است از یک ماده مؤثر سفید کننده که بر روی مینای دندان عوارض سوء و مخرب نداشته باشد استفاده می شود و روشهای مصرف این ماده بر روی دندان باعث تغییراتی در روشهای درمانی آن شده است.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی در خصوص علاقه اکثر مردم به سفید کردن دندان‌های خود عنوان کرد: فقط مواردی از زردی دندان‌ها را می توان سفید کرد که دندان‌ها مشکلات پاتولوژیک یا تکاملی نداشته باشند.

وی افزود: در برخی از نقاط یا نواحی رنگ پریده بر روی سطح دندان که به دلیل مشکلات ساختاری در مراحل تشکیل دندان بوجود آمده است یا نشان دهنده مراحل اولیه پوسیدگی دندانی است  یا نواحی رنگی به دلایل مشکلات و شرایط حین رشد بیمار،  از این روش درمانی نمی توان بهره برد.

ناصری با اشاره به اینکه دو روش کلی برای بلیچینگ دندان وجود دارد اظهار کرد: در روش اول بیمار می‌تواند در منزل بعد از قالب گیری توسط دندانپزشک و درست کردن قالبهایی متناسب با قوس فکی و آموزش نحوه استفاده آن، ماده مؤثر را درون قالب قرار داده و بر روی دندان‌ها به مدت معینی در طول روز قرار دهد.

وی ادامه داد: این روش بین یک تا چهار هفته و بطور میانگین سه هفته طول می کشد و پس از طی این مدت، دندان‌ها درجاتی سفیدتر می شوند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی بلیچینگ دندان در مطب را به عنوان روش دوم معرفی کرد و گفت: در مطب دانپزشک با انواع دستگاههای تاباننده نور بر روی ماده مؤثر سفید کننده که حاوی گیرنده های نوری است عمل سفید کردن دندان‌ها را انجام می دهد.

به گفته وی این گیرنده های نوری که فعالیت ماده مؤثر سفید کننده را تسریع می کنند، یا در طول موج حدود 470 نانومتر هستند که با دستگاههای مولد نور آبی رنگ انجام می شود که در حدود یک تا دو ساعت طول می کشد یا با استفاده از نور لیزر و در طول موج 940 یا 980 نانومتر انجام می شود که زمانی در حدود 30 دقیقه به طول می انجامد و پس از اتمام درمان، دندان‌ها درجاتی سفیدتر می شوند.

ناصری تصریح کرد: نوع دیگر بلیچینگ دندان در مطب، بدون کاربرد دستگاههای مولد نور یا لیزر است که صرفاً ماده مؤثر سفید کننده پس از آماده سازی، بر روی دندان‌ها قرار گرفته و در مدت زمان کمتر از یک ساعت، اثر سفیدکنندگی خود را اعمال می نماید.

وی اظهار کرد: در روشهای بلیچینگ دندان در مطب، ممکن است نیازبه تکرار درمان در یک یا چند جلسه دیگر باشد و در همان جلسه اول نتیجه مطلوب حاصل نشود.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: در روش بلیچینگ دندان در مطب، حتماً تمامی بافتهای نرم دهانی مانند لثه ها، زبان، مخاط لب و گونه باید توسط مواد خاصی پوشانده شود تا از بروز سوختگی شیمیایی آنها جلوگیری به عمل آید.

tooth-bleaching
tooth-bleaching


معایب و مزایای بلیچینگ دندان را بشناسید

شاید مهم‌ترین مزیت استفاده از این نوع درمان‌ها ارتقای زیبایی فرد در هنگام لبخند و در برخی افراد افزایش اعتماد به نفس آنها در روابط اجتماعی است، اما جالب است بدانید که سفید کردن دندان‌ها با معایب و عوارض جانبی نیز می‌تواند همراه باشد.

ناصری با اشاره به اینکه بلیچینگ دندان و تغییر رنگ دندان ماندگار نیست، بیان کرد: بعد از مدتی، رنگ دندان به رنگ اولیه آن نزدیک می شود که می تواند باعث بروز تحریکات عصب دندان و افزایش حساسیت در دندان‌ها شود.

به گفته وی عادات غذایی بیمار از جمله مصرف مواد غذایی رنگی نظیر چای، قهوه، نوشابه های رنگی، استعمال دخانیات و عدم رعایت دقیق بهداشت دهانی می تواند عامل زودتر از دست دادن نتایج درمان سفید کردن دندان‌ها باشد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بلیچینگ دندان چیست؟ سفید کننده قوی دندان ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بلیچینگ دندان چیست؟ سفید کننده قوی دندان ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.