زمان مطالعه: 6 دقیقه
سامانه طوبی تشکل های دینی

سامانه طوبی تشکل های دینی

بالاخره بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب ها سامانه طوبی (بانک اطلاعات تشکل های دینی و مراکز فرهنگی) شروع به...

بالاخره بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب ها سامانه طوبی (بانک اطلاعات تشکل های دینی و مراکز فرهنگی) شروع به کار کرد و تشکل های دینی از این پس می توانند به صورت الکترونیکی و کاملا مکانیزه نسبت به ثبت اطلاعات و دریافت مجوز فعالیت خود اقدام کنند.برای آشنایی بیشتر با چند و چون فعالیت و کارکرد سامانه طوبی با کورس کلانتری مدیر سیستم مرکزی این سامانه گفتگویی انجام داده ایم که از نظر می گذرانید.

سامانه طوبی تشکل های دینی

سامانه طوبی تشکل های دینی

 

سامانه طوبی دقیقا از چه زمانی راه اندازی شد؟ چه روندی طی شد تا بدین جا رسیدید؟

سامانه طوبی از روز دوشنبه مورخ 6/2/95 ساعت 8 صبح رسما در سراسر کشور جهت ورود اطلاعات و ثبت تشکل های دینی راه اندازی شد و طی ابلاغیه شماره 9 سامانه طوبی به کلیه استان های کشور اطلاع‌رسانی گردید و تذکرات لازم جهت استفاده هرچه مطلوبتر از آن داده شد لازم به ذکر است که با توجه به حجم عظیم تشکل های دینی سه گانه (انجمن های اسلامی، هیئات مذهبی و کانون های فرهنگی و تبلیغی) و قشر تاثیرگذار مداحان اهل بیت (ع) و شاعران آئینی در سراسر کشور فعلا فقط اجازه ثبت و ورود اطلاعات به دو تشکل انجمن های اسلامی و کانون های فرهنگی و تبلیغی و همچنین قشر تاثیرگذار مداحان اهل بیت (ع) و شاعران آئینی داده شده است و هیئات مذهبی پس از نهایی شدن و اتمام کار صدور مجوز تشکل های یاد شده و مداحان و شاعران عزیز طی ابلاغیه جداگانه امکان ثبت و ورود اطلاعات برایشان باز خواهد شد. این مسئله به دو دلیل انجام شده است اولا با توجه به حجم بالای هیئات مذهبی در سراسر کشور اگر تمامی تشکل ها بخواهند همزمان وارد سیستم شده و ثبت نام کنند قاعدتا سرعت بسیار پایین خواهد آمد و عده زیادی از این تشکل ها یا به زحمت افتاده یا اصلا امکان ثبت نام را پیدا نخواهند کرد.

tooba-tdm-ido

tooba-tdm-ido

 

دلیل دوم به لحاظ محدودیت نیروی انسانی در سطح ادارات کل استان و شهرستان های تابعه است که اگر بخواهد برای پاسخگویی و راستی آزمایی اطلاعات وارد شده در سیستم اقدام کند ارباب رجوع به زحمت خواهد افتاد و زمان زیادی را در شلوغی ادارات کل استان و شهرستان های تابعه تلف خواهد کرد از این رو دسته بندی ذکر شده انجام شد که این موضوع راحت تر اجرایی شود. در مورد تاریخچه راه اندازی این سامانه هم باید بگویم رویکرد بهره گیری از فنآوری های نو بخصوص نرم افزارها در سازمان تبلیغات اسلامی از نیمه دوم دهه هشتاد به طرز چشمگیری سرعت گرفت و در همین راستا ادارات کلی که به نحوی می توانستند فعالیت های خود را مکانیزه کنند به این فکر افتادند که با به کارگیری این فناوری ها در نیل به اهداف و ماموریت های خود می توانند موفق تر باشند. اداره کل دفتر تشکل های دینی و مراکز فرهنگی که یکی از ادارات کل معاونت امور فرهنگی و تبلیغ محسوب می‌شود از سال 1380 به صورت رسمی توانست تشکل های دینی خود را به صورت نیمه مکانیزه ثبت و شناسایی کند و در این راستا با به روز رسانی و طراحی سامانه ای جدید که هم اکنون به صورت رسمی جهت ورود اطلاعات در سطح کشور آماده بهره برداری شده است توانسته راه خود را در رسیدن به اهداف میان مدت و بلند مدت هموارتر کند.

کارکرد این سامانه چیست؟ سامانه طوبی با چه هدفی راه اندازی شد؟

آسمونی : سامانه طوبی یا همان بانک اطلاعات تشکل های دینی و مراکز فرهنگی با هدف شناسایی، ثبت، ساماندهی، نظارت و ارزیابی و در نهایت صدور مجوز فعالیت تشکل های دینی سه گانه که همان انجمن های اسلامی، هیئات مذهبی و کانون های فرهنگی تبلیغی بوده و همچنین قشر تاثیرگذار مداحان اهل بیت (ع) و شاعران آئینی راه اندازی شد. پس از برگزاری جلسات آموزشی سامانه طوبی در مرداد ماه و شهریور ماه 94 نقطه نظرات و اشکالاتی که در مراحل تست به نظر رسیده بود را بررسی مجدد، و تغییراتی را که در چهارچوب سیاست های اداره کل بود در سامانه ایجاد کردیم پس از آن مجددا فرصتی دو ماهه را به استان ها و کاربرهای خود دادیم تا مجددا نسبت به بررسی و تست تغییرات اعمال شده اقدام کنند و در صورتی که خطا یا ایرادی مشاهده شد گزارشد نمایند که مجددا برخی از اشکالاتی که بیشتر جنبه سیستمی داشت و خطاهای معمول برنامه های نرم افزاری بود شناسایی و نسبت به رفع آن ها توسط شرکت طرف قرارداد اقدام شد.

اینطور که ما اطلاع پیدا کردیم سامانه طوبی به صورت کاملا هوشمند و مکانیزه عمل می‌کند اگر امکان دارد در این خصوص نیز توضیحاتی را بفرمایید.

بله مقصود ما از هوشمند و مکانیزه عمل کردن سامانه طوبی این است که تمامی کنترل ها در خصوص ثبت نام افراد از طریق سیستم خودبخود چک شده و مواردی که با سیاست ها و آئین نامه های اداره کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی جهت ثبت و شناسایی تشکل های دینی مغایرت دارد سیستم اجازه ثبت و تشکیل پرونده را نخواهد داد از جمله داشتن چندین سمت متعدد در یک تشکل، بکارگیری یک روحانی یا یک مداح مشخص برای بیش از پنج هیئت مذهبی، تعدد ثبت و تشکیل پرونده توسط یک شخص در یک نوع تشکل یعنی شخصی مثلا همزمان سه هیئت مذهبی ثبت کند سامانه در این گونه موارد و سایر موارد دیگری که تعدد آن زیاد است هوشمند سازی شده و این امکان را به صورت خودکار از کاربران خود می گیرد و دیگر نیازی هم به این موضوع نیست که آئین نامه ها یا سیاست های خرد و کلان ابلاغی با اعمال سلیقه های شخصی در هر استان یا ادارات تابعه ی آن دستخوش تغییرات شود.

سامانه طوبی تشکل های دینی

سامانه طوبی تشکل های دینی

 

از همه مهمتر بخش اساسنامه تشکل های دینی است که کاملا هوشمند سازی شده و در ثبت نام ها علاوه بر کنترل هایی که در بالا ذکر شد خودبخود در غربالگری و دسته بندی هر گروه از تشکل ها به تشکل عادی، محوری و شاخص اقدام کرده و شرایطی را برای احراز آن در نظر گرفته است که قابل دسترسی توسط کاربران یا مدیران میانی سیستم نیست این در بخش هوشمند سازی سامانه طوبی بود در بخش مکانیزه بودن این سامانه نیز باید گفت که از اولین مراجعه ای که یک تشکل برای تشکیل پرونده و ثبت خود می خواهد انجام دهد از طریق سامانه طوبی و اینترنتی خواهد بود تا زمانی که مجوز فعالیت او که آخرین مرحله است تماما از طریق سامانه انجام شده و تشکل به جای مراجعات متعدد به سازمان های تبلیغات اسلامی استان یا شهرستان های تابعه آن از طریق خود سیستم کار را پیگیری کرده و فقط یک یا شاید دو بار می بایست به سازمان مراجعه کند آن هم برای ارائه مدارک و درنوبت بعدی جهت دریافت کارت مجوز فعالیت خود خواهد بود. از این رو این سامانه کاملا مکانیزه بوده و از بسیاری هزینه ها، اتلاف وقت ارباب رجوع و از همه مهمتر در راستای تکریم ارباب رجوع خواهد بود.  

چه توصیه ای به کارشناسان تشکلهای دینی در استانها برای کار با این سامانه دارید؟

به گزارش آسمونی : قبل از شروع به کار ابلاغیه شماره 4 سامانه طوبی که شامل پک آموزشی سامانه است و از همه مهمتر شیوه نامه اجرایی سامانه طوبی را حتما به دقت مطالعه بفرمایند. مدیران سیستم استانی حتما یوزر و پسورد های شهرستان ها را ایجاد و تحویل نفرات مشخص در شهرستان ها کنند که این افراد در سطح هر شهرستان مسئولیت اصلی سامانه را به عهده خواهند داشت. ادارات کل استان ابزار و ادوات لازم را تا جایی که امکان دارد در کوتاهترین زمان در اختیار واحدهای مربوطه قرار دهند که خلل و توقفی در مراحل اجرایی ثبت و ورود اطلاعات ایجاد نشود. ابلاغیه شماره 9 سامانه طوبی را به دقت مطالعه بفرمایند تا حتما بندهای آن به طور کامل اجرا شود. ضمنا در پایان به همه استان های کشور اعلام می‌کنم که برابر ابلاغیه شماره 8 سامانه طوبی هر یک از استان ها که نیاز به حضور اینجانب به‌عنوان مدیر سیستم مرکزی سامانه طوبی در آن استان دارند با اداره کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی عطف به ابلاغیه شماره 8 سامانه طوبی مکاتبه کنند تا ضمن هماهنگی در اولین فرصت به آن استان جهت کمک به همکاران محترم مراجعه کنیم.

برای ورود به سامانه طوبی تشکل های دینی از لینک زیر استفاده نمائید:

http://tooba.tdm-ido.ir/

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سامانه طوبی تشکل های دینی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سامانه طوبی تشکل های دینی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.