تونی تورک؛ از جنگ جهانی تا جام جهانی

در بیرون ورزشگاه « مرکور اشپیل آره نا» تیم فورتونا دوسلدورف، مجسمه ای برنزی از فوتبالیستی دیده می شود که روی سکویی بلند، به میله ای تکیه داده است. میله ای به شکل عدد یک که هم نشان دهنده شماره این بازیکن هست و هم یادآور تیر دروازه. مجسمه ای از تونی تورک، چهره ای که مرد شماره یک آلمانها در « معجزه برن» بود. متولد 19 ژانویه 1919 و درگذشته به تاریخ 11 می 1984.

تونی تورک
تونی تورک

تورک در جنگ جهانی دوم سرباز بود و چیزی نمانده بود جان خودش را از دست بدهد. اما کلاهی که داشت، مانع از برخورد ترکش های ناشی از انفجار به سرش بود و جان او نجات پیدا کرد.

کمتر دروازه بانی را می توان دید که در یک بازی مهم، اشتباهی مرگبار کند؛ با این حال از او به عنوان چهره ای حماسه ساز یاد شود. حال اگر چنین اشتباهی در فینال جام جهانی اتفاق بیفتد، کمتر کسی می تواند از آن دروازه بان به نیکی یاد کند. اما شرایط برای سنگربان آلمانها متفاوت بود.

در دقیقه 8 بازی فینال جام جهانی 1954 او تمام تلاش خود را کرد تا اجازه ندهد پاس رو به عقب هم تیمی اش « ورنر کوهل مایر» از خط بگذرد و کرنر شود. او موفق شد اما نتوانست توپ را به صورت کامل مهار کند و همین توپ، ثانیه هایی بعد، گل دوم مجارهای جادویی را وارد دروازه ژرمن ها کرد.

پیش از این اشتباه، تورک بدون اشتباه تو جام جهانی درخشیده بود. مخصوصا تو بازی یک چهارم نهایی آلمان مقابل یوگسلاوی در زمانی که آلمان با یک گل پیش بود و یوگسلاوها دروازه مانشافت رو به توپ بسته بودند. ولی تورک تا پایان بازی دروازه خودش را بسته نگه داشت.

در فینال هم کسی روی آلمان حسابی باز نکرده بود و همه مطمئن بودند که مجارهای جادویی- بهترین تیم تاریخ فوتبال- قهرمان جام می شوند. اما قرار بود تونی تورک بعد از گل دوم مجارستان، 82 دقیقه بدون اشتباه کار کند. یک بار آخرین دقایق مسابقه و در لحظاتی که مجارها صاحب موقعیتی تک به تک شده بودند، او شجاعانه از دروازه بیرون اومد. برخورد شدید زانوی مهاجم مجار به پیشانی خودش را تحمل کرد و به بازی برگشت؛ بدون این که درمان خاصی روی سرش انجام شود و سرانجام شاهد بود که آلمان چه طوری با بازگشتی حیرت انگیز، از باخت(2-0)، برد(3-2) بسازد.

مهار یک شوت سرضرب در دقیقه 90 این حماسه را تکمیل کرد و آلمان شکست خورده در جنگ جهانی دوم، کمتر از یک دهه بعد، به فرمانروای فوتبال جهان تبدیل شد. همین کافی بود که نقش آفرینان این حماسه را جاودانه سازد.

و چه کسی مهمتر از دروازه بان 35 ساله ژرمن ها؟

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سنگربانی که آلمان شکست خورده را قهرمان جهان کرد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سنگربانی که آلمان شکست خورده را قهرمان جهان کرد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.