زمان مطالعه: 2 دقیقه
بحران ظروف یکبار مصرف

بحران ظروف یکبار مصرف

مصرف بي رويه پلاستيك به ويژه در دو دهه اخير همگام با رشد صنعت و تكنولوژي به دليل فرآيند برگشت پذيري آهسته و...

افزایش مصرف در ماه محرم و صفر

به گفته برخی فعالان محیط زیستی مصرف ظروف یکبار مصرف در ایام محرم و صفر تا دو برابر افزایش می یابد از این رو از هیات های مذهبی خواستند تا از ظروف یکبار مصرف تجدید پذیر در مساجد و تکایا استفاده کنند.
اگر در شهر تهران 20 هزار هیات عزاداری ثبت شده باشد و هر کدام از آنها 10 شب اول محرم حدود هزار پرس غذا توزیع کنند، فقط در شهر تهران در این مدت حدود 200 میلیون ظرف یکبار مصرف استفاده می شود که اگر هیات های ثبت نشده و توزیغ نذری در منازل را هم در نظر بگیریم آمار استفاده از این ظروف تا چندین برابر افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که اگراستفاده از کیسه های پلاستیکی نیز به این میزان مصرف ظروف پلاستیکی اضافه شود رقمی درخورتامل به دست می آید که این موضوع توجه مسوولان را می طلبد.

علاوه بر روند طولانی مدت برگشت پلاستیک به طبیعت، این مواد دارای خطرات و معضلات بهداشتی و سلامتی نیز برای انسان است به طوری که تماس مستقیم آن با مواد غذایی گرم منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی خطرناکی خواهد شد که در تماس با مواد غذایی در بدن انسان باعث بروز بسیاری از بیماری ها با علائمی از قبیل خستگی عضلانی، تحریک سیستم عصبی و غیره می شوند. از آنجایی که تاثیرات مخرب این مواد  در بدن به صورت تجمعی می باشد در دراز مدت می توانند عامل بروز بسیار از سرطان ها باشند.ظروف پلاستیکی به علت اینکه از مشتقات نفتی هستند، ساختار مولکولی آنها به گونه ای است که در دماهای پائیز از 30 درجه نیز می توانند وارد مواد غذایی شوند که در دراز مدت این مواد شیمیایی باعث کاهش مصونیت بدن در برابر انواع میکروبها و بیماری ها  می شود.

the-way-of-dealing-with-the-crisis-once-containers
the-way-of-dealing-with-the-crisis-once-containers

 نقش دولت در کاهش مصرف

هرچند توجه به رویکرد و راهکارهای فرهنگی نقش بسزایی در زمینه کاهش مصرف پلاستیک خواهد داشت ولی می بایست توجه کرد که اساسا بدون اتخاذ سیاست های کلان و همکاری و هماهنگی کلیه بخش های دولتی، خصوصی و سازمانهای مردم نهاد این امر عملا چندان نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. امروزه بسیاری از کشورها با اتخاذ سیاستهای ممنوعیت مصرف پلاستیک برای صنایع گام های مؤثری در این مسیر برداشته اند به گونه ای که حتی در کشورهایی نظیر امارات، مصرف کیسه های نایلونی و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از چرخه عرضه کالا حذف و ممنوع شده است و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز نظیر کانادا اقدامات مشابهی صورت گرفته است و یا حداقل برنامه ها و قوانین به سمتی حرکت کرده اند که کاربرد  این گونه مواد را در سبد خانوار به حداقل برسانند. اما در خصوص ضرورت فرهنگسازی، بی تردید بر هیچکس پوشیده نیست که همواره تقاضا، عرضه را به همراه خواهد داشت. در صورتی که نهادهای فرهنگی مثل رسانه و سازمانهای غیردولتی که با سطوح جامعه در تماس مستقیم هستند وارد عمل شوند و هزینه های گزاف سلامتی و زیست محیطی کاربرد مواد پلاستیکی را برای مردم بازگو کنند، این روند با سرعت بیشتری به نتیجه خواهد رسید.

راه هایی هر چند ساده برای کاهش مصرف:

از کیف کمک بگیرید

 اگر کیف‌های نازک و بزرگ را با خود به خرید ببرید می‌توانید به جای کیسه از آنها استفاده کنید. البته از کیف‌های نایلون یا پلی‌استر استفاده نکنید چون آنها هم پلاستیکی هستند. کیف پارچه‌ای بهترین گزینه است.

ظروف یک‌بار مصرف را کنار بگذارید

استفاده از قاشق و چنگال و ظروف یک بار مصرف باعث تولید حجم زیادی از زباله می‌شود. اگر قاشق و چنگال فلزی در محیط کارتان نیست یا در رستوران مورد علاقه‌تان پیدا نمی‌شود، سعی کنید آنها را از خانه ببرید و درجلسات و ادارات، بجای رومیزی‌ها و ظروف یکبار مصرف، از رومیزی‌ها و ظروف قابل شستشو استفاده کنید.

به نی نه بگویید

یکی از آسان‌ترین راه‌ها این است که از گرفتن نی خودداری کنیم. به پیش‌خدمت رستوران بگویید شما به نی احتیاج ندارید و اگر تلفنی سفارش می‌دهید هم می‌توانید تاکید کنید برایتان نی نیاورند.

همچنین بخوانید:

تفکیک و بازیافت زباله

نظر خود را درباره «بحران ظروف یکبار مصرف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بحران ظروف یکبار مصرف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.