زمان مطالعه: 2 دقیقه
تئودور هرتزل ، پدر صهیونیسم سیاسی

تئودور هرتزل ، پدر صهیونیسم سیاسی

صهیونیسم سیاسی جنبش صهیونیسم حاصل تفکرات قومی است که خود را یک دین جهانی معرفی میکنند و هدفشان استقرار همه...

teodor-hetrzel
teodor-hetrzel

صهیونیسم سیاسی

جنبش صهیونیسم حاصل تفکرات قومی است که خود را یک دین جهانی معرفی میکنند و هدفشان استقرار همه یهودیان جهان در سرزمین فلسطین است تا در این کشور اشغال شده برای خود یک دولت یهودی تشکیل دهند.این قوم روزگاری در ذلتی که خودشان برای سرنوشت خود رقم زده بودند منتظر “ماشیح” بودند تا نجات دهنده آنها از حقارت باشد .
اما ناگهان همه اعتقاداتشان را زیر پا گذاشتند و تصمیم گرفتند بدون حضور “ماشیح” سرافرازی را برای خود بوجود بیاوردند و این تصمیم آغاز کنار گذاشتن تفکرات دینی و بنیانگذاری ایده سکولاری صهیونیسم شد.اصطلاح صهیونیسم اولین بار در سال 1893 توسط ناتان برمبام “Nathan Birmbaum” معرفی شد. اما تئودور هرتزلبه عنوان بنیانگذار ایدئولوژی صهیونیستی ، زمانی که کتاب خود را با عنوان ” دولت یهود ، The Jewish State” در سال 1896 منتشر کرد، به رسمیت شناخته شد.او ادعا میکرد ایجاد یک دولت یهودی برای درمان احساسات آنتی سمیتیزم در جهان لازم است.

hertzell
hertzell

بیوگرافی تئودور هرتزل

بنیامین زیب بن ژاکوب هرتزل که به اختصار به او تئودور هرتزل می‌گویند، دوم مه 1860 در شهر بوداپست به‌دنیا آمد. وی دومین فرزند خانواده‌‌ای تاجر ثروتمند و یهودی بود که اصالتا اهل صربستان بودند و از اتباع آلمانی‌ زبان امپراتوری اتریش مجارستان محسوب می‌شدند. مادر او بیشتر طرفدار امانیسم آلمانی بود تا شریعت یهود و همین مساله باعث شده بود هرتزل تا جوانی علاقه‌‌ای به آیین یهود نداشته باشد و در نتیجه به عنوان یک آلمانی سکولار و مخالف سنت یهود و به گفته‌‌ آموس الون به‌عنوان یک آتئیست در سال 1878 همراه خانواده‌اش به وین مهاجرت کرد و برای تحصیل در رشته حقوق وارد دانشگاه شد و به عضویت حزب “بورشن شافت” که انگیزه‌های ناسیونال- لیبرالی داشت درآمد و پس از مدتی روزنامه‌نگاری در وین و سالتسبرگ به نمایشنامه‌نویسی در پاریس روی آورد.
مهم‏ترین ویژگی هرتزل اندیشه صهیونیستی وی با رویکرد سیاسی است که از وی یک شخصیت برجسته صهیونیستی در تاریخ تفکر صهیونیست ساخته است.

hetzl teodor
hetzl teodor

فعالیت‏های سیاسی هرتزل برای تحقق ایده صهیونیسم

هرتزل گام نخست فعالیت سیاسی خود را در سفر به قسطنطنیه (1896) آغاز کرد و موفق شد با امپراتوری عثمانی دیداری داشته باشد. در این دیدار، طرح خود را تسلیم امپراتوری کرد و در قبال واگذاری فلسطین به یهودیان، متعهد شد که یهودیان کمک مالی به دولت عثمانی داشته باشند. اما به دلیل آنکه امپراتوری با این درخواست مخالفت کرد، پیشنهاد کرد دولت یهودی تحت نظر دولت عثمانی تأسیس شود.در سال 1897 به منظور انتشار ایده صهیونیستی خود اقدام به انتشار هفته ‏نامه «دای ولت» کرد تا از این مسیر بتواند به معرفی تفکر صهیونیستی بپردازد.
اما بارزترین فعالیت سیاسی وی را می‏توان همان تشکیل کنگره صهیونیستی با حضور نمایندگان یهودی از اقصا نقاط جهان دانست. این کنگره که در سال 1897 و در شهر بازل سوئیس به ریاست هرتزل آغاز به کار کرد، توانست برنامه جنبش صهیونیستی را بر مبنای این اهداف تدوین کند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تئودور هرتزل ، پدر صهیونیسم سیاسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تئودور هرتزل ، پدر صهیونیسم سیاسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.