زمان مطالعه: 2 دقیقه
نام مبارک 12 امام به ترتیب

نام مبارک 12 امام به ترتیب

دوازده امام جانشینان معنوی و سیاسی پیامبر اسلام، حضرت محمد، در مذهب شیعه دوازده امامی هستند.

دوازده امام بعد از حضرت محمد (ص) به میان مردم آمدند تا به تبلیغ دین اسلام بپردازند. این باور شامل علویان سوریه و ترکیه نیز می‌گردد. اگر به مطالب مذهبی، اعتقادی و اسلامی علاقه دارید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که در این مطلب به معرفی 12 امام شیعیان می پردازیم.

تاریخ اعتقاد به دوازده امام

بنابر اصول شیعه، جانشین محمد انسان معصومی است که نه فقط با عدالت بر جامعه حکومت می‌کند، بلکه قانون الهی را حفظ و معنای تأویلی آن را بیان می‌کند. گفتار و کردار پیامبر و ائمه راهنما و الگویی برای جامعه‌اند تا از آن پیروی کنند؛ در نتیجه آنان باید از گناه و اشتباه به‌ دور باشند (عصمت) و براساس دستور الهی، یا نص، از طریق پیامبر برگزیده شوند.

بنابر نظر شیعیان اثنی عشری امام به وسیلهٔ عقل، خرد الهی، مأخذ روح پیامبران و امامان است و به آن‌ها دانشی محرمانه به نام حکمت می‌دهد. گرچه امام دریافت‌کنندهٔ وحی نیست، اما ارتباط نزدیکی با الله دارد که از آن طریق، خدا او را راهنمایی می‌کند و امام هم به نوبهٔ خود مردم را راهنمایی می‌کند. همچنین متون مقدس نزد امام او را راهنمایی می‌کنند. امامت یا باور به راهنمایی الهی، باور بنیادین شاخه‌های اثنی‌عشری و اسماعیلی شیعه بوده، مبتنی بر این مفهوم است که خداوند بشریت را بدون دسترسی به راهنمایی الهی رها نمی‌کند.

نام مبارک ۱۲ امام به ترتیب
نام مبارک ۱۲ امام به ترتیب

بنابر نظر شیعهٔ دوازده امامی، در هر عصری همواره امامی هست که متصدی همهٔ امور آیین و شریعت در جامعهٔ مسلمان است. در نظر شیعیان دوازده امامی و صوفیان علی اولین امام و جانشین محمد است و فرزندان وی از نسل فاطمه زهرا (دختر پیامبر) امامان بعدی هستند. هر امام پسر امام قبلی است، جز حسین بن علی که برادر حسن است. آخرین امام حجت بن الحسن، کسی است که توسط شیعیان هنوز زنده پنداشته می‌شود و به اعتقاد آنان در غیبت است و سرانجام روزی برای ایجاد عدل در جهان بازخواهد گشت. همچنین بنا بر باور شیعیان دوازده امامی و علوی، از پیش در حدیث دوازده خلیفه وجود امامان دوازده‌گانه پیش‌گویی شده‌است. همچنین بنا بر باور اهل تشیع تمامی امامان — به جز امام آخر که در غیبت به سر می‌برد — به شکل غیرطبیعی درگذشته‌اند.

امامان دوازده‌گانه همچنین در تصوف نقش مهمی ایفا می‌کنند و به عنوان سرپرستان معنوی اسلام به حساب می‌آیند؛ چنانکه اغلب سلسله‌ها (زنجیره‌های معنوی) به یکی از این امامان منتهی می‌شود.

اسامی دوازده امام شیعه به ترتیب

  1. امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع)
  2. امام حسن بن علی ملقب به مجتبی (ع)
  3. امام حسین بن علی سیدالشهداء (ع)
  4. امام علی بن الحسین ملقب به زین العابدین (ع)
  5. امام محمّد بن علی معروف به باقر العلوم (ع)
  6. امام جعفر بن محمد معروف به صادق (ع)
  7. امام موسی بن جعفر ملقب به کاظم (ع)
  8. امام علی بن موسی الرضا (ع)
  9. امام محمد بن علی معروف به جواد (ع)
  10. امام علی بن محمد معروف به هادی (ع)
  11. امام حسن بن علی معروف به عسکری (ع)
  12. امام محمد بن حسن معروف به حجت و مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)
نظر خود را درباره «نام مبارک 12 امام به ترتیب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نام مبارک 12 امام به ترتیب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.