زمان مطالعه: 2 دقیقه
عجیب ترین جنجال داوری در المپیک

عجیب ترین جنجال داوری در المپیک

دو تیم اتریش و پرو در حالی در مرحله یک چهارم نهایی المپیک، رو در روی هم قرار گرفتند كه هر دو تیم در بازی قبل خودشان پیروز شده بودند و برنده این مسابقه به نیمه

اختصاصی آسمونی

نوشته از مهدی زارعی

برگزاری یک مسابقه بدون تماشاگر، با وجود تمام بدی های خود، یک حُسن دارد؛ دیگر کسی نمی تواند اتفاقات داخل میدان یا اشتباهات داوری را به فشار تماشاگرها نسبت دهد. اتفاقی که بارها و بارها در فوتبال رخ داده و تماشاگرها باعث شدند که حتی سرنوشت یک مسابقه یا یک تورنمنت به کلی تغییر کند.

از اولین نمونه های تاثیر تماشاگرا در سرنوشت یک مسابقه، در روز 8 آگوست 1936 و در حضور 5000 تماشگر استادیوم «هرتاپلاتز» برلین رخ داد.

دو تیم اتریش و پرو در حالی در مرحله یک چهارم نهایی المپیک، رو در روی هم قرار گرفتند که هر دو تیم در بازی قبل خودشان پیروز شده بودند و برنده این مسابقه به نیمه نهایی المپیک می رفت. در وقت قانونی، مسابقه ای جذاب انجام و بدون هیچ حاشیه ای، هیجان را به سکوها برد.

مسابقه با دو گل از سوی اتریشی‌ها آغاز شد. امّا پرو با دو گل دقایق 76 و 81 بازی را به تساوی کشاند تا مسابقه به وقت های اضافی کشیده شود.

اما در وقت اضافی «تورالف کریستیانسن» داور نروژی مسابقه دست به کاری بی سابقه زد! وقتی پرو به اولین گل خود در وقت های اضافی رسید، کریستیانسن آن گل رو مردود کرد. با این حال لحظاتی بعد، تماشاگرای پرویی از شدت هیجان به مرز انفجار رسیدند؛ زیرا پرو باز هم گل زد. اما عکس العمل داور نروژی چه بود؟! باز هم مردود اعلام کردن گل!

با این تصمیم، تماشاگرای پرویی عصبی تر از هر زمان دیگه ای شدند. ولی هنوز اتفاقات مهمتری باقی مانده بود. پرو باز هم به گل رسید. دیگر کسی تصور نمی کرد که داور جرات کنه و این گل را هم قبول نکنه. ولی کریستیانسن هت تریک کرد و برای سومین بار پیاپی، از اعلام گل به سود نماینده آمریکای جنوبی خودداری نمود.

f12
f12

هواداران پرویی دیگر طاقت نیاوردند. آنها از شدت عصبانیت به داخل زمین ریختند و مدتی طول کشید تا بازی به شرایط عادی برگردد.

بالاخره بازی از سر گرفته شد و پرو در دقیقه 117 صاحب گل شد. باز هم تماشاگرها نگران بودند که تصمیم داور چیست؟ اما این بار دیگر داور مخالفتی با گل پرو نداشت و این تیم در آستانه صعود قرار گرفت. دو دقیقه بعد، پرو باز هم گل  زد تا با نتیجه (4-2) به نیمه نهایی صعود کنه. امّا اتریشی‌ها به اتفاقات رخ داده در مسابقه معترض بودند.

آنها می گفتند شرایط در کنار زمین غیرعادی بوده است و همین مساله تاثیر خودش را، در بازی و داوری هم نشان داده است.

کمیته برگزاری بازی‌ها اعتراض اتریشی ها را بررسی کرد  و  دستور داد که مسابقه دو روز بعد تکرار شود. دلیل تکرار بازی هم، هجوم تماشاگرها به داخل زمین بود.

 امّا پرویی‌ها شدیداً معترض بودند. مسابقه به سه روز بعد و یازدهم آگوست موکول شد. امّا پرو نه تنها در این مسابقه شرکت نکرد، بلکه تمام کاروان این کشور به نشانه اعتراض از المپیک برلین کنار کشیدند. حاشیه های بازی دو تیم پرو و اتریش کم کم به یک اختلاف قاره ای تبدیل شده بود. به طوری که کلمبیا هم در حمایت از پرو از المپیک بیرون آمد(!) . سایر کشورهای آمریکای جنوبی هم حمایت خودشان را از پرو اعلام کردند. «میشل داسو» یکی از اعضای کمیته ملّی المپیک پرو درباره المپیک برلین، گفت «ما در بین ورزشکاران اروپا جوانمردی ندیدیم. ما فقط گروهی تاجر در المپیک دیدیم!»

چند روز بعد، اتریش به فینال رسید و حریف ایتالیایی شد که با جنجال آمریکا را شکست داده بود!

***

سه دهه بعد وقتی در جام جهانی 1966، اختلافات تیمهای اروپایی و آمریکایی به اوج خود رسید، کسی ماجراهای المپیک برلین را به خاطر نداشت. اما چیزی در اصل ماجرا تغییر نکرده بود. طرفداران تیمهای دو قاره، به شدت با هم مشکل داشتن. هربار بازیها در اروپا بود، آمریکایی ها اعتقاد داشتند که حق آنها خورده میشه و در هنگام میزبانی قاره آمریکا در تورنمنتها، این اروپایی ها بودند که به شرایط بازیها معترض بودند. دیدگاهی که حتی امروز هم از بین نرفته است.

نظر خود را درباره «عجیب ترین جنجال داوری در المپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره عجیب ترین جنجال داوری در المپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.