زمان مطالعه: 3 دقیقه
شرم گیخون؛ ماجرای کسل کننده ترین دیدار فوتبال

شرم گیخون؛ ماجرای کسل کننده ترین دیدار فوتبال

زمانی که قرعه کشی رقابتهای جام جهانی 1982 انجام شد و دو تیم آلمان و اتریش، با یکدیگر همگروه شدند، طرفداران دو تیم ناچار شدند باری دیگر، شاهد دیدار تکراری دو تی

اختصاصی آسمونی

نوشته از مهدی زارعی

زمانی که قرعه کشی رقابتهای جام جهانی 1982 انجام شد و دو تیم آلمان و اتریش، با یکدیگر همگروه شدند، طرفداران دو تیم ناچار شدند باری دیگر، شاهد دیدار تکراری دو تیم باشند. آلمان و اتریش، در مرحله مقدماتی، دو بار با یکدیگر مسابقه دادند و آلمان در کشور خود(2-0) برد و در خانه اتریش هم (3-1) به پیروزی دست یافت. اکنون قرار بود که دیدار سوم دو تیم در مرحله گروهی جام جهانی در گیخونِ اسپانیا برگزار شود.

مسابقه دو تیم در روز آخر مرحله گروهی برگزار می شد و با توجه به حضور شیلی و الجزایر در این گروه، به نظر می آمد که صعود هر دو نماینده اروپایی تا قبل از مسابقه آنها با یکدیگر قطعی شود. اما همه می دانستند که سوابق سیاسی دو کشور، این نبرد را حساس تر از یک دیدار معمولی می کند.

قبل از آن، آلمان و اتریش سه بار در جام جهانی به مصاف هم رفته بودند که آلمان یک بار در مسابقه رده بندی جام جهانی 1934 و یک بار هم در نیمه نهایی 1954 برنده شده بود. در آن نیمه نهایی، آلمان ها تا تونستند گل زدند و 6 بار دروازه رقیب را باز کردند.

اما انتقام اتریشی ها در سال 1978 انجام شد. جایی که آلمان در صورت بردن اتریش، در جمع چهار تیم برتر جام قرار می گرفت؛ اما اتریش که پیشاپیش حذفش قطعی شده بود، فقط با انگیزه ناکام کردن آلمان به میدان اومد و با برتری(3-2) مقابل ژرمنها، دشمن خود را از مسابقات جام جهانی حذف کرد.



***

هر چند در ابتدا به نظر نمی رسید که مسابقه مهمی بین دو تیم برگزار شود، اما وقتی آلمان در روز ابتدایی جام، ناباورانه(2-1) مقابل الجزایر گمنام تن به شکست داد، شرایط گروه کاملا تغییر کرد. الجزایر یک شبه به تیم محبوب هواداران تبدیل شد و بسیاری امید داشتند که این تیم راهی مرحله بعد شود.

حتی وقتی الجزایر مقابل اتریش، بازی دوم خود را باخت، باز هم خیلی ها به صعود این تیم امید داشتند. زیرا بازی آخر الجزایر مقابل ضعیف ترین تیم گروه- شیلی- بود.

در این شرایط کسی کاری به این نکته نداشت که بازی الجزایر و شیلی قبل از مسابقه آلمان و اتریش برگزار می شود و دو تیم اروپایی با آگاهی از نتیجه رقبای خود، می توانند در استادیوم« ال مولینون» گیخون به مصاف هم بروند.

بالاخره بازی الجزایر و شیلی با برتری(3-2) نماینده آفریقا به پایان رسید و حالا آلمان حتما باید اتریش را شکست می داد. حتی یک مساوی باعث حذف آلمان- قهرمان اروپا- می شد و اتریش هم اگر با 2 گل از آلمان می باخت، حتی موفق به صعود به دور بعد هم نمی شد!

ساعت 17:15 روز 25 ژوئن 1982 مسابقه دو تیم شروع شد و فقط بعد از گذشت 10 دقیقه از شروع بازی، هورست هروبش، گل اول بازی را برای آلمان به ثمر رسوند. حالا با این نتیجه آلمان صدرنشین گروه می شد و طبیعی بود دیگر ریسک نکند و مسابقه را مدیریت کند.

از طرف دیگر، اتریش هم با وجود باخت(1-0) باز هم صعود می کرد و آن تیم هم نمی خواست ریسک کرده و گل دوم رو خورده تا شانس صعود را از دست بدهد.

پس از آن، 41 هزار تماشاگر حاضر در استادیوم، هر چه منتظر حملات دو تیم ماندند، چیزی ندیدند.

گویا دو تیم هماهنگ کرده اند که مسابقه را با همین نتیجه به پایان برسانند. خشم تماشاگرها لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر شد و در دقیقه 66 وقتی کارل هاینز رومنیگه تعویض شد و جای خود را به لوتهار ماتئوس داد، صحنه ماندگار بازی رقم خورد. تصویری از تماشاگرهایی که اسکناس هایی از جیب خود در آورده بودند و به رومنیگه و بازیکنان دو تیم نشان می دادند.

آن مسابقه (1-0) تموم شد و الجزایر- نماینده شایسته آفریقا- حذف شد. کسی توجهی به قوانین نادرست فیفا در برگزاری مسابقات نکرد. هواداران آلمانی اسم بازی را « پیمان عدم تجاوز گیخون» گذاشتند؛ الجزایری ها آن بازی رو« فضیحة خیخون» نامیدند. خیلی ها اسم مسابقه را « آنشلوس» گذاشتند که یادآور معاهده سیاسی آلمان و اتریش در زمان هیتلر بود و بالاخره این بازی در سراسر دنیا به« شرم گیخون» معروف شد.

هواداران کاری به قوانین اشتباه و سوابق سیاسی کشورها نداشتند. آنها اتفاقات داخل زمین را می دیدند و به همین خاطر، هرگز دو تیم آلمان و اتریش را نبخشیدند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شرم گیخون؛ ماجرای کسل کننده ترین دیدار فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شرم گیخون؛ ماجرای کسل کننده ترین دیدار فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.