زمان مطالعه: 7 دقیقه
آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز

آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز

آسمان زرد کم عمق فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی و نویسندگی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال...

آسمان زرد کم عمق فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی و نویسندگی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال 1391 است. آسمونی در این مقاله به معرفی فیلم آسمان زرد کم عمق و همچنین نقد فیلم آسمان زرد کم عمق می پردازد.

خلاصه داستان فیلم آسمان زرد کم عمق

زوج جوانی در مدتی کوتاه، لحظات زندگی گذشته‌شان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی حال‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز
آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز

بازیگران فیلم آسمان زرد کم عمق

  • ترانه علیدوستی

  • صابر ابر

  • سحر دولتشاهی

  • سعید چنگیزیان

  • حمیدرضا آذرنگ

جوایز فیلم آسمان زرد کم عمق

در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران، در سال 1392، فیلم آسمان زرد کم عمق جوایز زیر را دریافت کرد:

  • دریافت جایزه بهترین تدوین توسط بهرام دهقانی.

  • دریافت جایزه بهترین دستاورد فنی توسط امیر حسین حداد برای طراحی صحنه و لباس.

  • دریافت جایزه بهترین موسیقی متن توسط حسین علیزاده

    the-shallow-yellow-sky
    the-shallow-yellow-sky

نقد فیلم آسمان زرد کم عمق

«آسمان زرد کم عمق» آخرین ساخته بهرام توکلی فیلمی خوب است اما این خوب بودن به معنای دوست داشتنی بودن نیست. به عبارتی، شاید بتوان گفت که «آسمان ...» به طرزی دوست نداشتنی خوب است، فیلم فضایی منفی و تاریک دارد، اما کارگردان برای ترسیم این تاریکی متوسل به المان خاصی جز محتوا و گنجاندن نمادها و کلیدها نشده است، هرچه اتفاق می افتد در درون خود فیلم است و چیزی خارج از این دایره جنبه ی تأثیرگذاری فیلم را تقویت نمی کند.

فیلم، با ورود زوجی جوان (غزل و مهران) با بازی ترانه علیدوستی و صابر ابر به خانه ای بسیار قدیمی و متروکه آغاز می شود. این زوج قرار است خانه را برای آمدن صاحبش که روزهای پایانی عمر را سپری می کند آماده کنند. در ابتدا، همه چیز عادی و معمولی به نظر می رسد. حرف های زوج معمولی است و شوخی های شان تا حدودی مفرح و خنده دار، اما به مرور بحث ها پیچیده تر شده و به واشکافی گذشته می پردازند و بعد صدای مهران، در جایگاه راوی، گذشته و اتفاق تلخی را که برای غزل افتاده است تشریح می کند و با تأکید بر این مهم که زن مدت ها در بیمارستان روانی بستری بوده است به تدریج، حالات روانی و غیرعادی غزل خود را به منصه ظهور می گذراند و مخاطب با داستانی پیچیده و در عین حال بسیار تلخ رو به رو می گردد.

آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز
آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز

این تلخی نه تنها در روایت و نوع بازی ها، بلکه در طراحی صحنه و لباس نیز خود را آشکار می سازد. رنگ های سرد بکار رفته در خانه و پوسیدگی و مخروبگی آن در کنار چهره رنگ پریده زن و تأکید مرد بر زیبایی او از نشانه های مهمی اند که در ابتدای فیلم خود را به تماشاگر نشان می دهند، اما به ناگاه، گسستی در زمان و مکان رخ می دهد. تصویری از طبیعتی بکر و دست نخورده که مملو از رنگ های گرم و طراوت و سرزندگی است بر پرده آشکار می شود و همین جاست که مهران داستان مرگ خانواده غزل در تصادف را مطرح می سازد و به نظر می رسد که راز اصلی قصه در همین بخش نهفته است و روایت از آن پس با بهره گیری از بازی های زمانی و گره گشایی های تدریجی، پرده از این راز برمی دارد.

آنچه در کنار تصاویر، کمک بسیاری به گره گشایی راز اصلی فیلم کرده است، «کلام» است. دیالوگ ها بسیار پیچیده و در عین حال پرمغزند. حجم زیاد دیالوگ ها مخاطب را به یاد تئاترهای ابزورد می اندازد که کلمات بیش از آشکار کردن حقیقت و فاش کردن راز به پیچیده تر شدن آن می انجامند و رویدادها به صورت دایره وار مسائلی ثابت را مطرح می کنند و پیشروی داستان بسیار کند و پر پیچ و خم است. آنچه داستان را پیچیده تر می کند این است که مخاطب حتی با پیشرفت فیلم نمی تواند پی ببرد که شخصیت اصلی آن کیست، غزل یا مهران؟... پاسخ این پرسش تا پایانی ترین سکانس فیلم مشخص نمی شود. در جایی که مهران، از مراجعه اش به روانشناس غزل و رو شدن راز مرگ خانواده زن در تصادف می گوید.

آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز
آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز

به نظر می رسد همه آن تضادها (میان دنیای پوسیده خانه و طبیعت بکر، رنگ های سرد خانه و رنگ های گرم طبیعت، پاییز و زمستان خانه و بهار طبیعت و ...) جریانات ذهنی غزل را پیش روی مخاطب گذاشته اند که خود مهران نیز از آن ها بی اطلاع بوده است. حتی خانم روانشناس نیز حضور بیرونی ندارد و در واقع ذهن غزل است که همیشه با اوست و در جریانی سیال و بی حد و حصر مسئله «جاودانگی در اوج زیبایی» را به او یادآوری می کند. همه پیچیدگی های فیلم در نهایت به تئوری فلسفی «جاودانگی در اوج زیبایی» می انجامند که درگیری اصلی ذهن غزل بوده است و کج کردن فرمان و افتادن داخل دره که به مرگ عزیزان و زنده ماندن خودش انجامیده تحقق ناکام این اعتقاد رویاگونه بوده است.

در واقع او می‏خواسته با این کار خانواده اش را در اوج خوشبختی در زیباترین قابی که دیده است جاودانه کند . با گره گشایی از این راز و آشکار شدن حقیقت داستان، مخاطب تازه متوجه بسیاری از نمادهای گنجانده شده در فیلم می شود که دیدن آن ها برایش مبهم و بی‏معنا بوده است. در بسیاری از دیالوگ ها اشاراتی غیرمستقیم به این امر شده است، مثلاً در جایی که مهران به غزل زیبایی او را متذکر می شود اشاره ای کمرنگ اما پرمعنا به همین امر دارد. همچنین شرح روز تصادف توسط غزل برای سارا (سحر دولتشاهی)، اثباتی بر این مدعاست. در روز حادثه زمان برای غزل متوقف شده است.

the-shallow-yellow-sky
the-shallow-yellow-sky

آرامش وصف ناپذیر آن روز و چهره دلنشینی که از یکایک اعضای خانواده اش در ذهن او نقش می بندد او را مصمم به عملی ساختن تئوری فلسفی مورد نظرش می کند. حادثه ای که به دست او رخ می دهد، اما خودش از آن در امان می‏ماند. بنابراین، آنچه که راز اصلی فیلم را شکل داده است و مابقی بخش‏های فیلم حول محور آن در گردش بوده اند زیرلایه ای است که بر پایه شیوه عادی و رایج قصه گویی بنا نشده است و هدف آن بیش از روایتگری دستیابی به مفهومی فلسفی تر و بسیار گسترده تر از تصویر و سینماست. پایان فیلم، اما به تلخی دیگر بخش های آن نیست.

در حالی که غزل با انتخاب اختیار و مبارزه با جبر دست به نابودی همه زیبایی های می زند و خود را در برزخی به دور از هر زیبایی نگاه می دارد و برای در امان نگاه داشتن این پناهگاه از بیان بسیاری از حقایق و تلخی ها طفره می رود، اما در نهایت مهران به دنیای او راه می یابد. در اوج ناامیدی عشق در وجود غزل می روید و بارداری او همان ورود مهران به دنیای اوست. بارداری غزل، نویدبخش تولد زیبایی جدیدی است. تولدی که در حال رخ می دهد و غزل را از ترس بیمارگونه اش از نقطه پایان زیبایی رهایی می بخشد. این تولد حاصل عشقی است که از مهران به غزل منتقل می شود. در خانه ای که قرار بوده به قول مهران «مکان مرگ» باشد «تولد» اتفاق می افتد و این آغازی نو است.

آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز
آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز

ورود مهران و غزل به طبیعت بکری که در ابتدای فیلم دیده شده و بارها نیز تکرار می شود می تواند نمادی از پایان تلخی ها باشد. با این حال، «آسمان زرد کم عمق» فیلمی بسیار سخت فهم و سنگین است که اهمیت «تصویر» در آن بسیار کم تر از اهمیت «کلام» می باشد. فیلم به کتابی فلسفی و دشوار شباهت دارد که نتیجه گیری آن نیز مانند خود فیلم مبهم و غیرقابل تشریح است. گویا جبری همواره بر هستی حاکم است که بشر تا حدودی توان مبارزه با آن را دارد و ممکن است در راه این مبارزه به شکستی جبران ناپذیرتر برسد، اما پذیرش این جبر با اتکا بر دیگر جنبه های امیدبخش زندگی هم چون عشق و زایش امکان پذیر است.

فیلم، بازی هایی بسیار درخشان دارد. ترانه علیدوستی بازی موفقیت آمیزی را ارائه می دهد. «غزل»، کاراکتری دشوار به لحاظ شخصیت پردازیست که در کنار درونگرایی هایش در بخش هایی نیز بشدت برونگرا می شود و این برونگرایی مثلاً در صحنه مداخله اش در دعوای حمید و سارا خود را بسیار منطقی و در عین حال مطابق با عارضه های روانی او نشان می دهد.

the-shallow-yellow-sky
the-shallow-yellow-sky

صابر ابر نیز در ارائه بازی اش بسیار موفق عمل می نماید و استیصال توأم با صبر و عاشق پیشگی مهران را در مواجهه با غزل به زیبایی به نمایش می گذارد. از نکات قابل اهمیت دیگر فیلم که به لحاظ تصویری به تقویت «تلخی» و «منفی گرایی» مورد نظر کارگردان می انجامد، نور کم جان حاکم بر تصویر است. نور کم جان مایل به زرد که علاوه بر برجسته سازی هسته محتوایی اثر، همخوانی مطبوعی نیز با سردی رنگ ها و تأکید بر زمستانی بودن فضا دارد.

«آسمان زرد کم عمق»، شاید انتظار مخاطبی را که دوست دارد فیلمی در شکل و شمایل «اینجا بدون من» ببیند برآورده نسازد. فیلم در معنای واقعی کلمه نمی تواند مخاطبی را که به منظور سرگرمی و لذت بردن از یک روایت معمولی و ساده و یا حتی اثری چالش برانگیز هم چون فیلم های فرهادی به سینما آمده است راضی کند، اما «آسمان...»

آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز
آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز
کاملاً به کار مخاطبی می آید که به هدف تأمل در فیلم و درک معانی متعالی آن به سینما آمده است و در عین حال حوصله دارد که قطعات به هم ریخته پازلی پیچیده و نه چندان زیبا، اما وسوسه برانگیز را جور کند. به عبارتی حس ناخوشایندی که ممکن است در حین تماشای فیلم به مخاطب دست دهد با قرار گرفتن آخرین قطعه پازل در جای درست خود به حسی مطبوع و خوشایند مبدل می شود.

نظر خود را درباره «آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آسمان زرد کم عمق ، فیلمی درام و هیجان انگیز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.