زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضرت محمد در کجا به پیامبری رسیدند

حضرت محمد در کجا به پیامبری رسیدند

طبق اغلب روایات شیعه و سنی نزول نخستین آیات قرآن بر پیامبر گرامی اسلام در ماه رمضان و احتمالاً در هفدهم این ماه یا شب قدر بوده‌است.

حضرت محمد در دوران نوجوانی در جنگ‌های فجار شرکت کرد و سن او در هنگام بروز این جنگ‌ها (که چندین سال طول کشید) 14 تا 28 سال بوده‌است. اگر به طور دقیق می خواهید بدانید که حضرت محمد در کجا به پیامبری رسید، این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

غار حرا در کوه نور، جایی که مسلمانان باور دارند که حضرت محمد نخستین وحی را دریافت کرده‌است. بنابر برخی روایت‌های اسلامی، حضرت محمد پیش از بعثت، هر سال چند هفته را در غار حرا به عبادت و تفکر می‌پرداخته‌ است. زمانی که حضرت محمد چهل سال سن داشت، در یکی از شب‌های سال 610. م (13 ق. ه)، جبرییل در غار حرا بر حضرت محمد ظاهر شد و 3 بار به او گفت: «إقرأ — بخوان!» و سپس این آیه‌ها را برایش خواند:

 (به عربی: إقرأ باسمِ رَبّک الّذی خَلَق. خَلَقَ الإنسانَ مِن عَلَق. إقرأ وربُّک الأکرَم، الَّذی عَلَّمَ بالقَلَم، عَلَّمَ الإنسانَ ما لَم یَعلَم.)
بخوان به نام پروردگارت که آفرید؛ که انسان را از خون بسته (علق) آفرید. بخوان که پروردگار بسیار بخشنده‌است، آن که با قلم آموزش داد. به انسان آموخت آنچه را که نمی‌دانست.
سوره علق، آیه‌های 1 تا 5

به نوشته رسول جعفریان، طبق اغلب روایات شیعه و سنی نزول نخستین آیات قرآن در ماه رمضان و احتمالاً در هفدهم این ماه یا شب قدر بوده‌است. البته، طبق روایات شیعه مبنی بر آن که بعثت به نبوت در 27 ماه رجب بوده‌است، بعث پیش از دریافت آیات بوده‌است. در خصوص حالات حضرت محمد در زمان نخستین دریافت وحی، مطالبی توسط سیره نویسان و عمدتاً از طریق آل زبیر نقل شده‌است که به عایشه می‌رسد. روایات مربوط به این موضوع به راویانی می‌رسد که در زمان نخستین وحی متولد نشده یا خردسال بوده‌اند.

 

با وجود این که در دوران جوانی حضرت محمد، بت‌پرستی در مکه مرسوم و معمول بود ولی حضرت محمد هرگز تفکرات بت‌ پرستی نداشت و بت‌ پرستی نکرد.

 

به نوشته پیترز نخستین سورهٔ وحی‌شده به حضرت محمد نامعلوم است و می‌تواند سوره‌های دیگری نیز باشد. اما رسول جعفریان می‌گوید قطعاً نخستین آیات نازل شده آیات ابتدایی سوره علق بوده‌است. سپس مدتی فاصله بین این آیات و آیات بعدی که به سوره مدثر مربوط است، واقع می‌شود. اما، اختلاف بین منابع زیاد است به‌طوری‌که از سه روز تا سه سال ذکر شده‌است.

حضرت محمد در کجا به پیامبری رسیدند
حضرت محمد در کجا به پیامبری رسیدند؟

 

حضرت محمد، گاه در حل اختلاف میان بزرگان شهر مداخله می‌کرد و راه‌ کارهای عملی جهت حل و فصل اختلافات ارائه می‌کرده‌است. از سویی امانت‌داری و وفاداری نیز، از صفات برجسته حضرت محمد پیش از اسلام بوده‌است. تا جایی که گاه او را «حضرت محمد امین» می‌خواندند. حضرت محمد که مدت‌ها بود دیگر سرمایه‌ای برای بازرگانی نداشت، از سوی برخی سرمایه‌داران مکه، از جمله خدیجه، استخدام شد تا به‌نیابت از آنان به بازرگانی بپردازد. ارتباط کاری و تجاری حضرت محمد 25 ساله و خدیجه که زنی بیوه و صاحب دو فرزند بود، به ازدواج انجامید و حضرت محمد از این وصلت دارای دو پسر (که در کودکی درگذشتند) و چهار دختر شد که بر اساس تمامی گزارش‌ها ازدواج موفقی بود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «حضرت محمد در کجا به پیامبری رسیدند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره حضرت محمد در کجا به پیامبری رسیدند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.