مسابقه ای با نام« دربی قوانین»

اختصاصی آسمونی

نوشته مهدی زارعی

در فوتبال این روزهای دنیا، به اندازه ای تیمهای کوچک و بزرگ وجود دارد که کمتر کسی، اسمی از تیم« شفیلد.اف.سی» شنیده است. این مساله طبیعی به نظر می رسد و کسی رقابتهای لیگ منطقه جنوب شرقی انگلیس را دنبال نمی کنه.

در شهر شفیلد تیمی دیگر با نام هالام.اف.سی» وجود دارد که این تیم هم شرایط مشابهی دارد و در سطح دهم دسته های فوتبال انگلیس، رقابت می کند.

اما چیزی که شرایط دو تیم را متفاوت از سایر تیمهای آماتور فوتبال انگلیس و سراسر دنیا می کند، هویت و قدمت آنهاست. شفیلد در روز 24 اکتبر 1857 تاسیس شده و در حال حاضر 163 سال از عمرش می گذرد. هالام هم در روز 4 سپتامبر 1860، یعنی تنها سه سال بعد از شفیلد.

شکل گیری این تیمها زمانی بود که تنها چهار دهه از جدایی دو ورزش راگبی و فوتبال می گذشت. قوانین فوتبال، در آن زمان به شکل ثابتی در انگلیس مدون نشده بود و هر دانشگاه و منطقه ای با قوانین خاص خودش بازی می کرد. به طوری که حتی تعداد بازیکنای تیمها هم در تیمهای مختلف فرق می کرد.

قدیمی ترین دربی فوتبالی در سراسر جهان
قدیمی ترین دربی فوتبالی در سراسر جهان

فوتبال رشته ای مدرسه ای بود و این، مدرسه ها بودند که قوانین آن را مشخص می کردند. اما دو نمونه این قانون ها شناخته شده تر بودند: مقررات کیمبریج و قوانین شفیلد.

به این ترتیب وقتی تیم هالام.اف.سی تاسیس شد، فرصتی مناسب پیش آمد تا تیم شفلید.اف.سی دیداری دوستانه با رقیب همشهری خودش برگزار کنه. امری که برگزاری مسابقه را آسان می کرد، حضور هر دو تیم در یک شهر بود؛ به خصوص در نیمه قرن نوزدهم که مشکلات سفر تیمها از یک شهر به شهر دیگر، مانع از برگزاری چنین مسابقاتی می شد.

از طرف دیگر تفاوت قوانینی که تیمها مطابق آن قوانین بازی می کردند، کار را دشوارتر کرده بود. مشکلی که البته درباره این دو تیم وجود نداشت. به هر شکل در روز 26 دسامبر 1860 این مسابقه برگزار شد و به نخستین مسابقه بین دو تیم همشهری تبدیل شد. رقابتهایی که مدتها گذشت تا لقب« دربی» به آنها داده شود. این مسابقه هم اسم خاص خودش رو پیدا کرد.« Rules derby» یا دربی قوانین، اشاره ای داشت به قوانین شفیلد که مسابقه برمبنای آن برگزار شد.

حالا 160 سال از آن زمان گذشته است. شفیلد به عنوان قدیمی ترین تیم جهان، ورزشگاهی دارد که تنها 250 صندلی دارد. درست مثل هالام. هیچ کدام از دو تیم، صاحب افتخاری در فوتبال کشور خود نشدند. اما هر دوی آنها، می توانند به این مساله افتخار کنند که آنها رقابتهای باشگاهی را در سطح جهان، آغاز کردند.

مهدی زارعی هستم. در بخش تالار افتخارات از قدیمی ترین شهرآورد در سراسر دنیا صحبت می کنم.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «قدیمی ترین دربی فوتبالی در سراسر جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره قدیمی ترین دربی فوتبالی در سراسر جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.