زمان مطالعه: 3 دقیقه
اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!

اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!

درسال 1958 برزیل قهرمان جهان شد. یک سال بعد، پدر و مادری اسم پسر تازه متولد شده خود را « ژیلمار» گذاشتند که اسم دروازه بان برزیل در آن جام بود. ژیلمار از کودکی
اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!
اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!

عجیب ترین نوع طرفداری از یک تیم

اختصاصی آسمونی

نوشته از مهدی زارعی

  چندی پیش در فضای مجازی تصویری از کارت ملی نوزادی تازه متولد شده در سراسر ایران می چرخید که یکی از مدلهای ساده هواداری بود. پدر و مادری پرسپولیسی به عشق برانکو ایوانکوویچ، اسم پسر خود را برانکو گذاشته بودند. این مساله برای قدیمی ترهای ورزش ایران هم کاملا عادی است. زمانی بود که اکثر بازیکنان باشگاه شاهین، وقتی صاحب فرزند پسری می شدند، اسم او را شاهین می گذاشتند تا عشق خودشان رو به باشگاه شاهین نشان بدهند. پرویز ابوطالب مربی اسبق فوتبال ایران هم به اندازه ای به « پله» اسطوره فوتبال برزیل علاقه داشت که اسم تیم خود را به پله تغییر داد و حتی نام « پله» را برای فرزند خود برگزید. در سراسر دنیا این مساله وجود دارد؛ مثلا نام  پسر بزرگ زین الدین زیدان، انزو هست. زیرا زیدان عاشق «انزو فرانچسکولی» مهاجم اسبق تیم ملی اروگوئه بود. اما همیشه نامگذاری به این راحتی نیست. اگر پدر و مادری عاشق یک تیم باشند، باید اسم کدام یک از بازیکنای تیم خود را، روی فرزندشان بگذارند؟ وقتی در 18 مارچ 1967 در لیگ فوتبال اسکاتلند، تیم گلاسکو رنجرز(4-1) مقابل اِیر یونایتد برنده شد، پدر و مادری ذوق زده که هوادار رنجرز بودند، تصمیم گرفتن نام کوچک هر 11 بازیکن رنجرز در آن بازی را، روی فرزندشان بگذارند. کاری که می توانست هواداری او را از رنجرز در سالهای آینده تضمین کند. به این ترتیب پسری که همه او را به اسم « تام فاکس» می شناختن، اسم کاملش « تامس مارتین یوهانسن پراوِن یاردین مک کینون گرِیگ هندرسون  ویلاوبی میلر اسمیث ویلسون بالمَن.» بود!! هربار که تام مجبور می شد اسم کامل خود را بگوید، همه فکر می کردند شوخی می کند. یه بار هم که پلیس راهنمایی و رانندگی اسم و مدارکش رو می خواست، پلیس به شدت تعجب کرد و تصور کرد تام پلیس را سر کار گذاشته است.

the-name-of-a-footballer
the-name-of-a-footballer

اما فقط تام، چنین والدین عاشق فوتبالی نداشت. در فصل 92-91 و در آخرین دوره مسابقات فوتبال انگلیس قبل از شکل گیری لیگ برتر، تیم لیدزیونایتد قهرمان انگلیس شد و یک خانواده عاشق لیدز تصمیم گرفتند نام خانوادگی یازده بازیکن اصلی تیم را، روی پسر خود بگذارند. به این ترتیب اسم پسر« دومینیک اندرو لوکیچ نیوسام فیرکلاف وایت دوریگو مک آلیستر بَتی استراکان اسپید چاپمن کانتونا کازو» شد!! اما این پسر سرنوشتش را شخصا تعیین کرد. شاید پدر و مادر مطمئن بودند که با این کار، پسر آنها طرفدار لیدز می ماند اما پسری که نامش یادآور یازده بازیکن اصلی لیدز قهرمان بود، با این که فوتبالی شد، اما نه به عنوان عاشق لیدز، بلکه یک هوادار آرسنال شد. دنیای فوتبال پر هست از این والدین عاشق- و شاید هم دیوانه-. مثل « فرانسیسکو نگه دوس سانتوس»  برزیلی که عاشق باشگاه فلامنگو بود و دو تا از بازیکنای این تیم یعنی زیکو و موزر را خیلی دوست داشت. به همین خاطر دو بخش اسم فلامنگو را با اسم این دو بازیکن ترکیب کرد و روی بچه های خودش گذاشت. نتیجه این شد که اسم یک بچه « زیکو منگو» شد و اسم دیگری « فلاموزر». او از این ابتکار بسیار خوشحال بود و مطمئن بود وقتی بچه هایش را نزد این بازیکنان ببرد، با استقبال آنها مواجه می شود. اما خودش گفت:« زیکو چنان با من برخورد کرد که انگار یه عقب مانده ذهنی هستم!» بالاخره به اسمی می رسیم که زندگی یک پسر را متحول کرد. درسال 1958 برزیل قهرمان جهان شد. یک سال بعد، پدر و مادری اسم پسر تازه متولد شده خود را « ژیلمار» گذاشتند که اسم دروازه بان برزیل در آن جام بود. ژیلمار از کودکی عاشق فوتبال بود. اما هر وقت می خواست در میانه زمین بازی کند، بچه ها اجازه نمی دادند و می گفتند چون اسمت ژیلمار هست، باید درون دروازه بایستی! « زیلمار لوییس رینالدی» آن قدر درون دروازه ایستاد که در این پست تبدیل به یکی از بهترین های برزیل شد و سرانجام در جام جهانی 1994 به عنوان دروازه بان ذخیره تیم ملی ، قهرمان جام جهانی شد. اسمها را نمی توان دست کم گرفت. حتی اگه ناشی از یک عشق یا جنون آنی باشند، می توانند زندگی صاحب آن اسم را برای همیشه تغییر بدهند.

اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!
اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اسمی که زندگی یک فوتبالیست را تغییر داد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.