**رکورد دست نخورده آمریکا**

رسانه ها در کشاندن مردم به ورزشگاهها تا چه اندازه قدرت دارند؟ بهترین پاسخ، مرور جام جهانی 1994 هست.

زمانی که میزبانی جام جهانی پانزدهم به ایالات متحده امریکا اعطا شد،‌ عدم آشنایی یانکی ها با فوتبال، موجب انتقادات فراوانی گردید. بسیاری بر این باور بودند که اکثر مردم امریکا هیچ گونه اطلاعی از برگزاری جام جهانی در کشور خودشان ندارند و همین مساله، باعث می گردد که جام جهانی بدون استقبال تماشاگر برگزار شود.

از طرف دیگر، برگزاری مسابقات در ساعات میانی روز، عامل دیگری بود که می توانست تماشاگران را از استادیوم ها فراری دهد. با این وجود منتقدان، دو نکته مهم را فراموش کرده بودند؛ مساله اصلی، قدرت رسانه ها بود که با تبلیغات خود، شرایط را به کلی عوض کردند و کاری کردند تا همه متوجه شوند چه اتفاق مهمی در کشور آنها درحال رخ دادن است.

پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ
پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ

مساله دوم هم استقبال امریکایی ها از هر نوع رقابت ورزشی بود. این استقبال حتما به معنای دیدن مسابقه هم نبود اما باعث شد که استادیوم ها همیشه پر باشند.

ده سال قبل از میزبانی امریکا در جام جهانی، شهر لس آنجلس میزبان بازیهای المپیک 1984 بود و استادیوم ها در طول تورنمنت مملو از تماشاگر بودند. در حالی که کمتر تماشاگری، مدتی طولانی روی صندلی خود، مسابقه را تماشا می کرد. حتی گفته می شد خیلی از این حاضران در ورزشگاه، فینال دوی 100 متر با حضور کارل لوییس آمریکایی را که طی کمتر از 10 ثانیه به پایان رسید، به طور کامل ندیدند!

به همین ترتیب، جام جهانی 1994 تبدیل به جشنواره ای شد که همه برای دیدن آن به استادیوم ها هجوم آوردند.

اعداد و ارقام آن مسابقات، حیرت انگیز بودند. مثلا حتی بعد از حذف کلمبیا، در بازی تشریفاتی این تیم مقابل سوییس هم بیشتر از 90 هزار تماشاگر به ورزشگاه آمدند که بازی این دو تیم را ببینند. اتفاقی که قطعا در کشورهای صاحب فوتبال، هرگز اتفاق نمی افتاد.

the-most-watched-world-cup-in-history
the-most-watched-world-cup-in-history

در مرحله حذفی جام جهانی 1994 هم فقط سه مسابقه کمتر از 60 هزار تماشاگر داشت! یکی از آنها مسابقه اسپانیا و سوییس در یک هشتم نهایی بود که با برد(3-0) اسپانیا به پایان رسید و در حضور 53121 تماشاگر استادیوم جان اف کندی واشنیگتن انجام شد. مسابقه بعدی بین ایتالیا و نیجریه تو فاکسبورو در همین مرحله با حضور 54367 تماشاگر بود. مسابقه اسپانیا و ایتالیا در مرحله یک چهارم نهایی نیز در ورزشگاه فاکسبورو در حضور 53400 تماشاگر انجام شد.

 بقیه مسابقات تا فینال بدون استثنا بیش از 60 هزار تماشاگر داشتند. از دیدار سوئد و عربستان در کاتن باول شهر دالاس که در مرحله یک هشتم برگزار شد و 60277 نفر از آن دیدن کردند تا دیدار رومانی و آرژانتین در همین مرحله در استادیوم روزبال شهر پاسادنا که 90469 نفر را در خود جای داد! آن هم آرژانتینِ بدون مارادونا که به خاطر دوپینگ از جام کنار رفته بود.

هر چه جام جهانی 1994 به مراحل پایانی خود نزدیک تر می شد، تعداد تماشاگران از این آمار، بیشتر نیز شد. مسابقه بلغارستان در یک چهارم نهایی با آلمان 72 هزار تماشاگر داشت و همین تیم بلغارستان پس از صعود به نیمه نهایی و در مصاف با ایتالیا 74110 تماشاگر را به ورزشگاه کشاند.

پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ
پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ

شاید در بسیاری از نقاط دیگر دنیا، کسی برای دیدار رده بندی جام جهانی ارزشی قائل نباشد اما در مسابقه سوئد و بلغارستان 91500 نفر به استادیوم روزبال آمدند و بالاخره، فینال برزیل و ایتالیا با حضور 94194 نفر برگزار شد تا میانگین عجیب 68991 تماشاگر در هر بازی ثبت بشه؛ رکوردی حیرت انگیز که فقط به لطف تبلیغات رسانه ها ممکن بود و پس از آن نیز هرگز تکرار نشد.

نظر خود را درباره «پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پرتماشاگرترین جام جهانی تاریخ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.