زمان مطالعه: 2 دقیقه
پر سر و صداترین استادیوم های جهان

پر سر و صداترین استادیوم های جهان

از تله تورک آره نا تا ورزشگاه های فوتبال آمریکاییاختصاصی آسمونینوشته از مهدی زارعی صدای یک موتور...

از تله تورک آره نا تا ورزشگاه های فوتبال آمریکایی

اختصاصی آسمونی

نوشته از مهدی زارعی

  صدای یک موتور جت. این کاری بود که فقط 19 هزار تماشاگر استادیوم ال سادار در آخرین هفته لالیگا در فصل 09-2008 کردند و با هیاهوی خوشان، چنین صدایی را به وجود آوردند. تا ان موقع پرسر و صداترین بازی لالیگا مربوط به سال 2000 می شد و زمانی که لوییس فیگو بعد از سالها بازی برای بارسلونا، این بار با پیراهن رئال به نیوکمپ آمده بود تا هواداران معترض بارسا، به رکورد 112 دسی بل دست پیدا کنند. اما استادیوم غول پیکر نیوکمپ کجا و ورزشگاه ال سادار کجا؟ تنها نکته ای که ورزشگاه اوساسونا را منحصر بفرد می کرد، معماری خاصش بود و سقفی که بالای سکوهای آن وجود داشت. در روز آخر فصل 09-2008 اوساسونا به دنبال معجزه در زمین خودش بود. این تیم با اینکه چند روز قبل، بارسلونا را تو نیوکمپ برده بود، اما از قبل، قهرمانی بارسلونا قطعی بود و این تیم با بسیاری از ذخیره های خود، به میدان آمده بود. اما در روز آخر لیگ، اوساسونا باید میزبان رئال مادرید می شد و علاوه بر برد در آن مسابقه، به انتظار دیدار سایر تیمهای ته جدولی مثل ختافه و بتیس و وایادولید می نشست.

the-most-noisy-stadiums-in-the-world
the-most-noisy-stadiums-in-the-world

    مسابقه اوساسونا و رئال با تساوی (1-1) پیش می رفت تا این که خوآن فران موفق شد دومین گل اوساسونا را وارد دروازه تیم دوم لالیگا کند و بقای تیمش را قطعی. سایر تیمها هم به نفع اوساسونا کار کردند و هیچ کدام نبردند تا این تیم نه تنها سقوط نکند، بلکه تا رده پانزدهم جدول هم صعود کند و شور و هیاهوی هوادارانش به اوج برسد. آن روز هیاهوی تماشاگران اوساسونا به آمار 115.17 دسی بل رسید و رکورد پر سر و صداترین بازی لالیگا به نام هواداران این تیم ثبت شد. همین هوادارها یک دهه بعد، با تشویق ها و فریادهایشان کاری کردند که تیم اوساسونا از آوریل 2018 تا نوامبر 2019 در 31 بازی خانگی بدون شکست بماند؛ اتفاقی که فقط به لطف تماشاگران حاضر در ال سادار امکان پذیر بود.

پر سر و صداترین استادیوم های جهان
پر سر و صداترین استادیوم های جهان

*** اما غوغای این ورزشگاه، در برابر بسیاری از استادیومها، اصلا به حساب نمی آید. از جمله این ورزشگاهها می توان به استادیوم تله تورک آره نا شهر ترکیه ای با این آمار، رکورد خیلی از ورزشگاههای رشته های دیگر را هم شکست. از جمله آنها می توان « آئوتزن استادیوم» را نام برد. ورزشگاهی که بازیهای فوتبال آمریکایی تیم « دانشگاه اوره گون» در آن برگزار می شود. در 27 اکتبر سال 2007 جمع حاضر تو این ورزشگاه به 59277 نفر رسید و آنها توانستند با فریادهای شادی خود، رکورد 127.2 دسی بل را به جای بگذارن.

the-most-noisy-stadiums-in-the-world
the-most-noisy-stadiums-in-the-world

اما هنوز چهار تا استادیوم دیگر بودند که حتی تله تورک آره نا هم حریفشان نشد و همه آنها هم، ورزشگاههای فوتبال آمریکایی بودند. در اکتبر 2007، تماشاگرای حاضر در « مموریال استادیوم»- محل برگزاری بازیهای تیم فوتبال آمریکایی« کلِمسون تایگرز» که 80301 نفر می شدند، به آمار 132.8 دسی بل دست پیدا کردند اما آنها هم به یک رکورد قدیمی نرسیدند. رکوردی که در سال 1992 در « هاسکی استادیوم» شهر سیاتل به ثبت رسید و آمار 133.6 دسی بل در زمان میزبانی تیم « واشینگتون هاسکی» به جای گذاشته شد.

پر سر و صداترین استادیوم های جهان
پر سر و صداترین استادیوم های جهان

از آن به بعد، فقط در دو استادیوم این رکورد شکست. استادیوم« سنچری لینک فیلد» سیاتل چند باری رکوردهای مربوط به پرسر و صداترین بازیهای تاریخ را جا به جا کرد. اما عجیب ترین آمار در آن، عدد 137.6 دسی بل بود که در دوم دسامبر سال 2013 در بازی « سیاتل سی هاوک» ثبت شد. *** سرانجام به عجیب ترین و پرسر و صداترین رکورد تاریخ می رسیم: 142.2 دسی بل که در « آرو هد استادیوم» و توسط هواداران« کانزاس سیتی چیفز» ثبت شد. سی دسی بل بیشتر از سر و صدای طرفدارای اوساسونا و عددی که بعید است به زودی در هیچ استادیومی به آن نزدیک شد.

the-most-noisy-stadiums-in-the-world
the-most-noisy-stadiums-in-the-world

   

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «پر سر و صداترین استادیوم های جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره پر سر و صداترین استادیوم های جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.