زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول

ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول

اولین بار كه دو تیم در برابر هم قرار گرفتند مربوط به 120 سال قبل است: روز 28 آوریل 1894 دو تیم در حالی در رقابت‌های انتخابی لیگ دسته دوم به مصاف هم رفتند كه فص
ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول
ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول

ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

80 برد برای شیاطین سرخ و 66 پیروزی برای قرمزهای آنفیلد و 57 تساوی. این‌‌ها آمار دو تیم فوتبال منچستر یونایتد و لیورپول تا پایان بازی روز یکشنبه دو تیم بود. نبرد دو تیمی که یکی دهه 70و80 و دیگری دهه 90 و دهه آغازین قرن 21  را قبضه کرده بودند با هم مرور می‌کنیم افتخارات، خاطرات، نبردها و چهره‌های ماندگار در تاریخ مسابقات دو تیم.

ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول
ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول

مقایسه افتخارات دو تیم دو باشگاه مجموعاً 128 جام به دست آورده‌اند که سهم شیاطین 66 و لیورپولی‌‌ها 62  بوده است. در لیگ منچستر 20 بار قهرمان شده است و لیورپول 18 بار. در جام حذفی یونایتد (12 ـ 7) در کسب عنوان قهرمانی پیش است. اما در لیگ کاپ (جام اتحادیه) لیورپول (8 ـ5) پیش است. لیورپول 6 بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده است و منچستر 3 بار. لیورپولی‌‌ها همچنین 3 بار فاتح جام یوفا شده‌اند؛ افتخاری که در کارنامه منچستر تنها یک بار دیده می شود. در عوض یونایتد در کسب جام برندگان جام اروپا (1 ـ 0) پیش است. یونایتدی‌‌ها در کسب جام خیریه نیز(21 ـ 15) پیش هستند. در مقابل، لیورپول در کسب سوپر جام اروپا (4 ـ 1) از رقیب جلوتر است. یونایتدی‌‌‌ها همچنین یک بار جام بین قاره‌ای و یک‌بار جام جهانی باشگاه‌‌ها را برنده شده‌اند که لیورپول هرگز به چنین افتخاری دست نیافته است.

the-most-enduring-event-in-the-203-battle-of-manchester-united-liverpool
the-most-enduring-event-in-the-203-battle-of-manchester-united-liverpool

بازیکنانی متنفر از هم! احساس نفرت بازیکنان هریک از تیم‌‌ها نسبت به تیم مقابل، مسأله‌ای است کاملاً عادی. وین رونی که یکی از محصولات آکادمی رقیب لیورپول (اورتون) است، پیش‌تر شرح داده که چگونه با حس نفرت نسبت به قرمزهای آنفیلد بزرگ شد. در مقابل، «استیوجرارد» در یک فیلم تمام لباس‌هایی که با بازیکنان رقیب معاوضه کرده است را نشان داد. در خانه او، پیراهن تمامی رقبا دیده می‌شود بجز منچستر یونایتد! «گری نویل» گل هم تیمی خود، جان‌اوشی» را که در وقت‌های تلف شده بازی سال 2007  با لیورپول زده شد و «رویایی‌ همیشگی» برای خود، نامید. نویل یک سال قبل با بوسه‌زدن به آرم یونایتد در برابر هواداران لیورپول، خشم آنان را برانگیخت. آخرین درگیری بازیکنان دو تیم به فصل 12 ـ 2011 باز می‌گردد و بازبینی فیلم مسابقه نشان داد که لوییس سوارز هفت بار به پاتریس اورا لقب negrito (کاکاسیاه) داده  است! این مسأله موجب شد سوارز هشت جلسه محروم شود. در 11  فوریه 2012  و پس از پایان محرومیت سوارز، دو تیم در اولد ترافورد مقابل هم ایستادند. این‌بار سوارز از دست دادن با «اورا» خودداری کرد و در مقابل، ریو فردیناند و دنی ولبک نیز با سوارز دست ندادند! آلکس فرگوسن، سوارز را مایه رسوایی لیگ  برتر نامید و پیشنهاد داد که به او هرگز اجازه بازی مجدّد در لیورپول داده نشود. البته این جنجال با عذرخواهی سوارز به پایان رسید.

ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول
ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول

اولین نبرد‌ها: اولین بار که دو تیم در برابر هم قرار گرفتند مربوط به 120 سال قبل است: روز 28 آوریل 1894 دو تیم در حالی در رقابت‌های انتخابی لیگ دسته دوم به مصاف هم رفتند که فصل 94 ـ 1893 یکی از تاریخی‌ترین ادوار این مسابقات انتخابی بود زیرا بزرگان آینده فوتبال جزیره از قبیل لیورپول، نیوکاسل، منچسترسیتی و آرسنال همگی در این رقابت‌‌ها شرکت داشتند. در نخستین دیدار، یونایتد هنوز به این نام شناخته نمی‌شد و با عنوان « نیوتون هیث» در استادیوم اِوودپارک (بلکبرن) مقابل لیورپول ایستاد. مسابقه‌ای که با دوگل به سود لیورپول خاتمه یافت. یک سال بعد و در رقابت‌های دسته دوم انگلستان، لیورپول بهترین نتیجه تاریخ خود را مقابل حریف کسب کرد و شیاطین را (7 ـ 1) در هم کوبید. امّا بازی برگشت (5 ـ 2)، به سود نیوتون خاتمه یافت. به این ترتیب منچستر یونایتد برای کسب اولین پیروزی در جام حذفی تا 7 فوریه 1903  منتظر ماند. این‌بار در دور اول جام حذفی، استادیوم، بانک استریت، شاهد پیروزی (2 ـ 0) یونایتد بود و حذف لیورپول. دو تیم برای آخرین‌بار در فصل 05 ـ 1904  در دسته دوم مقابل هم ایستادند. رقابت‌هایی که یونایتد در زمین خود به برتری (3 ـ 1) و لیورپول در بازی برگشت صاحب برد (4 ـ 0) شد و از آن به بعد، هیچ‌گاه دو تیم به صورت همزمان در دسته دوم حضور نیافتند.   نتایجی ماندگار در دسته اول اولین دیدار دو تیم در دسته اول به روز 25  دسامبر 1906  باز می‌گردد و تساوی (0 ـ 0) دو تیم در بانک  استریت در بازی برگشت همان دوره (اول آوریل 1907) یونایتد در خانه لیورپول به برتری(1 ـ 0) دست یافت. لیورپولی‌‌ها نیز اولین‌بار در 19 فوریه 1910  در خانه یونایتد به برتری دست یافتند، آنها در نخستین دیدار دو تیم در اولد ترافورد (4 ـ 3) برنده شدند. در آن روزگار تیم‌‌ها عموماً در خانه برنده بودند: از جمله برد (7 ـ 4) لیورپول در 1908  و سه برد متوالی (3 ـ 2) این تیم از 1909  تا 1911.  آنها در 19 سپتامبر 1925  با پنج گل شیاطین را در هم کوبیدند و شیاطین سرخ نیز در 5 می 1928  در اولدترافورد فرمزها را (6 ـ 1) خرد کردند. لیورپول در 21 نوامبر 1936  در خانه رقیب (5 ـ 2) پیروز شد امّا در روز 11 سپتامبر 1946  و در تنها نبرد دو تیم در مین‌رود (استادیوم منچسترسیتی) این شیاطین سرخ بودند که (5 ـ 0) پیروز شدند. در سال 1953  هم دو تیم در زمین لیورپول (4 ـ 4) به تساوی رسیدند. اما در بازی برگشت یونایتد(5 ـ 1) حریف را درهم کوبید.   در لیگ برتر اولین دیدار دو تیم در لیگ برتر به 18 اکتبر 1992  باز می‌گردد و تساوی (2 ـ 2) دو تیم در اولدترافورد یک فصل بعد و در 4 ژانویه 1994  یونایتد در خانه حریف (3 ـ 0) پیش افتاد. امّا لیورپول به شکلی معجزه‌آسا به بازی بازگشت و در پایان به تساوی (3 ـ 3) دست یافت. نتیجه‌ای که تا امروز، تعداد گل‌های آن در بازی‌های لیگ برتری دو تیم تکرار نشده است. پیروزی(4 ـ 0) یونایتد در پنجم آوریل 2003  و دو برد لیوربول با نتایج (4 ـ 1) و (3 ـ 0) در اولدترافورد در سال‌های 2009  و 2014  دیگر نتایج به یادماندنی در بازی‌های دو تیم بوده است. مجموعاً در لیگ، لیورپولی‌‌ها در خانه صاحب 40  برد، 21 تساوی و 25 باخت شده‌اند و یونایتد در خانه صاحب 43 برد، 28 تساوی و 16 شکست.

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

نظر خود را درباره «ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ماندگارترین اتفاقات در 203 نبرد منچستر یونایتد ـ لیورپول فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.