زمان مطالعه: 2 دقیقه
اهمیت گردشگری در ایران

اهمیت گردشگری در ایران

در این پست آسمونی در مورد اهمیت گردشگری در ایران مطالبی را برای شما آماده کردیم

صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت می دهند. با آسمونی همراه باشید.

گردشگری چیست؟

گردشگری چیست؟
اهمیت گردشگری در ایران

گردشگری (Tourism) فرآیندی است که در جریان مسافرت اتفاق می افتد که شامل کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک در مبدا سفر، انجام سفر به مقصد و اقامت در آن، خرید کردن، تعامل میزبان و میهمان، بازگشت به مبدا سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران می شود. در این فرآیند، مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد.

اهمیت گردشگری

اهمیت گردشگری
اهمیت گردشگری

گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.

گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت دارد. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.

ترویج گردشگری

  • افزایش درآمد عمومی و دولتی حاصل از صنعت گردشگری و کمک به تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی
  • ارز خارجی حاصل از گردشگری بین المللی.
  • اشتغال محلی ایجاد شده توسط گردشگری.
  • تأثیر ضریب تکاثری.
  • کمک به درآمدهای دولتی.

صنعت گردشگری در ایران

صنعت گردشگری در ایران
صنعت گردشگری در ایران

وضعیت توریست در ایران با سایر کشورها کمی متفاوت است. در اینجا بسیاری از موانع ریز و درشت باعث جلوگیری از پیشرفت گردشگری شده و تا این موانع رفع نشود، نمی توان امید زیادی به موفقیت داشت. با بررسی کشورهای پیشتاز در زمینه ی جذب توریست، می توان به این مسئله پی برد که سرمایه گذاری روی جاذبه ها و مکان های گردشگری تاثیر به سزایی روی گسترش این صنعت دارد. این در حالی است که مکان های گردشگری ایران بسیار غنی است و به راحتی می تواند سلیقه های مختلف گردشگران را پوشش دهد.

هزینه ها در مکان های گردشگری ایران

هزینه های سفر و گردشگری در ایران زیبا بخش بسبار مهمی برای صنعت توریست می باشد. در سال های اخیر و با توجه به مشکلات اقتصادی، سفر کردن برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل، باید خدمات گردشگری و زیرساخت ها را طوری توسعه داد که همگی مسافران بتوانند از آنها استفاده کنند. در این صورت، هزینه های گردشگری نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد.

همان طور که اشاره شد، از جمله روش های موثر برای کاهش هزینه های سفر می توان به استفاده از ظرفیت خانه های مبله هر شهر به همراه ساخت هتل های ارزان قیمت یا مسافرخانه اشاره کرد. این کار باعث می شود که افراد با هر توان مالی بتوانند لذت گردشگری را تجربه کنند. البته باید اشاره کرد که ارزان قیمت بودن نشانه‎‌ی کیفیت پایین نیست و بدیهی است این خانه های مبله یا هتل ها بایستی از نظر بهداشتی و رفاهی استانداردهای لازم را تا حد مطلوبی بالا ببرند.

یکی دیگر از راه های کاهش هزینه های گردشگری، استفاده از وسایل حمل و نقل ارزان قیمت مانند قطارهای مسافربری است. البته این قطارها با اینکه هزینه شما را کاهش می‌دهند اما باعث طولانی شدن سفر نیز می‌شوند.

نظر خود را درباره «اهمیت گردشگری در ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اهمیت گردشگری در ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.