زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم خوب بد جلف

نقد فیلم خوب بد جلف

فیلم خوب بد جلف فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی و نویسندگی پیمان قاسم خانی و تهیه کنندگی محسن چگینی و...

نقد فیلم خوب بد جلف
نقد فیلم خوب بد جلف
فیلم خوب بد جلف فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی و نویسندگی پیمان قاسم خانی و تهیه کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری محصول سال 1394 است. فیلم خوب بد جلف در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر توانشت دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کند. آسمونی در این بخش به معرفی و نقد فیلم خوب بد جلف می پردازد.

فیلمبرداری فیلم خوب بد جلف در زمستان 1394 انجام شد و اولین بار در بهمن 1395 در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بنمایش درآمد. این فیلم از تاریخ 27 بهمن 1395 در سینماهای ایران اکران شده است.

the-good-the-bad-the-corny
the-good-the-bad-the-corny
داستان فیلم خوب بد جلف

یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه کننده‌اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر می‌خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.

نقد فیلم خوب بد جلف
نقد فیلم خوب بد جلف
بازیگران فیلم خوب بد جلف



  • حمید فرخ‌نژاد
  • پژمان جمشیدی
  • سام درخشانی
  • ویشکا آسایش
  • مانی حقیقی
  • حسین پاکدل
  • بهاره رهنما
  • نیوشا ضیغمی
  • آزاده صمدی
  • امیرمهدی ژوله
  • مهراب قاسم‌خانی
  • نسیم ادبی
  • سپند امیرسلیمانی
  • مجید مظفری
  • رضا رویگری

the-good-the-bad-the-corny
the-good-the-bad-the-corny
جوایز فیلم خوب بد جلف



  • دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر - 1395

نقد فیلم خوب بد جلف

نخستین فیلم پیمان قاسم خانی در مقام کارگردانی آن اثری نیست که از او انتظار می رفت. «خوب ، بد ، جلف » را می توان دنباله روی سریال موفق « پژمان » دانست که از محبوبیت زیادی نزد مردم برخوردار بود چراکه پژمان جمشیدی فوتبالیست را به عنوان بازیگری مستعد به مقابل دوربین آورد و نتیجه قابل قبولی هم حاصل شد. در فیلم جدید قاسم خانی بار دیگر پژمان جمشیدی در نقش خودش ظاهر شده و سام درخشانی اگرچه همبازی جمشیدی در سریال « پژمان » بوده، اما در این فیلم در نقش واقعی خودش به عنوان بازیگر حضور دارد.

نقد فیلم خوب بد جلف
نقد فیلم خوب بد جلف
حضور این دو در کنار هم شوخی هایی را رقم زده که بیشتر بر پایه تکه پرانی شکل گرفته و کاربرد بیشتری در فیلمنامه ندارند. این شوخی ها گاه با سر و صدای بسیار بلند بیان می شوند و کیفیت آن نیز نشانی از بُرندگی قلم طنازانه پیمان قاسم خانی را به همراه ندارد که می توان عمده دلیل آن را عدم علاقه او برای نوشتن یک متن انتقادی تند و تیز درباره مسائل اجتماعی در اولین تجربه کارگردانی اش برشمرد. قاسم خانی برای اکرانی بی دردسر نخستین فیلمش تا جایی که می توانسته از نقد صریح دست کشیده و به خط قرمز ها نزدیک نشده است.

شوخی های فیلم که عمدتاً با سینما و سینمایی ها انجام شده، بُرندگی لازم را ندارند و بیشتر شبیه به شوخی هایی است که در یک دورهمی صمیمی میان اهالی سینما انجام شده است. قاسم خانی حتی در مورد صنف خود نیز رویه ای آرام را پیش گرفته تا احتمالاً هیچیک از سینمایی ها از بابت این شوخی ها ناراحت شوند. خنثی بودن داستان و شوخی های « خوب ، بد ، جلف » از جمله عواملی هست که تماشاگر را که سابقاً فیلمنامه های بهتری را از قاسم خانی دیده، ناامید می کند.

the-good-the-bad-the-corny
the-good-the-bad-the-corny
با این حال « خوب ، بد ، جلف » یک ویژگی مثبت دارد که باعث می شود نسبت به بسیاری از کمدی های روی پرده سینمای ایران ارزش تماشای بالاتری داشته باشد و آن قصه گویی فیلمسازش است که به ایجاد کمدی موقعیت در اثر بسنده نکرده و قصه ای برای روایت داشته است. در یکسال اخیر حجم کمدی های بسیاری نظیر « 50 کیلو آلبالو » در سینما به نمایش درآمده اند که قصه ای برای روایت نداشتند اما « خوب ، بد ، جلف » علی رغم تمام ضعف های کارگردانی که به همراه دارد، توانسته یک ابتدا و انتها برای داستان ترسیم کند که در نگاه کلی بتوان ارتباطی میان آن مشاهده کرد.

بازی بازیگران پرتعداد فیلم که می توانست سبب نجات دادن این فیلم از حالت خنثی بودن شود، چنگی به دل نمی زند. حمید فرخ نژاد عنصر نامطلوبی در فیلم است و نمی تواند با فضای فیلم سازگار شود. پژمان جمشیدی و سام درخشانی نیز چیزی بیشتر از آنچه که قبلا در « پژمان » به تصویر کشیده بودند نیستند و حتی گاهاً شوخی های کلامی آنان نیز یادآور آن مجموعه می باشد. بازیگران مشهور بسیار زیادی هم در فیلم در نقش های کوتاه حضور یافته اند که می توان آن را به سبب جایگاه پیمان قاسم خانی در میان اهالی سینما برشمرد.

نخستین تجربه پیمان قاسم خانی چندان تماشایی و بُرنده نیست و در بهترین حالت ممکن کمدی متوسطی است که در معدود دفعات، قابلیت خنداندن مخاطبش را دارد اما در بیشتر دقایق فاقد توانایی لازم برای ایجاد موقعیت کمیک می باشد. انتظار می رفت که پیمان قاسم خانی برای نخستین تجربه کارگردانی اش فیلمنامه کمدی منسجم تری را نوشته و کارگردانی کند اما این اتفاق رخ نداده و « خوب ، بد ، زشت » تبدیل به یک اثر کمدی ساده شده که معمولاً کسانی غیر از پیمان قاسم خانی آن را می نویسند و کارگردانی می کنند.

the-good-the-bad-the-corny
the-good-the-bad-the-corny

نقد فیلم خوب بد جلف
نقد فیلم خوب بد جلف

نظر خود را درباره «نقد فیلم خوب بد جلف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم خوب بد جلف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.