زمان مطالعه: 2 دقیقه
سریعترین حیوانات جهان

سریعترین حیوانات جهان

شاید برای شما و به ویژه کسانی که به دنیای حیوانات علاقه دارند این سوال پیش آمده باشد که سریعترین حیوانات...
شاید برای شما و به ویژه کسانی که به دنیای حیوانات علاقه دارند این سوال پیش آمده باشد که سریعترین حیوانات جهان کدامند؟ اگر می خواهید با سریعترین حیوانات جهان آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سریعترین حیوانات جهان می پردازیم.

سریعترین حیوانات جهان
سریعترین حیوانات جهان


سریعترین حیوانات جهان

یوزپلنگ (Cheetah)یکی از سریعترین حیوانات جهان

یوزپلنگ، گربه‌سان محبوب ما ایرانی‌ها، سریع‌ترین جانور روی زمین است. یوزپلنگ قادر است در کمتر از سه ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برساند! سریع‌ترین سرعتی که از یوزپلنگ ثبت شده‌است، حدود 120 کیلومتر بر ساعت است. البته یوزپلنگ مسافت بسیار کوتاهی قادر به دویدن با این سرعت بوده و حداکثر زمان دویدن یوزپلنگ با هر سرعتی به بیش از یک دقیقه افزایش نمیابد.

the-fastest-animals
the-fastest-animals


یوزپلنگ ایرانی یکی از سریعترین حیوانات جهان

یوزپلنگ‌ها به دو گونه کلی آفریقایی و آسیایی یا ایرانی تقسیم می‌شوند. درحال حاضر یوزپلنگ آفریقایی به صورت محدود در جنوب آفریقا سکونت دارد، اما از یوزپلنگ ایرانی که روزگاری در سرتاسر خاورمیانه و هندوستان سکونت داشت، امروزه تنها تعداد بسیار اندکی در شمال شرقی ایران، در استان‌های سمنان، خراسان و مازندران وجود دارد.

آمار دقیقی از تعداد یوزپلنگ ایرانی زنده وجود ندارد، اما تخمین زده می‌شود که تعداد آنها از 70 راس کمتر است. درحال حاضر عزمی جهانی برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی که یکی از زیباترین و سریع‌ترین حیوانات جهان است ایجاد شده‌است. با این حال، به دلیل تغییرات زیست بوم این جانور، امید چندانی به احیای آن وجود ندارد.

سریعترین حیوانات جهان
سریعترین حیوانات جهان


 شاخ چنگالی (Pronghorn) یکی از سریعترین حیوانات جهان

شاخ چنگالی نیز از سریعترین جانوران روی زمین است پستانداری مشابه گوزن است که سرعت بسیار بالایی دارد. شاخ چنگالی می‌تواند مسافتی بالغ بر 800 متر را با سرعتی بیش از 88 کیلومتر بر ساعت طی کند.

the-fastest-animals
the-fastest-animals


 غزال جهنده (Springbok) یکی از سریعترین حیوانات جهان

یکی دیگر از سریعترین جانوران روی زمین غزال جهنده است. غزال می‌تواند در مسیرهای کوتاه سرعت خود را به 88 کیلومتر بر ساعت برساند. البته غزال به جای دویدن می‌جهد.

سریعترین حیوانات جهان
سریعترین حیوانات جهان


 کل یالدار (Wildebeest) یکی از سریعترین حیوانات جهان

کل یالدار که به دو گونه آبی و سیاه تقسیم می‌شود، قادر است با سرعتی معادل سرعت شیر، یعنی بیش از 80 کیلومتر بر ساعت مسافت‌هایی نسبتا طولانی را طی کند و از شکارچیان خود فرار کند.

the-fastest-animals
the-fastest-animals


 شیر (Lion) یکی از سریعترین حیوانات جهان

سلطان جنگل، دومین گربه سان بزرگ بعد از ببر و همچنین سریع‌ترین پس از یوزپلنگ است. شیر هنگام شکار مسافت کوتاهی را می‌تواند با سرعتی بیش از 80 کیلومتر بر ساعت طی کند. کشورمان در گذشته‌های دور زیستگاه شیر بوده‌است، اما امروزه تقریباً خبری از شیر ایرانی نیست.

سریعترین حیوانات جهان
سریعترین حیوانات جهان


سیاه کل (Blackbuck) یکی از سریعترین حیوانات جهان

سیاه کل نیز از جانوران سریع می باشد. سیاه کل گونه‌ای از «تیره گاوان» است که مسافتی در حدود یک و نیم کیلومتر را می‌تواند با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت طی کند.

the-fastest-animals
the-fastest-animals


قوش تیزپر یکی از سریعترین حیوانات جهان

در هوا، قوش تیزپر(peregrine falcon) مسابقه سرعت را می‌‌برد. این پرنده هنگامی که به سوی طعمه شیرجه می‌رود به سرعت 88.5 تا 434.5 کیلومتر می‌رسد.

سریعترین حیوانات جهان
سریعترین حیوانات جهان


ماهی بادبانی یکی از سریعترین حیوانات جهان

در آب، ماهی بادبانی (sailfish) در صف اول رقابت است.  بدن کم‌مقاومت آن در برابر آب می‌تواند به سرعت حداکثر  110 کیلومتر در ساعت دست یابد.

the-fastest-animals
the-fastest-animals


مورچه تله-آرواره یکی از سریعترین حیوانات جهان

در سال 2006 شیلا پاتک، زیست‌شناس از دانشگاه UCLA اعلام کرد فک‌های مورچه تله-آرواره (trap-jaw ant) سریع‌ترین ضربه شکارگرانه در قلمروی حیوانات را دارد. این مورچه با سرعت فکی برابر 233 کیلومتر در ساعت سریع‌ترین خورنده دنیا است.

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سریعترین حیوانات جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سریعترین حیوانات جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.