زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانستنی های جام ملت های آفریقا ؛ گلزنان جاودان قاره سیاه

دانستنی های جام ملت های آفریقا ؛ گلزنان جاودان قاره سیاه

بالاخره زمان برگزاری مسابقات نیمه نهایی سی و دومین دوره جام ملتهای آفریقا فرا رسید. سنگال و تونس در یک طرف و الجزایر و نیجریه در طرف دیگر در حالی مقابل هم قرار

گلزنان جاودان قاره سیاه

نیجریه تاکنون 130 بار در این مسابقات گلزنی کرده و در مقابل، 87 بار هم دروازه این تیم باز شده است. این تیم در مقابل الجزایری قرار می گیرد که آمار 90 گل زده و 84 گل خورده را در 18 دوره این مسابقات دارد؛ آمار مشابه با تعداد حضورهای نیجریه. آسمونی ، در بین این چهار تیم تونس با 19 حضور بیشترین تعداد حضور در مسابقات را به خود اختصاص داده است و سنگال هم با 15 حضور کمترین آمار را از آن خود کرده است. تونسی ها که در مسابقات 2019 فقط یک بار طعم برد را چشیده اند، در تاریخ جام ملتهای آفریقا 94 گل زده اند و 89 بار هم دروازه آنها باز شده است. این آمار در مورد سنگال 68 گل زده و 53 گل خورده است.

the-eternal-goalscorers-in-africa-cup-of-nations-history
the-eternal-goalscorers-in-africa-cup-of-nations-history

اما وقتی به آمار بهترین گلزنان این مسابقات می نگریم، در حال حاضر ساموئل اتوئو کامرونی با 18 گل زده در 6 دوره این مسابقات، مقتدرانه بهترین گلزن تاریخ جام ملت های آفریقا است و فعلا هم رکوردش در خطر شکسته شدن قرار ندارد. ساموئل اتوئو کار خود را با 4 گل در سال 2000 آغاز کرد و در دو دوره بعد در هر جام تنها یک گل زد. 5 گل زده در سال 2006 و 5 گل زده در سال 2008 او را بهترین گلزن تاریخ بازیها کرد و سرانجام وقتی در سال 2010 هم دو بار دیگر گلزنی کرد، اختلاف خود را با نزدیک ترین رقیبش یعنی لورن پوکو از ساحل عاج به 4 گل افزایش داد. اتوئو با گلزنی های پیاپی خود، به رکورد گلزنی در 6 دوره مسابقات رسید. کاری که به جز او فقط کالوشا بوالیا از زامبیا انجام داده بود. بوالیا در مسابقات 1986، 1992 و 1994 در هر دوره فقط یک بار گلزنی کرد و بعد از 5 گلی که در سال 1996 به ثمر رساند، مجددا در سالهای 1998 و 2000 یک بار گلزنی کرد تا در 6 دوره مسابقات، گلزنی کند اما با آمار 10 گل زده در بین 9 گلزن برتر مسابقات جایی نداشته باشد.  دیگر گلزنی که در شش تورنمنت گلزنی کرده، آساموآ جیان غنایی است.

دانستنی های جام ملت های آفریقا ؛ گلزنان جاودان قاره سیاه

دیدیه دروگبا از ساحل عاج هم در 5 دوره این بازیها موفق به گلزنی شده است. دروگبا در سالهای 2010 و 2014 فقط یک گل زد و در سالهای 2006، 2008 و 2012 سه گل تا به آمار 11 گل زده برسد. به این ترتیب با این که دروگبا در 5 دوره گل زده است اما کمتر از رشیدی یکینی گل زده که فقط در چهار تورنمنت جام ملت های آفریقا ، دروازه رقبا را گشوده است. یکینی نیجریه ای با 13 گل زده، سومین گلزن تاریخ مسابقات است؛ 13 گلی که در سالهای 1988، 1990، 1992 و 1994 زده شده و به ترتیب  یک، 3، 4 و 5 گل در هر یک از این دوره ها توسط مهاجم فقید نیجریه ای به ثمر رسید.

البته همه ستاره های قاره سیاه تا این اندازه تداوم نداشته اند و برخی از آنان با درخشش در یک دوره، نام خود را در تاریخ مسابقات ثبت کرده اند. از جمله اندایه مالومبا مهاحم تیم زئیر در سال 1974. مالومبا در آن سال با 9 گل زده، آقای گل مسابقات شد و تیم خود را قهرمان جام کرد. اما در سایر ادوار فقط دو گل دیگر زد تا آمارش از 11 گل فراتر نرود. با این حال هنوز هم بهترین گلزن یک دوره مسابقات محسوب می شود. لورن پوکو از ساحل عاج هم در سال 1970 آمار هشت گل زده در یک تورنمنت را بر جای گذاشت.

the-eternal-goalscorers-in-africa-cup-of-nations-history

در ادامه به بازیکنانی می رسیم که در دو تورنمنت آقای گل شده اند. به جز لورن پوکو ( آقای گل سال 1968 با 6 گل و بهترین گلزن سال 1970 با هشت گل زده ) پنج بازیکن دیگر هم افتخار دو بار آقای گلی مسابقات را از آن خود ساخته اند: رشیدی یکینی و سگون   اودگبمامی از نیجریه و روژه میلا، پاتریک امبوما و ساموئل اتوئو.

 

سرانجام به رکورددارانی می رسیم که برای شکستن رکورد، نیازی به گلزنی نداشتند. عصام الهداری دروازه بان مصر در کنار هم تیمی خود، احمد حسن با حضور در 7 دوره مسابقات، از جمله رکوردداران بازی در جام محسوب می شوند. البته این دو بازیکن پایین تر از دو بازیکن دیگر قرار دارند که 8 بار در این مسابقات شرکت داشتند. احمد حسن مصری و ریگوبرت سانگ کامرونی از 1996 تا 2010 در تمام تورنمنت ها حاضر بودند و رکورد حضور در بیشترین تورنمنت را به نام خود ثبت کرده اند.  

نظر خود را درباره «دانستنی های جام ملت های آفریقا ؛ گلزنان جاودان قاره سیاه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دانستنی های جام ملت های آفریقا ؛ گلزنان جاودان قاره سیاه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.