زمان مطالعه: 2 دقیقه
اثر روزه بر چربی های خون

اثر روزه بر چربی های خون

روزه داری باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید، LDL و افزایش HDL می گردد، و به طور کلی بر روی چربی های خون تأثیر مثبت...

روزه داری باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید، LDL و افزایش HDL می گردد، و به طور کلی بر روی چربی های خون تأثیر مثبت دارد. آیا می دانید اثر روزه بر چربی های خون چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثر روزه بر چربی های خون این بخش آسمونی را بخوانید.

اثر روزه بر چربی های خون
اثر روزه بر چربی های خون



اثر روزه بر چربی های خون

به گزارش آسمونی روزه داری در افراد دارای چربی بالا توصیه می شود. البته این اثر دائمی نیست. این تغییرات معمولاً از نیمه ماه رمضان به بعد به وجود می آید و تا حدود دو ماه بعد از اتمام ماه رمضان پایدار است.

به نظر می رسد تغییرات چربی ها در ماه رمضان متغیر باشد و بستگی به کمیت و کیفیت غذای مصرفی در افطار و سحر و میزان تغییرات وزن داشته باشد. بهترین پیشنهاد جلوگیری از اضافه وزن، کاهش تعداد کل کالری و نیز اسیدهای چرب اشباع شده در طول ماه رمضان است.

ولی اگر فرد به رژیم قبل از ماه رمضان برگردد، پس از دو ماه دوباره چربی های خون به حد قبل از روزه داری بر می گردد. بنابراین می توان گفت روزه داری بر چربی های خون تأثیرات مثبت ولی مقطعی دارد. نتایج آزمایشات بیوشیمیایی افراد روزه دار بر چربی های خون مثبت است و البته که این تأثیر مقطعی است.

the-effect-of-fasting-on-blood-lipids
the-effect-of-fasting-on-blood-lipids

براساس برخی گزارش ها، روزه داری باعث کاهش کلسترول تام و تری گلیسرید و افزایش HDL می شود. در مطالعات نیز نتایج متضادی با این یافته ها دیده شده است. به هر حال حتی اگر با روزه گرفتن تغییرات مطلوب در این زمینه ایجاد شود، چون کوتاه مدت است تأثیر مفیدی در دراز مدت در بیماری های قلبی نخواهد داشت.

آیا توصیه به روزه داری دربیمارانی با سنین مختلف متفاوت است؟– در قرآن کریم آمده است که روزه برای افراد ناتوان و ضعیف واجب نیست. در افراد بالای هشتاد سال باید براساس وضع جسمانی و میزان سلامتی آنها تصمیم گرفت، حتی اگر بیماری قلبی نداشته باشند.

برای افراد بالای هشتاد سال با بیماری قلبی باید با دقت بیشتری مجوز روزه گرفتن را صادر کرد. این ملاحظه به خاطر سن و ضعف در اثر پیری است نه بیماری قلبی، چون چنین افرادی در اعمال خود از جمله غذا خوردن، نیاز به کمک دارند و خیلی از آنها ممکن است تنها باشند و روزه داری برایشان با مشکلات زیادی همراه باشد.

اثر روزه بر چربی های خون
اثر روزه بر چربی های خون

– افراد بالای هشتاد سال در معرض خطر بیشتری هستند و ممکن است بیماری پیشرفته عروق کرونر داشته باشند، ولی علائم بیمار را نداشته باشند.

علاوه بر این، در سنین بالا احتمال وجود دیابت، بالا بودن فشار خون و اختلالات عروق مغزی و کلیوی شایع تر است. با توجه به این موضوع، روزه گرفتن در این افراد با خطرات بیشتری همراه خواهد بود و در این افراد نسبت به بیمارانی که سنی کمتر از 65 سال دارند و حتی افراد با بیماری های قلبی و عروقی با شدت کمتر، توصیه می شود از روزه گرفتن خودداری نمایند.

– این افراد با کم آبی خفیف تر از افراد جوانتر ممکن است دچار اختلالات قلبی، عروقی، مغزی و کلیوی شوند، اختلال هوشیاری پیدا کنند و افراد دیابتی گرفتار کومای هیپراسمولار شوند که در این صورت بیماری قلبی آنها نیز شدیدتر می شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اثر روزه بر چربی های خون» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اثر روزه بر چربی های خون فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.